navigacija Naslovnica Premium

ESO ISTRAŽUJE

1.3.2013 17:36

Astronomi iz Čilea gledali rađanje planete

"Ako smo zaista otkrili planetu u fazi rađanja, naučnici će moći da po prvi put proučavaju proces formiranja jedne planete"

Astronomi iz Čilea gledali rađanje planete
Foto: theregister.co.uk Autor: Tanjug

Međunarodni tim astronoma bio je u prilici da, uz pomoć moćnog teleskopa na sjeveru Čilea, prvi put "u direktnom prenosu" posmatra trenutak nastanka planete u gustom sloju gasa i prašine, saopštila je Evropska južna opservatorija (ESO).

ESO okuplja naučnike iz 15 evropskih zemalja i koristi brojne teleskope u Čileu

Astronomi su precizirali da bi disk gasa i prašine oko mlade zvijezde HD100546, udaljene 335 svjetlosnih godina od Zemlje u Mliječnom putu, mogao da bude "gasni div sličan Jupiteru".

Dosad je nastanak planete moglo, uglavnom, da se proučava pomoću kompjuterskih simulacija, izjavio je Saša Kvanc sa Univerziteta ETH u Cirihu.

"Ako smo zaista otkrili planetu u fazi rađanja, naučnici će moći da po prvi put proučavaju proces formiranja jedne planete i njenu interakciju sa prirodnom okolinom na empirički način, i to na samom početku tog fenomena", dodao je švajcarski istraživač, prenose strani mediji.

Astronomi su, takođe, naveli da ovo otkriće potvrđuje teoriju po kojoj džinovske planete rastu usisavanjem gasa i kosmičke prašine nakon formiranja zvijezde.

Tim istraživača je detektovao planetu pomoću kamere povezane sa ESO teleskopom postavljenim u čileanskoj pustinji Atakama.

ESO okuplja naučnike iz 15 evropskih zemalja i koristi brojne teleskope u Čileu, među kojima je i VLT teleskop (Very Large Telescope), najmoćniji teleskop na svijetu.