Mandićev servis: Čas ima projekte, čas moli za pomoć - Vijesti.me
PRIVATNI RADIO SE GODINAMA SUMNJIVO FINANSIRA IZ OPŠTINSKE KASE

Mandićev servis: Čas ima projekte, čas moli za pomoć

Ćatovićeva je potpisala ugovor sa Mandićem, po kojem je Skala radio 2011. godine mjesečno dobijao po 1.250 eura

Slavko Mandić
Slavko Mandić (Foto: Savo Prelević)

Opština Kotor već godinama pod neobjašnjenim okolnostima finansira privatni Skala radio, čiji je glavni i odgovorni urednik i vlasnik, DPS-u bliski Slavko Mandić.

Do sada je u privatni radio Mandića, koji često služi za prizemne obračune sa onima koji misle drugačije od DPS vlasti i njenih satelita, Opština Kotor uložila oko 80 hiljada eura poreskih obveznika. To potvrđuju i ugovori koje je lokalna uprava sklapala proteklih godina sa Mandićevim preduzećem „Maxko“ d.o.o. koje je formalni osnivač Skala radija.

Te ugovore „Vijesti“ su dobile od Opštine po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama.

Praksu da iz gradske kase prebacuje novac na račun Mandićevog privatnog radija, uvela je 2011. godine bivša kotorska gradonačelnica Marija Maja Ćatović (DPS) sa kojom je Mandić u veoma bliskim odnosima. 

Oko 80 hiljada eura poreskih obveznika uloženo u Skala radio

Te godine je Ćatovićeva u ime Opštine, sa Mandićevim radiom sklopila „ugovor o poslovnoj saradnji“ po kojem je Skala radiju lokalna uprava svakog mjeseca uplaćivala po 1.250 eura plus PDV. Za taj novac, Skala radio se pored ostaloga, obavezao da će „kroz programske cjeline „Jutarnji vijađ“, „Skalinada“, „Kadena“ i kroz emisije „Kulturni skalin“, „Stare ure“ i „Ke nova“ informisati građene o životu na ovim prostorima kroz vjekove, o znamenitim ljudima, običajima, bogatstvu raznovrsnosti i posebnosti kulturne baštine Crne Gore i Boke Kotorske, edukativno djelujući i ukazujući na potrebu očuvanja pokretnih i nepokretnih spomenika kulture koji su sastavni dio UNESCO-ve porodice kulturnog i prirodnog nasljeđa“.

Iste obaveze Skala je imala i po ugovoru sa Opštinom za 2012. kada je Mandić takođe iz gradske kase dobijao po 1.250 eura mjesečno plus PDV, odnosno 2013. kada mu je Ćatovićeva mjesečna primanja smanjila na ukupno po 812,50 eura. U posljednjoj godini svog mandata 2014., gradonačelnica je opet podigla mjesečnu cifru koju je Opština isplaćivala Skala radiju na 1.250 eura plus PDV. Bivša gradonačenica nikada nije zvanično odgovorila zbog čega se, bez raspisivanja tendera za pružanje dodatnih medijskih usluga lokalnoj upravi, odlučila da iz gradske kase sufinasira ovaj privatni radio. Na talasima “Skale” žestoko su napadani protivnici Ćatovićeve i njoj odanog krila lokalnog DPS-a, često i jezikom mržnje i uvreda. U izvještajima o radu lokalne uprave sa njom na čelu, Ćatovićeva je kao osnov za finasiranje Radio Skale, pored sopstvenog opštinskog javnog medijskog servisa Radio Kotor, navodila „Ustav Crne Gore i zakonom zajamčena prava građana na informisanje, kao i proizvodnju drugih programskih sadržaja od interesa za lokalno stanovništvo i obezbjeđenja javnosti rada organa lokalne uprave i Skupštine opštine Kotor”. Odlaskom Ćatovićeve sa mjesta gradonačelnice, Mandić nije odustao od strategije da iz Opštine izvlači novac za svoj privatni medij, pa je 4. februara 2015. novom gradonačeniku dr Aleksandru Stjepčeviću (DPS) napisao pismo u kome mu je ”da bi opstali i ispunili svoje obaveze prema javnosti”, tražio “hitnu finansijku pomoć u iznosu od 7.000 eura”.

