Marković bi više vlasti nego što mu pripada

Pokušava da službeno komunicira s rukovodiocima opštinskih organa i lokalnih preduzeća, traži da mu dostavljaju službenu dokumentaciju, obećava građanima stvari iz domena lokalne izvršne vlasti... Marković nije odgovorio na pitanja “Vijesti”, na Fejsbuku napisao, između ostalog, da mu je u opisu posla da isprati izvršenje odluka koje donosi SO

13057 pregleda10 komentar(a)
Tvrdi da prima građane “ jer prepoznaju ko se zaista založi za iste”: Marković, Foto: Siniša Luković

Predsjednik Skupštine opštine (SO) Tivat Miljan Marković (Nova srpska demokratija) od dolaska na tu poziciju u decembru 2022. godine nastoji, kako tvrdi više zaposlenih u tamošnjoj lokalnoj upravi, da sebi prigrabi mnogo veću ulogu u sistemu vlasti Tivta, nego što mu to po zakonu pripada kao spikeru opštinskog parlamenta.

Iako je na čelu lokalne zakonodavne a ne izvršne vlasti, Marković na dnevnoj osnovi pokušava da službeno komunicira s rukovodiocima opštinskih organa i lokalnih preduzeća i ustanova, od njih traži da mu dostavljaju službenu dokumentaciju, svakodnevno u svom kabinetu prima građane kojima obećava stvari iz domena rada izvršne vlasti a ne lokalnog parlamenta, prisustvuje sjednicama Kolegijuma predsjednika Opštine s rukovodiocima opštinskih organa i službi, čak i učestvuje u donošenju svakodnevnih menadžerskih odluka rukovodstva Opštine vezano za punjenje i potrošnju gradskog budžeta i druga bitnija pitanja iz svakodnevnog fukcionisanja lokalne izvršne vlasti.

Više izvora “Vijesti” iz lokalne uprave Tivta potvrdilo je takvo ponašanje predsjednika lokalnog parlamenta i naglasilo da ih Markovićevi postupci i nastojanja “da po svaku cijenu participira u odlučivanju i radu izvršne vlasti”, nerijetko ometaju i komplikuju im svakodnevni rad.

Marković nije odgovorio ni na jedno od pitanja “Vijesti” o takvim tvrdnjama. Nije odgovorio ni na pitanje ostaje li pri svojim ranije javno iznesenim stavovima da kao predsjednik SO ima pravo da na dnevnom nivou, mimo sjednica parlamenta, nastupa u stvarima koje su isključivo u domenu lokalne izvršne vlasti, a ne predstavničke (zakonodavne) lokalne vlasti kojoj je on na čelu.

“Čisto da budete upoznati, meni je u opisu posla da ispratim izvršenje odluka koje donosi Skupština, koje ja potpišem i na taj način proslijedim na izvršenje izvršnim organima, a pošto Skupština donosi najvažniji akt za grad, a to je budžet, i na tom dokumentu je moj potpis, naravno da ću se maksimalno truditi da ispratim izvršenje istog. Takođe, u mojoj potpunoj nadležnosti i obavezi je saradnja sa sekretarima i predsjednikom Opštine. Redovno primam građane i inicijative građane jer prepoznaju ko se zaista založi za iste. Eto, ako to smeta, kriv sam”, napisao je on, međutim, na svom Fejsbuk nalogu.

Marković nije odgovorio na novinarska pitanja o tome, iako je nedugo nakon dolaska na tu funkciju, u svom kabinetu zaposlio i savjetnicu za odnose s javnošču, protokol i međunarodnu saradnju, što znači da spiker tivatskog parlamenta ima i sopstvenog portparola.

Zakon o lokalnoj samoupravi veoma je jasan kad je u pitanju podjela uloga i ovlašćenja između lokalne predstavničke vlasti, na čijem je čelu Marković, i lokalne izvršne vlasti koju vodi predsjednik Opštine Željko Komnenović (Narod pobjeđuje).

