Rovčanin: Omogućiti osnivanje "slobodne zone" u Pljevljima

Slobodna zona, ističe on podrazumijeva “planskim dokumentima označen i infrastrukturno opremljen prostor za privredne aktivnosti, koji je oslobođen carina na uvoz i izvoz robe, PDV-a, i u kojem važe i druge posebne olakšice i od strane lokalne samouprave kao što su oslobađanja naknada za komunalna opremanja, raznih taksi i opštinskih poreza”

6145 pregleda5 komentar(a)
Foto: Skupština Crne Gore/F.Burzanović

Predsjednik Opštinskog odbora Demokrata u Pljevljima i poslanik u crnogorskom parlamentu Nikola Rovčanin inicirao je ideju osnivanja “slobodne zone” u Pljevljima i drugim opštinama u Crnoj Gori.

“Imajući u vidu da je duži niz godina prisutna ideja osnivanja slobodne zone u našoj najsjevernioj opštini, s obzirom na idelan geografski položaj, granicu i putnu povezanost sa dvije države – Srbijom i Bosnom i Hercegovinom, to smatram pogodnim trenutkom da kao poslanik u Skupštini Crne Gore, radnoj grupi Vlade, a prije nego predlog zakona bude u proceduri zakonodavnog doma, iniciram ideju bližeg propisivanja mogućnosti i procedura osnivanja slobodne zone u Pljevljima, kao i drugim opštinama gdje postoji opradanost, odnosno da se ova tematika ne odnosi dominantno i isključivo na prostore aerodroma i luka”, naveo je Rovčanin u saopštenju.

Slobodna zona, ističe on podrazumijeva “planskim dokumentima označen i infrastrukturno opremljen prostor za privredne aktivnosti, koji je oslobođen carina na uvoz i izvoz robe, PDV-a, i u kojem važe i druge posebne olakšice i od strane lokalne samouprave kao što su oslobađanja naknada za komunalna opremanja, raznih taksi i opštinskih poreza”.

Rovčanin smatra da će slobodne zone nesumnjivo stimulisati investitore da svoje biznise usmjere u opštinu Pljevlja.

“Zašto? Odgovor je jednostavan. Opština Pljevlja se graniči sa sjeverozapada i zapada sa Bosnom i Hercegovinom (opštine Foča i Čajniče) u dužini od 76 km, sa sjevera i sjeveroistoka sa Republikom Srbijom (opštine Priboj i Prijepolje) u dužini od 50 km, sa jugoistoka i istoka približno po liniji sjever-jug sa opštinama Mojkovac - 4 km i Bijelo Polje od 32 km, i sa jugozapada prema opštini Žabljak rijekom Tarom u dužini od 46 km. Opština Pljevlja zauzima preko 13 odsto poljoprivredne površine i oko 15 odsto obradivog poljoprivrednog zemljišta Crne Gore. Ukupna površina šuma i šumskog zemljišta pljevaljskog područja je 101.931 ha, a da ne govorimo o opštepoznatim bogatsvima mineralnih sirovina. Dakle, idealan položaj za regionalne, međunarodne i domaće investitore, koji da bi se opredjelili da svoj kapital usmjere baš u Pljevlja, moraju imati podsticaj i stimulans, a to su upravo slobodne zone”, ističe Rovčanin.

Duh aktuelnog Zakona o slobodnim zonama, dodaje on, usmjeren je prema prostorima u blizini luka i praktično ne predviđa širi kontekst i uskraćuje mogućnosti koje imaju i druge opštine.

“Tako je članom 8 propisano: 'Zona i skladište mogu biti osnovani na području ili blizu pomorske luke ili aerodroma, kao i na drugim pogodnim lokacijama'. Smatram da ovakve odredbe diskriminišu mogućnosti drugih opština koje nemaju luke i aerodrome, definišući ih uopšteno 'kao i na drugim pogodim lokacijama”, što je nedovoljno, ali i nepravedno, suprotno interesima države Crne Gore. Kao primjer dobre prakse uzeću opštinu Priboj, koja takođe ima položaj granice sa dvije države, Crnom Gorom i BiH. U toj opštini je 2015.godine osnovna 'Slobodna zona Priboj', koja funkcioniše na 27 hektara. U poslednjih devet godina funkcionisanja na tom prostoru je izgrađeno 48.000 metara kvadratnih proizvodnog poslovnog prostora i 5000 metara kvadratnih kancelarijskog prostora. Pogodnosti Slobodne zone omogućile su zapošljavanje više od 800 radnika. Primjera radi, Turska Kompanija Flex Academy od 2017. godine posluje u Slobodnoj zoni Priboj, gde je zakupila 20.000 kvadrata i zaposlila oko 300 radnika, a proizvode izvozi u zemlje Evropske unije i Ameriku. Dakle, slična opština po broju stanovnika, veličini, položaju, problemima sa privredom prethodnim uruđavanjem velikih giganata kao što je 'FAP', primjenom modela Slobodne zone, ima vidan napredak i oporavak”, tvrdi Rovčanin.

Dodaje da širenjem pojma 'slobodna zona' i na prostore van lučkih gradova, nema gubitnika, svi su pobjednici i država i opštine i privreda.

"Ukoliko bi se usvajanjem novog zakona propisao jasan obuhvat i opštine Pljevlja, ali i drugih opština koje imaju takve mogućnosti, lokalna samouprava bi imala mogućnost da kroz urbanističke planove, strateške planove, usmjeravanje budžetskih sredstava, infrastrukture, mogla u kratkom roku stvoriti pretpostavke da Skupština opštine osnuje Slobodnu zonu i da iz nadležnosti lokalne samouprave definiše benifite i olakšice investitorima na tom prostoru, od građevinskih dozvola, komunalnih taksi, lokalnih poreza i drugo. Stvaranjem zakonskih pretpostavki za osnivanje slobodnih zona i u sjevernim opštinama, država konkretno daje jasan odgovor na loša demografska i privredna kretanja na ovim područjima države, daje priliku lokalnim samoupravama i privredi da obezbijede ambijent za privlačenje investitora i otvaranje novih radnih mjesta, povećava privrednu aktivnost, podstiče proizvodnju, izvoz, povećanje BDP-a", naveo je Rovčanin su saopštenju.