zdrav zalogaj

Krompir je najzdraviji kada se kuva u ljusci

U krompiru je dosta biljnih vlakana. Ima vitamina C, B1 i B3. Tu su kalijum, magnezijum, gvožđe, cink, fosfor
978 pregleda 0 komentar(a)
Ažurirano: 04.02.2013. 08:02h

Krompir zajedno sa još samo nekoliko namirnica, čini osnovu ovdašnje ishrane, naročito u zimskom periodu. Ipak mi se nekako čini da je prvi među jednakima.

Stigao je u 16. vijeku iz Južne Amerike. Zbog toga što je jednostavan za skladištenje, dostupan je cijele godine. Da li je zaista nezdrav? Da li samo goji svojim praznim kalorijama i ništa više? Pa, imamo dobre i loše vijesti.

Da završimo prvo sa lošim vijestima, a onda ćemo da uživamo u dobrim. Prženi krompir, takozvani pomfrit, vam ne bismo preporučili. Bar ne kao stalnog gosta u jelovniku. Tu je većina korisnih materija uništena, a krompir se napunio masnoće. Ali zato kuvan ili pečen u ljusci – svakako!

Ispod ljuske je najveća koncentracija korisnih materija. U krompiru je dosta biljnih vlakana. Ima vitamina C, B1 i B3. Tu su kalijum, magnezijum, gvožđe, cink, fosfor. Ovo naročito važi za krompir sa ljubičastom ljuskom i drugim ljuskama u boji.

Da li se slažemo da je pomfrit najpopularniji oblik pripremljenog krompira? Dopustite mi da vas „ubijedim“ da postoje mnoge druge interesantne i ukusne varijante, a uz to i z dravije. Ako krompir u ljusci skuvate ili ispečete, možete da ga jedete sa sirom, naravno. Ali osim sira, tu je još puno namirnica koje će da ga oplemene i opčine vaše čulo ukusa.

Kao preliv može da se koristi samo maslinovo ulje. U maslinovo ulje može da se doda začinsko bilje – pojedinačno ili grupno: peršun, origano, bosiljak, vlašac, bijeli luk, đumbir, tucana ljuta paprika.

U tahini (susamovu pastu) ili senf sipajte malo vode, dodajte sjemenke lana, susama, bundeve i sucokreta, začine po želji – ovakvim prelivom napravićete sasvim novi pristup krompiru. Još jedno omiljeno jelo od krompira je pire. Ali zašto da taj pire bude monotono jednobojan, kad možemo da ga prošaramo?

Dobrodošli “gosti” u pireu su šargarepa, grašak, neko zelje, paprika, celer. Začini ili „parfemi“ – biber, bijeli luk, muskatni oraščić – sve što godi vašem čulu mirisa i ukusa. U pire mogu da se dodaju oni „čudni“ puteri: od kikirikija, bundeve, suncokreta. Mogu da se pospu sjemenke susama, lana, suncokreta i bundeve (tostirajte ih prethodno na suvom tiganju, tada su još ukusnije) ili pečeni neslani kikiriki.

Ne treba da zaboravimo da ima visok glikemijski indeks, zbog čega dijabetičari treba da budu obazrivi sa količinama kada ga jedu.

U narodnoj medicini se odavno koriste obloge od krompira ili njegovog soka, a pije se i sok od krompira. Dilemi nema mjesta, krompir je svakako prijateljska namirnica našem organizmu. Naš zadatak je da budemo kreativni kad ga spremamo i da ga pojedemo sa uživanjem.

www.ordinacijabalans.me

Galerija

Preporučujemo za Vas