navigacija Naslovnica Premium

ISTRAŽIVAČI SA UNIVERZITETA KENT

3.9.2018 15:36

Britanski naučnici tvrde da su sklopili DNK dinosaurusa

Dinosaurusi su, kao i ptice, imali veliki broj hromozoma, što im je omogućilo da prežive milione godina na Zemlji

Britanski naučnici tvrde da su sklopili DNK dinosaurusa
Foto: Shutterstock Autor: Vijesti online

Britanski naučnici su saopštili da su sklopili DNK dinosaurusa.

Istraživači sa Univerziteta Kent kažu da njihov rad otkriva genetske tajne oko toga zašto su dinosaurusi imali toliko različitih oblika i veličina.

Varijacije su im pomagale da se brzo mijenjaju u odgovoru na promjene okruženja - što im je pomoglo i da budu dominantna vrsta na Zemlji 180 miliona godina.

Istraživači koji su radili ovu studiju saopštili su da ne planiraju da kreiraju dinosauruse, u stilu Parka iz doba jure, prenosi BBC na srpskom jeziku.

Dinosarusi nisu uspjeli da prežive udar asteroida koji se dogodio pre 66 miliona godina i sa lica Zemlje zbrisao sve grupe ovih stvorenja. Preživela je samo jedna grupa koja je letjela i kasnije evoluirala u ptice.

Tim profesora Darena Grifina koristio je matematičke tehnike da identifikuje moguće genetske karakteritike prvih dinosaurusa. Počeli su istraživanje od karakteristika ptica i kornjača, koji su najbliži savremeni rođaci dinosaurusa i vraćali se unazad ka njihovim precima.

Njihovi rezultati pokazuju da se DNK dinosaurusa sastojao od mnogo djelova - odnosno hromozoma. Ptice obično imaju oko 80 hromozoma, što je oko tri puta više od ljudi.

Poznato je da su ptice među najraznolikijim živatinjama na Zemlji. Ako su, kao što profesor Grifin smatra, i dinosaurusi imali mnogo hromozoma, time bi mogao da se objasni njihov veliki broj oblika i veličina.

„Mislimo da je to stvaralo varijacije. Veliki broj hormozoma omogućavao je dinosaurusima da miješaju svoje gene mnogo više nego što mogu druge životinje. To miješanje znači da su dinosaurusi mnogo brže evoluirali, što im je pomoglo da toliko dugo opstanu u promjenjivim uslovima na planeti", kaže profesor Grifin.

„Fosilni dokazi i naši sadašnji dokazi pojačavaju ideju o tome da su dinosaurusi i ptice prije isti, nego što su dalji rođaci. Ptice koje nas danas okružuju su dinosaurusi", kaže doktorka Rebeka Okonor sa Univerziteta Kent.

Neizvjesno je da je moguće otkrivanje drevnog DNK dinosaurusa iz fosila.

Genetski materijal je kroz vrijeme degradirao, a rekord preživljavanja drevnog DNK je milion godina. Dinosaurusi su živjeli u periodu između 66 i 245 miliona godina prije nas.

Međutim, tehnika koju su koristili profesor Grifin i njegove kolege može da da detaljnije razumijevanje toga kako je DNK dinosaurusa izgledao.

Ali, to samo po sebi ne omogućava ljudima da stvaraju dinosauruse.

„Nećemo u skorije vrijeme imati Park iz doba jure", kaže profesor Grifin.

„Ako DNK pileta stavite u jaje noja nećete dobiti ni pile ni noja. Nećete dobiti ništa. Isto bi važilo i za velociraptora ili Ti-reksa. To jednosavno ne radi".

• Nathan 2 mjeseca i 2 nedjelje
    Jes, a nedostatak pritiska u gumama na gradjevinskim kolicima uslovio je spontani razvoj željeznice.
  • Nathan 2 mjeseca i 2 nedjelje
    Kakvo ispiranje mozga. Zna li neko datum kad je Darvinova knjizevno-filozofska hipoteza postala naučna dogma?
  • blagonamasnjom 2 mjeseca i 2 nedjelje