Što tačno piše u izvještaju EK o Crnoj Gori
Države zapadnog Balkana napreduju različitim ritmom, ali posvuda su isti nedostaci, ili, briselskim riječnikom, "veliki izazovi"
Evropska komisija danas je preporučila otvaranje pregovora sa Crnom Gorom i kandidatski status za Srbiju, a tačan datum početka pristupnih pregovora trebalo bi da odrede premijeri i šefovi država članica na sjednici Evropskog savjeta u decembru.
"Proces ide dalje, nakon zaključenja pregovora sa Hrvatskom, dajemo preporuke za Crnu Goru i Srbiju. Transformacijska snaga proširenja snažna je poruka nade i za EU i za zemlje u procesu proširenja u ovim teškim vremenima.
Proširenje u praksi stimulativno djeluje na reforme a istovremeno pomaže stvaranju stabilnije i prosperitetnije Evrope.", rekao je komesar za proširenje i susjedsku politiku, Štefan FIle
File je istakao da je hapšenje dvojice preostalih haških optuženika uklonilo prepreku evropskom putu Srbije i pridonijelo pomirenju u regionu, a da je Dijalog Prištine i Beograda počeo da daje prve rezultate.
"Ovo treba da se konstruktivno nastavi" rekao je evropski komesar, a pomenuo je i da su BiH i Albanija prošle godine dobili bezvizni režim putovanja.
U godišnjim Izvještajima o napretku kandidata i potencijalnih kandidata, Evropska komisija izvijestila je i o napretku Albanije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Kosova, Makedonije, kao i Turske i Islanda.
Zabrinjava razvoj oko slobode medija, a razlike u statusu Kosova negativno se odražavaju na širi region
Države zapadnog Balkana napreduju različitim ritmom, ali posvuda su isti nedostaci, ili, briselskim riječnikom, "veliki izazovi".
To su nedostatak dobrog upravljanja državom, nedovoljna vladavina prava, velika nezaposlenost i potreba ekonomskih reformi. Još ima problema u regionalnoj saradnji, a u nizu zemalja, reforme se ne provode zbog unutrašnjih konflikata.
Zabrinjava razvoj oko slobode medija, a razlike u statusu Kosova negativno se odražavaju na širi region.
Glavni zaključci za Crnu Goru
Crna Gora dobro je napredovala a pogotovo u sedam prioriteta posavljenih u Mišljenju od novembra 2010, i postigla zadovoljavajuće rezultate.
Spremna je da otvori pregovore.
"Reforme se moraju nastaviti, a posebno u pogledu konsolidacije pokazanih rezultata u borbi protiv korupcije i organizovanog kriminala, kao i u tome da su u potpunosti obezbijedi antidiskriminaicjska legislativa.
Politički kriterijumi
Zakondavni i institucionalni okvir značajno je unaprijeđen, a to ima za posljedicu jačanje rada parlamenta, izborni zakon, profesionalizaciju i depolitizaciju javne uprave , veću nezavisnost i odgovornost sudstva, anti korupcijske mjere, slobodu medija i saradnju sa civilnim društvom.
U toku je reforma sudstva koja bi trebalo da se završi imajući u vidu nezavisnost, objektivnost i efikasnost
Uz ovo, Crna Gora nastavalja igrati konstruktivnu ulogu u regionu i u velikoj mjeri poštuje uslove date u Sporazumu o stabilizaciji i proširenju.
Ali, primjena i političkih odluka i zakona i nadalje su izazov, stoji u Izvještaju. Potrebno je da postoji kontinuitet napora u daljnjem rezultatima u borbi protiv korupcije i antidiskriminacijskoj politici, uključujući i raseljena lica.
Ranjive grupe i nadalje su u praksi izložene diskiminaciji. U toku je reforma sudstva koja bi trebalo da se završi imajući u vidu nezavisnost, objektivnost i efikasnost.
Ekonomski kriterijumi
Crna Gora napredovala je prema uspostavi funkcionalne tržišne ekonomije, stoji u najvažnijoj pozitivnoj konstataciji Izvještaja koji se ne odnosi direktno na politiku.
Crnogorska privreda počela je da se oporavlja u 2010 i ojačala je svoju makroekomonsku stabilnost. To je napravila stabilzujući bankovni sektor, i zadržavajući relativno opreznu fiskalnu politiku , dok je istovremeno preduzimala fiskalne prilagodbe i restrukturaciju strateških sektora.
