navigacija Naslovnica Premium

JOŠ UVIJEK NEJASNO KOJU IMA FUNKCIJU

24.4.2018 18:52

Naučnici otkrili potpuno drugačiji oblik DNK u ljudskim ćelijama

Nazvana i-motif, otkrivena forma izgleda kao upleten "čvor" umjesto dobro poznate dvostruke spirale

Naučnici otkrili potpuno drugačiji oblik DNK u ljudskim ćelijama Ilustracija
Vijesti online
Foto: Shutterstock Autor: Vijesti online

Nov oblik DNK u živim ljudskim ćelijama otkriven je po prvi put, piše Dejli mejl.

Nazvana i-motif, otkrivena forma izgleda kao upleten "čvor" umjesto dobro poznate dvostruke spirale.

Još uvijek je nejasno kakva je funkcija i-motif-a, tvrde naučnici, ali vjeruju da bi mogla da bude "čitanje" pojedinih sekvenci DNK i konvertovanje u korisne supstance, prenosi B92.

Do otkrića su došli naučnici sa Instituta za medicinska istraživanja Garvan u Sidneju. Oni su se već ranije susreli sa ovim oblikom DNK, ali ne unutar ljudskih ćelija, već u vještačkim uslovima u laboratoriji.

Naučnici su tada raspravljali da li i-motif "čvorovi“ uopšte postoje u živim stvarima. Pitanje je rešila upravo nova studija objavljena u časopisu Nature Chemistry.

"Kada većina nas razmišlja o DNK, zamišljamo duplu spiralu“, navodi koautor studije profesor Denijel Krajst.

"Novo istraživanje nam stavlja do znanja da postoji totalno drugačija struktura DNK koja bi mogla da bude bitna za naše ćelije“, dodaje on.

Kako bi detektovali novi i-motif u ćelijama, istraživači su morali da razviju nov alat. Zahvaljući dijelu molekula koji pronalazi novu strukturu i povezuje se sa njom, koristeći fluorescentnu detekciju, identifikovali su brojne zelene površine u jezgru ćelije.

"Ono što nas najviše uzbuđuje jesu te zelene tačke – i-motifs – koje se pojavljuju i nestaju sve vrijeme, zbog čega znamo da se formiraju, rastvaraju i ponovo formiraju“, navodi doktor Mahdi Zerati, čija istraživanja potkrepljuju nalaze studije.

Utvrđeno je da se i-motif-i formiraju na pojedinim mjestima odakle se aktivno čitaju informacije sa molekula DNK. Pojavljuju se i na promoterima koji kontrolišu da li se geni uključuju ili isključuju.

"Čini se kao da postoje da pomažu uključivanju gena i utiču na to da li se gen čita ili ne“, dodaje Zerati.

Naučnici se nadaju da će buduća saznanja pomoći u shvatanju da li novi oblik DNK može uticati i kako na naše zdravlje ili bolesti.

• M♡n✞enegringo☠ 6 mjeseci i 3 nedjelje
    IT ipak nije moga sve sakriti dok nas je stvarao.