navigacija Naslovnica Premium

1.12.2012 09:46

Na Merkuru otkrivena organska materija

Na Merkuru otkrivena organska materija
Foto: apod.nasa.gov Autor: Vijesti online

Rezultati istraživanja sonde „Mesindžer“ potvrdili su ne samo da se na planeti najbližoj Suncu u osjenčenim kraterima u blizini Sjevernog pola nalazi led, već i da tanak sloj veoma tamne organske materije pokriva dobar dio zamrznute vode.

Pretpostavlja se da su i led i organsku materiju donijele komete ili asteroidi, prije nekoliko miliona, ili stotina miliona godina.

Za razliku od „Kjuriositija“ koji uzima uzorke direktno sa Marsovog tla, „Mesindžer“ baca laserske zrake na Merkurovo tlo i broji neutrone i gama zrake u cilju prikupljanja informacija o hemijskim elementima prisutnim na Merkurovoj površini.

"Pretpostavljamo da je taj tamni materijal nekako zarobljen usljed niskih temperatura zajedno sa vodom"

Te informacije dovode se u vezu sa detaljnim topografskim i temperaturnim mapama, laboratorijskim testovima i kompjuterskim modelima, a zatim se upoređuju sa mogućim materijama da bi se otkrilo koje od njih bi se mogle pronaći u postojećim zabilježenim uslovima.

Djelovi organske materije

Naučnici vjeruju da je najvjerovatnije objašnjenje da topliji djelovi kratera u sjenci sadrže djelove organske materije koja prekriva led. Vjeruje se da je ta materija, koja je nešto između uglja, gareži i katrana, slična materiji uočenoj na ledenim nebeskim tijelima u spoljašnjem Sunčevom sistemu i u jezgru kometa.

„Vrlo je lako moguće da su taj materijal donijele komete i asteroidi, zajedno sa ledom, i da je on potamnio na Merkuru"

"Pretpostavljamo da je taj tamni materijal nekako zarobljen usljed niskih temperatura zajedno sa vodom, a potom je voda isparila, ostavljajući tamne naslage“, kaže Dejvid Pejdž, sa Univerziteta u Kaliforniji u Los Anđelesu.

„Ne radi se samo o hipotezi, i niko za sada nema bolje objašnjenje koje bi odgovaralo svim dosadašnjim opservacijama“.

„Vrlo je lako moguće da su taj materijal donijele komete i asteroidi, zajedno sa ledom, i da je on potamnio na Merkuru usljed intenzivne radijacije i uslova u kosmosu“, objašnjava Šon Solomon sa Univerziteta Kolumbija.

Život van Zemlje

Ovo otkriće može imati implikacije na potragu za životom van Zemlje. Hemija života, kao što je poznato, zahtijeva organske materije, tečnu vodu i izvor toplote. Iako nema čvrstih dokaza o vodi u tečnom stanju na Merkuru, ona bi mogla da postoji u unutrašnjosti planete, ispod leda.

Naučnici smatraju da uticaji solarne i kosmičke radijacije mogu podstaći hemijske reakcije organske materije

„Zavisi od debljine ledenih naslaga i koliko dugo su neke od njih prisutne. Što se ide dublje u utrobu planete, sve je toplije. Temperatura raste sa dubinom“, objašnjava Solomon.

Pored toga, naučnici smatraju da uticaji solarne i kosmičke radijacije mogu podstaći hemijske reakcije organske materije, zbog čega ona postaje dva puta tamnije boje od Merkurove površine.

„Da li se hemijske reakcije odvijaju u nekim djelovima površine gdje je prisutna voda u tečnom stanju, organska materija i gdje ima odgovarajuće geotermalne energije? Mislim da je to pitanje na koje treba da tražimo odgovor“, primećuje Solomon.

• flesgordon 5 godina i 11 mjeseci