Zbog opština odloženo formiranje fonda za sport
Bilo planirano da se dio novca iz Egalizacionog fonda usmjeri za razvoj sporta, 17 nerazvijenih opština bilo protiv jer bi izgubili dva i po miliona; Izmjene zakona predviđaju da COK dobija fiksno 12 odsto novca, POK pet odsto, a da se iznosi za sportske saveze usklađuju zavisno od programa
Fond za razvoj sporta za sada neće biti osnovan nakon što je Zajednica opština ocijenila da je predlog da se on djelimično finansira iz Egalizacionog fonda neprihvatljiv, jer bi umanjilo prihod za 17 opština za oko 2,5 miliona eura godišnje, zbog čega je Ministarstvo sporta i mladih obustavilo ovu inicijativu do obezbjeđivanja stabilnog modela finansiranja.
“Imajući u vidu da je Zajednica Opština uputila mišljenje na izmjene i dopune Zakona o sportu, a koje su se odnosile na finansiranje fonda za razvoj sporta i iz sredstava Egalizacionog fonda, a s obzirom na to da je mišljenje utemeljeno da se iz ovih sredstava finansiraju isključivo lokalne samouprave, Ministarstvo sporta i mladih je privremeno zaustavilo pomenute aktivnosti do stvaranja uslova za redovno i sigurno finansiranje. Prema tome, fond za razvoj sporta u ovom momentu se neće naći u Zakonu o sportu”, zvanično je potvrdio juče “Vijestima” ministar sporta i mladih Dragoslav Šćekić.
Plan je bio i da se fond za razvoj sporta finansira i od prihoda od igara na sreću, nacionalnih i međunarodnih programa, donacija, sponzorstava, dok bi iz državnog budžeta administrativni dio troška.
Nacrt izmjena i dopuna Zakona o sportu Ministarstvo je stavilo na javnu raspravu 20. maja i ona je trajala 20 dana. Izmjene i dopune zakona o sportu uskoro bi trebao da se nađu na sjednici Vlade.
“Očekujemo da će već danas Ministarstvo finansija dati mišljenje na Nacrt o izmjenama i dopunama Zakona o sportu, i da će se u najkraćem roku naći na dnevnom redu Vlade. Smatramo da ovakav Nacrt treba da dobije opštu podršku jer je značajno unaprijedio postojeće zakonsko rješenje i da se dosta nepravdi ispravlja iz prethodnog perioda, ali i stvaraju mogućnosti za razvoj sporta u Crnoj Gori”, kazao je Šćekić.
Zajednica opština je početkom prošlog mjeseca navela da je dala “negativno mišljenje” na ovaj akt uz obrazloženje da je on suprotan Zakonu o finansiranju lokalne samouprave po kome samo opštine mogu da dobiju novac iz Egalizacionog fonda.
Njegovim umanjenjem, 17 opština korisnica Fonda bile bi direktno oštećene, jer bi im se sredstva smanjila za oko 2,5 miliona eura godišnje, što je za lokalne samouprave neprihvatljivo”, saopštila je Zajednica opština.
Prema nacrtu zakona koji je bio na javnoj raspravi bilo je planirano da se novac za fond za razvoj sporta obezbjeđuje, između ostalog, od pet odsto sredstava iz Egalizacionog fonda.
Bilo je planirano da fond za razvoj sporta realizuje politiku podrške razvoju sporta, raspisuje i sprovoditi konkurse za finansiranje sportskih programa i projekata, dodjeljuje novac sportskim organizacijama, savezima i drugim sportskim subjektima u skladu sa propisima o državnoj pomoći, pratiti realizaciju ugovora i kontroliše utrošak sredstava, vodi evidenciju o korisnicima sredstava... Procjena je bila da osnivanje ovog Fonda zahtijeva oko 250.000 godišnje. On bi imao zaposlene, direktora, Upravni odbor.
Smatramo da ovakav Nacrt treba da dobije opštu podršku jer je značajno unaprijedio postojeće zakonsko rješenje i da se dosta nepravdi ispravlja iz prethodnog perioda, ali i stvaraju mogućnosti za razvoj sporta u Crnoj Gori", kazao je Šćekić
COK-u i POK-u novac preko sigurnog procenta
Jedna od važnih novina koje će donijeti izmjene i dopune Zakona o sportu je promjena načina finansiranja krovne sportske organizacije Crnogorskog olimpijskog komiteta (COK), Paraolimpijskog komiteta (POK) i nacionalnih sportskih saveza.