“Predsjednik Skupštine predstavlja Skupštinu, saziva sjednicu Skupštine, predsjedava i rukovodi njenim radom i stara se o realizaciji njenih odluka i drugih akata”, piše u članu 46 Zakona, dok se u članu 55 navodi da je “predsjednik Opštine izvršni organ Opštine”. U dvadesetak stavki člana 58, u kojima se nabrajaju dužnosti i ovlašćenja predsjednika Opštine, između ostalog piše i da je on a ne predsjednik lokalnog parlamenta “odgovoran za izvršavanje odluka i drugih akata koje donosi Skupština” i da “donosi akte za njihovo izvršavanje”, kao i da predsjednik Opštine a ne predsjednik Skupštine “donosi akte kojima obezbjeđuje izvršenje budžeta Opštine”.

Iz Ministarstva javne uprave, koje vodi ministar Maraš Dukaj, nisu eksplicitno odgovorili na molbu “Vijesti” da daju zvanično tumačenje šta konkretno podrazumijeva odredba iz člana 46 Zakona o lokalnoj samoupravi da se predsjednik Skupštine “stara o realizaciji njenih odluka i drugih akata”, te da li to šefu SO daje za pravo da neposredno prati rad organa i ustanova koje sprovode odluke Skupštine, mimo procedure predviđene za to stavovima 23 i 24 člana 38 Zakona o lokalnoj samoupravi.

Nije konkretno odgovoreno ni da li predsjednik Skupštine po bilo kojoj važećoj odredbi Zakona o lokalnoj samoupravi mimo procedure predviđene stavovima 7, 23 i 24 Zakona, ima pravo da na bilo koji način na dnevnoj osnovi prati izvršenje budžeta Opštine, a što Marković pledira da radi.

Na pitanja da li Markovićeva postupanja predstavljaju kršenje zakona i eventualni osnov za pokretanje procedure njegovog razrješenja, kazali su da “Ministarstvo javne uprave može zauzeti stav isključivo nakon sprovedenog nadzora nad primjenom Zakona o lokalnoj samoupravi, a na osnovu sveobuhvatnih spisa predmeta”.

Ista pitanja “Vijesti” su poslale i Zajednici opština Crne Gore, čiji je Marković potpredsjednik. Uz ogradu da Zajednica opština “nije nadležna za autentično tumačenje bilo kojeg zakona”, generalna sekretarka te asocijacije Mišela Manojlović je rekla da je “izvršna vlast na lokalnom nivou u nadležnosti predsjednika Opštine, koji rukovodi radom opštinske uprave”.

Na pitanja da li predsjednik lokalnog parlamenta ima zakonska ovlašćenja da svakodnevno neposredno kontroliše postupanja rukovodilaca organa lokalne uprave koji spadaju u izvršnu vlast, da mimo procedura predviđenih za rad SO traži neposredna izjašnjenja, izvještaje ili drugu dokumentaciju od rukovodilaca organa izvršne vlasti, javnih ustanova ili preduzeća čiji je osnivač Opština Tivat, iz Zajednice opština su poručili: “Skupština vrši kontrolnu funkciju izvršne vlasti kroz informacije i izvještaje koje usvaja. Statutom i Poslovnikom Skupštine opštine može se propisati pravo odbornika da za potrebe vršenja odborničke funkcije traži podatke od organa lokalne uprave”.

Iz toga proizilazi da Marković, kao “prvi među jednakima” od 32 odbornika tivatskog parlamenta, ne može direktno komunicirati s rukovodicima lokalnih organa, opštinskih preduzeća i službi i da im se može obratiti samo po osnovu instituta odborničkog pitanja.

Zajednica opština: Skupština samo usvaja budžet i završni račun

Na molbu da protumače što tačno podrazumijeva sintagma iz člana 46 - da se predsjednik Skupštine “stara o realizaciji njenih odluka i drugih akata”, iz Zajednice opština su pojasnili da “staranje o realizaciji odluka i drugih akata podrazumijeva kontrolnu funkciju Skupštine, kako je gore navedeno, usvajanjem izvještaja i informacija o načinu njihovog sprovođenja i eventualno davanje preporuka, zaključaka u vezi s tim”.

Naveli su i da je po zakonu, gradonačelnik, odnosno predsjednik Opštine taj koji donosi akte kojima obezbjeđuje izvršenje budžeta opštine.

“Samim tim, predsjednik Opštine snosi krivičnu i svaku drugu odgovornost. Skupština samo usvaja budžet i završni račun budžeta”, zaključili su iz Zajednice opština.