ZDRAVE ZA ČITAV ORGANIZAM

Ova hrana je dobra za mozak: Crna čokolada, sjemenke, kurkuma…

Veza između hrane i moždanih funkcija odavno je utvrđena

6289 pregleda 1 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Godinama se već priča o takozvanoj superhrani. To su namirnice koje su izrazito dobre za ljudski organizam, zbog čega je poželjno da ih što više koristimo u svojoj ishrani. Mada ljudi nekad pretjeruju kada im pripisuju gotovo magične moći, većina nutricionista je saglasna da su određene namirnice zdrave, ali i dobre za naš mozak.

Dr Uma Najdu je profesorka sa Harvarda koja se bavi nutritivnom psihijatrijom, oblašću psihijatrije koja proučava uticaj hrane na naš mozak i mentalno zdravlje. Veza između hrane i moždanih funkcija odavno je utvrđena. Naučnici su, na primjer, uspjeli da otkriju da konzumiranje voća, povrća, integralnih žitarica i nezasićenih masti pomaže u prevenciji Alchajmerove bolesti. Hrana bogata antioksidansima i sa antiinflamatornim svojstvima pokazala se korisnom za zdravlje mozga.

Koje su onda namirnice idealne za poboljšanje memorije i koncentracije i jačanje naših kognitivnih sposobnosti?

Crna čokolada

Dr Najdu je ponudila nekoliko svojih predloga, a njen prvi izbor je crna čokolada. Ona savetuje korištenje crne čokolade sa 70% kakaa, jer antioksidansi i flavanoli koje sadrži kakao štite naše moždane ćelije, dok vlakna u ovoj čokoladi redukuju pojavu upala, prenosi City magazin.

Bobičasto voće

Sledeći favorit dr Najdu je bobičasto voće jer je ono bogato fitonutrijentima, antioksidansima i vitaminima. Konzumiranje različitih vrsta bobičastog voća takođe smanjuje simptome anksioznosti i rizik od javljanja demencije.

Kurkuma

Kurkuma, zeljasta biljka koja se upotrebljava kao začin i često je dio obroka indijske kuhinje navodno čuva kognitivne funkcije kod starijih ljudi i održava ih vitalnim. Dr Najdu preporučuje da ovaj začin kombinujete sa biberom, jer tada ima najbolje efekte na naš organizam.

Lisnato povrće

Sledeća stavka sa liste ove profesorke sa Harvarda sigurno vas neće iznenaditi. U pitanju je, naravno, zeleniš. Kelj, spanać, kupus i druge slične zelene namirnice sadrže vitamin B, koji je veoma važan za pravilno funkcionisanje naših neurotransmitera.

Jogurt

Dr Najdu posebno ističe da ljudi treba da vode računa o zdravlju svojih crijeva, jer su ona i te kako važna za naš ukupan osjećaj blagostanja, zbog čega ona smatra da jogurt obavezno mora da bude deo vaše dijete.

Zdrava ishrana nije jedino što će vam pomoći da sačuvate svoje mentalno zdravlje i svoje kognitivne sposobnosti, ali je svakako neophodan element posvećenosti zdravom životu.

Riba

Esencijalne aminokiseline održavaju mozak u optimalnom stanju kada je tijelo izloženo stresu. Praktično, ove masne kiseline povećavaju koncentraciju serotonina, neurotransmitera koji čini našu prirodnu odbranu od stresa. Nabolji izvor omega-3 su sledeće vrste ribe: haringe, sardine, losos i tuna.

Orašasti plodovi

Orašasti plodovi i laneno sjeme su izvor esencijalnih amino kiselina ali i dalje se smatra da je neophodno pojesti parče ribe ili koristiti neki suplement jer količine esencijalnih masnih kiselina koje se nalaze u biljnoj hrani nijesu dovoljne. Orašasti plodovi kao što su orasi, lešnici, bademi i kestenje su tradicionalno poznate namirnice za pojačavanje snage mozga i čišćenje krvotoka. Ove namirnice poseduju velike količine vitamina E i određene količine omega-3 masne kiseline. Vitamin E štiti ćelije od oksidativnog stresa uzrokovanog slobodnim radikalima, poboljšava kognitivne sposobnosti i štiti od nastanka Alchajmerove bolesti.

Jaja

Jaja su odličan izbor za doručak i dobar izvor folne kiseline, vitamina B6 i B12.

Sjemenke

Sjemenke suncokreta, bundeve i laneno sjeme su bogate mineralima. Semenke bundeve (golica) su bogate cinkom, a brazilski orah selenom (dovoljno je pojesti jedan brazilski orah sedmično) koji je povezan sa motoričkim funkcijama, koordinacijom i memorijom. Sjemenke pojačavaju sposobnost mozga da brzo i efikasno obrađuje podatke.

Preporučujemo za Vas