COK i POK su do sada učestvovale na konkursu kao svi savezi i dobijale novac koji komisije procjene da im je dovoljan za predložene programe. Prema novom predlogu COK bi imali fiksni dio od 12 odsto novca opredijeljenog budžetom za sport, a POK pet odsto.
Predloženim izmjenama daje se značajnija i zahtjevnija uloga COK-a u sistemu sporta Crne Gore, po ugledu na Međunarodnu olimpijsku povelju i komparativna iskustva drugih nacionalnih olimpijskih komiteta, gdje je uvedeno više dodatnih obaveznih finansijskih izdataka za COK poput finansiranja rada Crnogorske olimpijske kuće, finansiranja priprema i učešća olimpijskih kandidata, organizovanja i sprovođenja stručnog ispita za rad u oblasti sporta, sufinansiranja projekata organizacija i udruženja u oblasti sporta koje za cilj imaju promociju olimpijskih vrijednosti, javnog interesa u oblasti sporta i promociju dostignuća u oblasti sportske nauke. Zbog tih aktivnosti se i predlaže uvođenje fiksnog iznosa od 12 odsto, kako obezbijedilo održivo finansiranje.
Iz Ministarstva navode i da predloženi način ne traži dodatna sredstva iz budžeta već se samo interno redefinišu postojeća sredstva u skladu sa pozicijom COK-a i POK-a u sistemu sporta i proširenim nadležnostima koje zahtijevaju njegovu snažniju finansijsku ulogu.
Novac za saveze bi zajedno usaglašavali
Zakon predviđa i drugačiju podjelu novca iz budžeta za nacionalne sportske saveze. Oni su do sada dostavljali svoje programe na konkurs ministarstva za sufinansiranje, u kojima je bilo navedeno šta planiraju da rade i koliko novca procjenjuju da im je potrebno. Komisija je zatim u skladu sa tim programom ocjenjivala da li su ti troškovi opravdani i samo procjenjivala koliko je novca dovoljno savezima.
Međutim, sada će savezi dostavljati programe Ministarstvu, a zatim će sa svakim od njih biti organizovan sastanak na kojem će zajednički biti razmatran program i potreban iznos novca.
“Kako je članom 39 stav 2 Zakona o sportu propisano da se za isti sport može osnovati samo jedan sportski savez, dosadašnji model finansiranja putem javnog konkursa kao svoj ključni problem imao je neizvjesnost opredjeljivanja redovnih godišnjih finansijskih sredstava nacionalnim sportskim savezima. Konkretno, ukoliko određeni nacionalni sportski savez ne bi ispunio uslove javnog konkursa, automatski bi taj savez, a samim tim i sport koji zastupa, bio lišen redovnih finansijskih sredstava što bi izazvalo brojne posljedice po funkcionisanje tog sporta (npr. pokriće troškova za učešće na prestižnim međunarodnim turnirima od kojih zavisi i međunarodni ugled naše države u tom sportu itd.). Zbog navedenog predložen je novi model finansiranja krovne organizacije sporta i nacionalnih sportskih saveza. Prvo bi navedene sportske organizacije bile dužne da dostave program za period od godinu dana, sa procjenom iznosa sredstava koji je potreban za sprovođenje programa, i detaljnim planom trošenja sredstava”, pojasnili su iz Ministarstva sporta.
Nakon toga bili bi formirani ekspertski timovi Ministarstva sporta i mladih i navedenih sportskih organizacija sa ciljem usaglašavanja predloženih obaveza i finansijskih potraživanja nakon čega bi se zaključivali ugovori o finansiranju programskih aktivnosti krovne sportske organizacije i nacionalnih sportskih saveza.
“Na ovaj način cijenimo da je izbjegnuta mogućnost da određeni savez ne dobije sredstva za svoje redovne programske aktivnosti koje se, u smislu Zakona o sportu, smatraju javnim interesom, dok sa druge strane, a na osnovu konsultacija sa Ministarstvom sporta i mladih mogli bi utvrditi koji su to prioriteti iz oblasti javnog interesa za konkretnu godinu”, stav je Ministarstva sporta.
Formira se Crnogorska olimpijska kuća
U cilju promocije kulturnih vrijednosti, osnovnih načela i vrijednosti olimpizma, njihove prezentacije i zaštite, kao i obrazovanja stručnog kadra u sportu, organizuje se Crnogorska olimpijska kuća.
Crnogorska olimpijska kuća biće posebna organizaciona jedinica COK-a. Direktora bi birao Upravni odbor COK-a.
“Olimpijsku kuću čine: olimpijski muzej, olimpijska akademija i olimpijski razvojni centar”, piše u nacrtu zakona.
( Marija Mirjačić )