STAV

Političkom voljom do reforme izbornog procesa

Jedinstveni izborni dan i neposredan izbor gradonačelnika ne odnose se samo na tehničke aspekte izbornog procesa, već i na demokratska prava građana, garantovana Ustavom Crne Gore i međunarodnim pravom

6964 pregleda2 komentar(a)
Foto: Vijesti/Boris Pejović

Inicijativa ministra javne uprave, gospodina Marasha Dukaja, o održavanju svih lokalnih izbora u jednom danu i neposrednom izboru gradonačelnika (misli se na predsjednike svih lokalnih samouprava u Crnoj Gori), predstavlja značajan korak ka demokratizaciji i efikasnijem funkcionisanju sistema, i ima moju apsolutnu podršku.

Kao potpredsjednik Skupštine Crne Gore i član Odbora za sveobuhvatnu izbornu reformu, zalažem se upravo za izmjene izbornog zakonodavstva koje će obuhvatiti ove reforme, uz uvođenje i (polu)otvorenih lista.

Jedinstveni izborni dan i neposredan izbor gradonačelnika ne odnose se samo na tehničke aspekte izbornog procesa, već i na demokratska prava građana, garantovana Ustavom Crne Gore i međunarodnim pravom.

Takođe, važno je reći da preporuke međunarodnih organizacija, poput Venecijanske komisije i OSCE/ODIHR-a, ukazuju na važnost transparentnog i inkluzivnog izbornog procesa.

Održavanje izbora u jednom danu donosi višestruke koristi, uključujući smanjenje budžetskih izdataka i unapređenje organizacije. Ovaj pristup smanjuje zamor birača, koji često proizlazi iz učestalih izbora, i podstiče veću izlaznost. Istovremeno, doprinosi političkoj stabilnosti, jer eliminiše kontinuirane predizborne tenzije i zaustavlja “izborni turizam”. Osim toga, omogućava ravnopravne uslove za sve učesnike, čime se osigurava ujednačenost izbornog procesa, što jeste i ustavna norma koju trenutna izborna regulativa ne garantuje.

Takođe, neposredan izbor gradonačelnika jača odgovornost izabranih predstavnika prema građanima i smanjuje partijski uticaj, što je u skladu s Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi.

Zato bi izmjene ove regulative, uz široku političku i građansku podršku, osigurale usklađenost sa Ustavom i međunarodnim standardima.

Reforme bi unaprijedile političku stabilnost i smanjile tenzije, ali svakako zahtijevaju širok politički konsenzus.

Venecijanska komisija i OSCE/ODIHR mogu pružiti mišljenja i podršku za implementaciju istih.

Neposredan izbor gradonačelnika predstavlja napredak u demokratizaciji lokalne samouprave i ima nekoliko ključnih prednosti:

- Neposredan izbor omogućava građanima da direktno biraju gradonačelnika čime se povećava odgovornost izabranog predstavnika prema biračima a ne prema političkim strankama koje su ga imenovale. Građani imaju jasniju percepciju ko je odgovoran za lokalne odluke i politike.

- Neposredan izbor gradonačelnika smanjuje uticaj političkih stranaka na lokalnom nivou, što može doprinijeti većoj autonomiji lokalnih samouprava.

- Neposredno izabran gradonačelnik ima legitimitet da sprovede svoj program bez direktnog miješanja drugih političkih aktera, što povećava efikasnost upravljanja.

- Smanjuje se rizik političke nestabilnosti, poput čestih smjena gradonačelnika usljed promjena koalicija u skupštinama lokalnih samouprava. Ako mandat gradonačelnika traje dovoljno dugo i zakonski je zaštićen, političari bi imali veću odgovornost prema volji birača, što bi im smanjilo motivaciju za traženje prijevremenih izbora, jer bi bilo manje isplativo prekinuti mandat u kratkoročnom periodu. Potrebno je naglasiti da u skladu sa postojećom praksom, prijevremeni lokalni izbori bili bi mogući i u slučaju neposrednog izbora gradonačelnika, ali samo u zakonom propisanim okolnostima.

Moram istaći da podjednaku važnost ima i inicijativa predsjednika Crne Gore, gospodina Jakova Milatovića, o uvođenju otvorenih lista. S tim da je ideja o uvođenju otvorenih lista prisutna već dugi niz godina i kontinuirano je predlagana od strane brojnih organizacija i pojedinaca, što svjedoči o njenom značaju i potrebi za demokratizacijom izbornog sistema.

Uvođenje otvorenih ili poluotvorenih lista u izborni sistem omogućavalo bi biračima veću kontrolu nad izborom kandidata unutar političkih stranaka, što na kraju unapređuje demokratiju i povećava odgovornost izabranih predstavnika.

Otvorene liste omogućavaju građanima da biraju ne samo političku stranku već i pojedinačne kandidate, čime se osigurava da oni s najviše podrške dobiju mandate. Ovakav sistem podstiče konkurenciju unutar stranaka, doprinosi kvalitetnijem političkom kadru i smanjuje partijski autoritarizam, jer izabrani predstavnici postaju direktno odgovorni biračima.

Ova praksa je u skladu s Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, koja naglašava važnost direktnog učešća građana u lokalnim poslovima.

Otvorene liste imamo u tri susjedne države, Bosni i Hercegovini i Kosovu, gdje je međunarodna zajednica u velikoj mjeri doprinijela ključnom zakonodavstvu, kao i u Hrvatskoj, koja je uvela preferencijalno glasanje nakon ulaska u EU. Zato je pomoć Evropske unije i relevantnih međunarodnih organizacija ključna za uspješno uređivanje i implementaciju otvorenih lista, jer osigurava potrebnu ekspertizu, tehničku podršku i usklađenost s međunarodnim standardima.

Sa druge strane, poluotvorene liste mogu predstavljati kompromis, omogućavajući biračima da glasaju za stranku, ali i da daju preferencijalni glas pojedinačnom kandidatu, čime zadržavaju određeni nivo partijske kontrole uz veće uključivanje građana.

Uvođenje ovih reformi zahtijeva izmjene izbornog zakonodavstva, jačanje kapaciteta izborne administracije, obuku članova biračkih odbora i edukaciju birača. Iako izborni sistem postaje složeniji, koristi od ovog načina glasanja prevazilaze izazove, jer veća participacija birača doprinosi kvalitetnijem političkom predstavljanju.

Smatram da bi lokalni izbori u Crnoj Gori trebalo da budu održani u jednom danu i to najkasnije do kraja novembra tekuće godine, što bi bila uvertira za održavanje narednih parlamentarnih izbora po istom modelu.

Na kraju ističem da održavanje lokalnih izbora u jednom danu, neposredan izbor gradonačelnika i uvođenje otvorenih/poluotvorenih lista predstavljaju ključne korake ka decentralizaciji, demokratizaciji i modernizaciji izbornog sistema Crne Gore.

Ove reforme zahtijevaju političku volju, javnu podršku i stručnu pomoć kako bi njihova implementacija bila uspješna i u skladu s najboljim praksama.

Stoga, latimo se posla!

Autor je potpredsjednik Skupštine Crne Gore