Crnogorska privreda počela je da se oporavlja u 2010 i ojačala je svoju makroekomonsku stabilnost
Crna Gora bila je konzistentna u ekonomskoj politici i napredovala u nekim strukturnim reformama, i tako popravila položaj javnih finansija. Nastavlja se njeno otvaranje prema EU, Zapadnom Balkanu i EFTA članicama.
Ali, loše je da u Crnoj Gori i "nadalje ima upornih strukturnih problema", kao i da je generalni, svjetski finansijski kontekst fragilan. "To dovodi u opasnost oporavak", stoji dalje.
Stalne slabosti pravne države imaju negativan efekt na investicije i na biznis
Uz to, biznis je suočen s nepovoljnim kreditinim uslovima. Nezaposlenost je visoka. Proces privatizacije pati od negativne globalne klime.
Potrebno je preduzeti daljnje korake da bi se usvojile i primijenile neophodne reforme strukturnih problema. Prilagodljivost i vještine radne snage moraju da se povećaju, a transportna i energetska infrasturktura da se poboljšaju.
Potrebna je držati fiskalnu konsolidaciju i preduzeti mjere da bi se ubrali poreski zaostaci. Ekonomski razvoj i briga za čovjekovu okolinu trebalo bi da idu ruku pod ruku.
Stalne slabosti pravne države imaju negativan efekt na investicije i na biznis.
EU zakonodavstvo
Crna Gora nastavlja da glatko primjenjuje Stabilizacijski i asocijacijski sporazum, konstatuje Izvještaj o napretku u ovom veoma važnom dijelu, jer je SSP ugovor dio Akija, i njegovo poštivanje i primjena, jedna je od najvažnijih stavki na koje EU gleda.
Značajan napredak postignut je u područje nauke i istraživanja, audovizualne strategije, javnih nabavki i zakona o preduzećima
"Usvojeni su važni zakoni, a pojačan je dijalog sa EU i sa civilnim društvom u daljnjem usklađivanju zemlje s evropskim zakonodavstvom, tj Akijem.
"Značajan napredak postignut je u područje nauke i istraživanja, audovizualne strategije, javnih nabavki i zakona o preduzećima".
"Značajni izazovi", a to znači problemi, ostaju u usvajanju i primjeni zakona o socijali i zapošljavanju, regionalnoj politici (misli se unutar CG-op Vijesti), čovjekovoj okolini, domeni slobodne konkurencije, finansijske kontrole, kao i slobodnog kretanja roba, zaštite intelektualne svojine, poljoprivrede, sigurnosti hrane, ribarstva, i na kraju, domene koja se vodi pod pravda, sloboda i bezbjednost (na pr, u to spadaju azilanti, upravljanje granicama), stoji u glavnim zaključcima Izvještaja o napretku za Crnu Goru
Najbitniji datumi u odnosima sa EU
- 15. oktobar 2007 – Potpisan Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju sa Evropskom Unijom (SAA) u Luksemburgu.
- 1. novembar 2007 – Delegacija Evropske Komisije u Podgorici počinje sa radom.
- 14. novembar 2007 – Skupština Crne Gore ratifikuje Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, Interim sporazum i sporazume o viznoj facilitaciji i readmisiji.
- 1. januar 2008 – Interim sporazum o trgovini i pitanjima vezanim za trgovinu, kao i sporazumi o viznoj facilitaciji i readmisiji stupaju na snagu.
- 15. december 2008 – Crna Gora predaje aplikaciju za članstvo u Evropskoj Uniji.
- 23. april 2009 – Evropski Savjet poziva Komisiju da da svoje mišljenje o crnogorskoj aplikaciji.
- 22. jul 2009, Podgorica – Evropska Komisija uručuje Crnoj Gori Upitnik Vladi Crne Gore. Crna Gora dostavlja svoje odgovore i dodatne odgovore na Upitnik 9. decembra 2009 i 12. aprila 2010.
- 30 novembar 2009 – Savjet Evropske Unije dodjeljuje bezvizni režim za građane Crne Gore.
- 1. maj 2010 – Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju stupa na snagu nakon što je ratifikovan od strane svih 27 članica EU
- 9. novembar 2010 – Evropska Komisija daje pozitivno mišljenje o aplikaciji Crne Gore za članstvo u Evropskoj Uniji, i Crna Gora dobija status kandidata za članstvo.
Galerija
( Ines Sabalić, Srdan Kosović )