navigacija Naslovnica Premium

ZVANIČNICI OPISALI DVA POVJERLJIVA DOKUMENTA

20.4.2017 18:31

Rojters: Institut Vlade Rusije sastavio plan za dovođenje Trampa na vlast

Prvi dokument je bio strateškog karaktera i napisan je prošlog juna. Kružio je najvišim nivoima ruske vlasti, ali nije bio naslovljen ni na kojeg određenog pojedinca

Rojters: Institut Vlade Rusije sastavio plan za dovođenje Trampa na vlast Tramp
Foto: KapitalRS Autor: Radio Slobodna Evropa

Ruski vladin tink-tenk kojeg kontroliše Vladimir Putin izradio je plan o tome kako ishod predsjedničkih izbora okrenuti u korist Donalda Trampa i umanjiti vjeru birača u američki izborni sistem, izjavili su Rojtersu tri sadašnja i četiri bivša američka zvaničnika.

Oni su opisali dva povjerljiva dokumenta iz tink-tenk na osnovu kojih su američke obavještajne agencije zaključile da je Rusija intenzivno nastojala ometati predsjedničke izbore 8. novembra. Američki obavještajni zvaničnici dobili su dokumenta koje je nakon izbora pripremio ruski Institut za strateške studije u Moskvi.

Institut su vodili penzionisani visoki ruski obavještajni zvaničnici koje je imenovala Putinova kancelarija.

Prvi dokument je bio strateškog karaktera i napisan je prošlog juna. Kružio je najvišim nivoima ruske vlasti, ali nije bio naslovljen ni na kojeg određenog pojedinca.

Preporučivao je Kremlju pokretanje propagandne kampanje na društvenim mrežama i ruskim državnim medijima koja bi podsticala američke birače da biraju predsjednika koji će voditi “mekšu” politiku prema Rusiji od one koju je prema Moskvi vodila administracija tadašnjeg predsjednika Baraka Obame, reklo je svih sedam zvaničnika.

Drugi dokument tog instituta sastavljen je u oktobru i raspodijeljen na isti način, a upozoravao je da će demokratska kandidatkinja za predsjednika Hilari Klinton vjerovatno pobijediti na izborima. Zbog toga, stoji u dokumentu, za Rusiju bi bilo bolje da prekine propagandu u korist Trampa, te da se umjesto toga intenziviraju poruke o prevarama glasača kako bi se potkopao legitimitet američkog izbornog sistema i naštetilo ugledu Hillari Klinton, stav je svih sedam zvaničnika sa kojima su razgovarali novinari Rojtersa.

Sadašnji i bivši američki zvaničnici govorili su tražeći da im se ne otkrije identitet zbog toga što su ruski dokumenti klasifikovani kao povjerljivi, a odbili su razgovarati o tome kako su Sjedinjene Države došle do tih dokumenata. I američke obavještajne agencije takođe nijesu bile spremne da daju bilo kakav komentar.

Putin je negirao bilo kakvo miješanje u američke izbore. Njegov portparol, kao i ruski institut, nijesu odgovorili na pitanja da komentarišu dokumente.

Ti dokumenti bili su ključni da Obamina administracija zaključi kako je Rusija pokrenula kampanju "lažnih vijesti", kao i sajber napade na Demokratsku stranku i kampanju Hilari Klinton, kažu američki zvaničnici.

"Putin je cijelo vrijeme imao na umu jasan cilj, te je zatražio od instituta da izradi "mapu puta'", kazao je jedan od izvora, bivši visoki zvaničnik američke obavještajne službe.

Tramp je rekao da aktivnosti Rusije nijesu imale utiecaja na ishod predsjedničke trke. Aktuelna Kongresna i FBI istraga o ruskim uplitanjima do sada nijesu rezultovale javnim dokazima da su se Trampovi saradnici suprotstavljali ruskom nastojanju da promijeni ishod izbora.

Četiri zvaničnika izjavili su kako se dokument iz juna naslanjao na planove koje je Putinova administracija pokrenula u martu 2016. Tog mjeseca Kremlj je dao instrukcije medijskim kućama s državnim potporama, uključujući međunarodne platforme Russia Today i Sputnjik, da pozitivno izvještavaju o Trampovoj predsjedničkoj kampanji, tvrde ovi zvaničnici.

Russia Today nije odgovorila na zahtjev za komentar. Portparol Sputnjika odbacio je tvrdnje američkih zvaničnika da je sarađivao u kampanji Kremlja kao "apsolutni paket laži".

