Srednjoškolci često nisu dovoljno upoznati sa kontekstom tragičnih događaja iz devedesetih
Zato je važno da im se odgovori kroz naučni pristup, činjenice i duh tolerancije, kako bi se spriječila opasnost od pogrešnih tumačenja, ocijenjeno je na edukativnoj radionici koju je organizovao CGO
Srednjoškolci danas često nisu dovoljno upoznati sa kontekstom tragičnih događaja iz devedesetih godina prošlog vijeka, a njihovo interesovanje je ograničeno. Zato je važno da im se odgovori kroz naučni pristup, činjenice i duh tolerancije, kako bi se spriječila opasnost od pogrešnih tumačenja.
To je, kako je saopštila saradnica na programima u Centru za građansko obrazovanje (CGO) Maja Marinović, između ostalog ocijenjeno na trodnevnoj edukativnoj radionici “Muzej 90-ih - nov pristup učenju”, koju je ta NVO organizovala u Podgorici i na Cetinju, od 4. do 6. septembra, okupljajući devet istoričara iz Crne Gore i Srbije.
U okviru programa, čas sa oko 30 učenika podgoričke Gimnazije “Slobodan Škerović” na temu "Ratni zločini 90-ih u presudama crnogorskog pravosuđa" održao je Igor Radulović, profesor istorije u Gimnaziji Podgorica, koji naglašava značaj predavanja skorije istorije na prostoru bivše Jugoslavije.
“Događaji iz 90-ih godina prošlog vijeka direktno i indirektno utiču na njihovu svakodnevicu i oblikuju stavove. Stoga, ukoliko se nastavni kadar istorije ne uhvati ukoštac sa ovom temom i na odgovoran i multiperspektivan način ne pristupi istoj, generacije naših mladih će biti uskraćene za neke od najvažnijih životnih lekcija i biće prepušteni malignim uticajima”, poručio je Radulović.
Da su razgovori na teme bliske i tragične prošlosti izazov i nužnost, kako je saopšteno, smatra i direktor Gimnazije “Slobodan Škerović” Zoran Pejović.
“Srednjoškolci su prilično nezainteresovani i ne poznaju kontekst. Ali se sa naučne strane i faktima, u duhu razuma i tolerancije, mora odgovoriti, zbog rizika od tumačenja sa drugih pozicija. Moraju se ubijediti da zločini nijesu reciprocitet, da se ne opravdavaju i da je snaga u prihvatanju. Djeluje teško, traži vrijeme, zato je potrebno hrabrije i konkretnije adresiranje tih tema”, istakao je Pejović.
“Ovaj program o novim pristupima učenju pruža mogućnost profesorima da osjetljive teme 90-ih sagledaju iz drugih uglova i primjene ih u obrazovanju. Posebno je zanimljiv izbor tema i sadržaja, a bitno je da o svim ovim i dalje aktuelnim i osjetljivim temama govorimo, te da ih i predajemo jezikom provjerenih činjenica tj. istorijskih izvora sa kojima smo imali priliku da se susretnemo”, ocjenjuje Miloš Mrvaljević, profesora istorije OŠ “Vadimir Nazor” u Podgorici, koji je bio učesnik radionice.
Da su teme devedesetih još uvijek kontroverzne na našim prostorima zbog čega se u nastavi izbjegava njihova obrada smatra Duško Rakić, profesor istorije u Tehničkoj školi Valjevo.
“Ipak, postoji potreba suočavanja sa prošlošću i sticanje znanja o ovom periodu, o kojem se znanje sada uglavnom stiče po medijima i ličnim utiscima, a najmanje kroz sistem obrazovanja. Jedan od privlačnijih načina pristupanju ovoj temi su muzejske postavke, poput 'Lavirinta 90ih', koja je predstavljena u Crnoj Gori i koju smo posjetili, kao i radionice sa učenicima/cama koje otvaraju mogućnost razmjene informacija i njihovog neposrednog učestvovanja u cilju sticanja znjanja o ovom periodu”, kazao je Rakić, koji je saglasan sa kolegama da mladim o mnogim dešavanjima iz devedesetih nemaju skoro nikakva saznanja.
Program je zaokružen posjetom Cetinju, gdje je održana diskusija o suočavanju sa prošlošću i obrazovnim izazovima, kao i razmjena iskustava i ideja među nastavnicima i nastavnicama, koju je vodio dr Adnan Prekić, profesor Filozofskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.
"Akademska zajednica i civilni sektor imaju ključnu ulogu u dekonstrukciji narativa 90-ih i to je veoma važno, jer manipulativni narativi o devedesetim otežavaju proces pomirenja i tranzicione pravde, osnažuju regionalnu nestabilnost, izazivaju tenzije, a isto tako afirmišu identitetske podjele i konstantno stvaraju konflikte i radikalizam", kazao je Prekić.
Radionica "Muzej devedesetih – nov pristup učenju" dio je projekta “Muzej 90-ih – regionalni centar za pomirenje, obrazovanje i buduću saradnju”, koji sprovode CGO iz Crne Gore i Kulturni front iz Srbije, uz podršku Ministarstva vanjskih poslova Holandije kroz MATRA program, kao i Shared Horizons projekta koji finansira Francuska i sprovodi Expertise France AFD.
( B.H. )