U obrazloženju zahtjeva Mandić je naveo “vraćanje građanima Boke i Kotora spoznaje o autentičnom jeziku i običajima sredine u kojoj su ponikli ili čije blagodeti uživaju”, i požalio se na “ekonomsku krizu koja nije mimoišla ni Crnu Goru i ozbiljno prijeti da ugasi jedini privatni nezavisni radio u Kotoru”.

Stjepčević je zahtjev odmah prihvatio, pa su već 9. febrara 2015, Mandić i sekretarka za kulturu i društvene djelatnosti Opštine Kotor Tijana Čađenović, potpisali ugovor o sponzorstvu vrijedan 7 hiljada eura “za emitovanje programskih sadržaja od interesa za Opštinu Kotor i njene građane”.

Radio
Radio

Novi ugovor o sponzorstvu Opštine Skala radiju vrijedan 15 hiljada eura, sa istom namjenom, Mandić i Čađenovićeva potpisali su 16. februara ove godine. Prethodno je 11. januara Mandić opet poslao pismo gradonačelniku Stjepčeviću, u kome navodi da “Skala radio i ove godine realizuje projekat “Kotor mediteranski grad svjetske kulturne baštine” i izrazio uvjerenje “da ćete, kako je to bilo i do sada, pokazati razumijevanje za realizaciju ovog jedinstvenog projekta i tako na najbolji način pomoći da izuzetne vrijednosti grada svjetske kulturne i prirodne baštine, nastave da žive još većim intenzitetom”.

Za to je Mandić tražio da mu se da “iznos predviđen budžetom za medije u 2016”, odnosno ukupno 20 hiljada eura.

Stjepčević mu je odobrio 15 hiljada eura, što je ljetos izazvalo reakciju tadašnjih opozicionih kontrolora u lokalnoj vlasti Kotora. Pod pristiskom opozicije Opština je tokom jula suspendovala primjenu ovogodišnje Odluke o raspodjeli sredstava medijima u ukupnom iznosu od 20 hiljada eura, a od čega je tri četvrtine trebalo da pođe na račun DPS-u sklonom Skala radiju, a koji je do tada već primio 6.250 eura.

Nema kriterijuma koje drugi navodno ne ispunjavaju

„Ovakva odluka o raspodjeli sredstava medijima je neprimjerena i predstavlja flagrantno korišćenje javnih sredstva u ne znam koje svrhe, jer u našem gradu postoji lokalni javni  servis  Radio Kotor. Koji su to uslovi koje je Skala i ostali mediji koji su konkurisali za ova sredstva trebalo da ispune? Od nadležnih u Opštini smo tražili te uslove i propozicije po kojima su rangirali medije na konkursu na kome su odlučili da tri četvrtine novca daju Skali, ali ih nismo dobili jer oni jednostavno ne postoje“, kazala je krajem jula koordinatorka opozicije za Kotor Ljiljana Popović-Moškov (URA). Istakla je da su svi ostali mediji koji su konkurisali odbijeni, „uz obrazloženje da nisu ispunili uslove“. Lokalna vlast te „uslove“ nije obrazložila kontrolorima iz opozicije, pa su oni stopirali isplatu novca iz gradske kase po toj kontroverznoj odluci, zatražili njeno presipitivanje, precizno i javno formulisanje kriterijuma i donošenje nove odluke o raspodjeli novca medijima. Samo što mu je obustavljeno finasiranje iz gradske kase Kotora, Mandić je sa Televizijom Pink M sklopio ugovor o poslovnoj saradnji po kome je svoj radijski politički talk show „U žiži“, od 1. avgusta preselio na male ekrane „ružičaste televizije“.

Emisija „U žiži“ prethodno je uvrštena u obračun troškova produkcije emisija Skala radija za koju je Mandić tražio i dobio finansijsku pomoć Opštine Kotor.