"I usput, to nije prvi paket laži koje slušamo iz 'službenih američkih krugova'", rekao je gportparol u elektronskoj poruci.

Prokremljevski blogeri 

Russia Today i Sputnjik objavili su priče protiv Klinton, dok su prokremljevskii blogeri pripremili Twitter kampanju koja dovodi u pitanje pravednost očekivane pobjede Hilari Klinton, navodi se u izvještaju američkih obavještajnih agencija o ruskom uplitanju u izbore koji je objavljen u januaru ove godine.

Najpopularniji video tv kuće Russia Today - "Kako je 100 posto sredstava humanitarne organizacije Clinton za 2015. otišlo upravo njima samima" prikupio je 9 miliona pregleda na društvenim mrežama, prema izvještaju iz januara.

U izvještajima Russia Today i Sputnjika se stalno ističe "da glavne medijske kuće nepošteno tretiraju predsjedničkog kandidata Donalda Trampa".

U izvještaju američkih agencija se navodi kako one nijesu procijenile da li je napor Moskve utjecao na ishod predsjedničke trke u Trampovu korist, jer američke obavještajne agencije "ne analiziraju američke političke procese ili američko javno mišljenje".

Sajber napadi

Nijedan od dokumenata ruskih instituta nije spomenuo hakovanje elektronske pošte Demokratske stranke, kažu četvorica zvaničnika. Oni tvrde da je hakovanje bila tajna obavještajna operacija izvan Kremlja.

Otvorena propaganda i pokušaji hakovanja išli su "ruku pod ruku". Russia Today i Sputnjik snažno su promovisali objavljivanje hakovanih e-mailova Demokratske stranke, koji su često sadržavali neugodne detalje.

Pet američkih zvaničnika opisalo je institut kao kućni tink-tenk Kremlja za vanjsku politiku.

Direktor Instituta u vrijeme kada su pisani dokumenti Leonid Rešetnikov tokom tridesettrogodišnje karijere u ruskoj obavještajnoj službi stigao je do ranga generala pukovnika, navodi se na web stranici instituta.

Nakon što je Rešetnjikov otišao u penziju u januaru ove godine, Putin je na to mjesto postavio Mihaila Fradkova. Institut kaže da je on radio kao direktor ruske vanjske obavještajne službe od 2007. do 2016. godine.

Rojters nije mogao utvrditi da li je ijedan od njih bio direktno  uključen u izradu dokumenata. Naime, Rešetnjikova kancelarija proslijedila je pitanja ruskom institutu.

Ruski institut na svojoj web stranici opisuje svoju djelatnost kao pružanje "stručnih procjena", "preporuka" i "analitičkih materijala" ruskoj predsjedničkoj kancelariji, kabinetu, Vijeću nacionalne sigurnosti, ministarstvima i parlamentu.

Veb stranice Putinove kancelarije i instituta objavile su 31. januara fotografiju i transkript susreta Rešetnjikova i njegovog nasljednika Fradkova sa Putinom u Kremlju.

Putin je zahvalio Rešetnjikovu na službi i rekao Fradkovu kako želi da institut nastavlja pružati objektivne informacije i analize.

"Učinili smo najbolje što smo mogli tokom skoro osam godina kako bi provodili vaš koncept vanjske politike", rekao je Rešetnikov Putinu i dodao:

"Politika Rusije i politike predsjednika Rusije bili su kamen temeljac našeg djelovanja."

Ocijeni:

1 2 3 4 5

2 (3 glasova)

Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu i "Vijesti online" se ne mogu smatrati odgovornim za napisano.

Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama. Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite Ombudsmanu.

Nije dozvoljeno postavljanje eksternih URL-ova u komentarima!

Ako imate neke primjedbe, sugestije ili komentare vezane za novi izgled i funkcionalnosti portala Vijesti, možete pisati na redizajn@vijesti.me.

Ako imate neke primjedbe, sugestije ili komentare vezane za PREMIUM sadržaj možete pisati na premium@vijesti.me.

Izdvojeni komentari Komentara: 14

  • redza1800 1 godinu i 7 mjeseci
    Mozda su demokrate trebale nminovati gospodju Levinjski.
    • 9
    • 0
  • Ofreki 1 godinu i 7 mjeseci
    Paranoja pomahnitalih psedo liberala u Ju Es end Ej
    • 8
    • 0
  • Srele1 1 godinu i 7 mjeseci
    Ovo nije vrijedno bilo kakvog komentara.
    • 5
    • 0