Naučnici uočili crnu rupu toliko veliku da ne bi trebalo da postoji u našoj galaksiji

LB-1 ima masu 70 puta veću od Sunca
2029 pregleda 0 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Astronomi su otkrili crnu rupu u Mliječnom putu toliko veliku da dovodi u pitanje postojeće modele razvoja zvijezda, objavili su u četvrtak naučnici.

LB-1 je 15.000 svjetlosnih godina udaljena od Zemlje i ima masu 70 puta veću od Sunca, navodi časopis Nature.

Procjenjuje se da Mliječni put sadrži 100 miliona zvjezdanih crnih rupa, ali LB-1 je dvostruko veća od onoga što su naučnici mislili da je moguće, rekao je Liju Džifeng, profesor iz kineske nacionalne astronomske opservatorije, koji je vodio istraživanje.

"Crne rupe tolike mase ne bi trebalo ni da postoje u našoj galaksiji prema većini sadašnjih modela evolucija zvijezda", rekao je Džifeng.

Naučnici, kako prenosi agencija Hina, vjeruju da postoje dvije vrste crnih rupa. Češće su zvjezdane crne rupe do 20 puta veće od Sunca koje se formiraju kada se središte vrlo velike zvijezde uruši. Supermasivne crne rupe su najmanje milion puta veće od Sunca i njihovo porijeklo je nepoznato.

Naučnici vjeruju da tipična zvijezda u Mliječnom putu odbacuje većinu gasova uz pomoć zvjezdanih vjetrova sprečavajući pojavu crne rupe veličine LB-1, kaže Liju.

"Sada će teoretičari morati da odgovore na izazov i objasne njen nastanak", napisao je u saopštenju.

Astronomi tek pokušavaju da dokuče "obilje crnih rupa i mehanizme njihovog nastanka", kaže Dejvid Ric sa kalifornijskog instituta za tehnologiju Caltek, koji nije bio uključen u otkriće.

Opservatorija na Calteku ranije je otkrila talase u prostor-vremenu koji sugerišu mogućnost crnih rupa u udaljenim galaksijama koje su mnogo veće od onoga što je prema mišljenju naučnika moguće.

Zvjezdane crne rupe obično se stvaraju poslije eksplozija supernova, fenomena koji se događa kada izgaraju vrlo velike zvjezde na kraju svog 'života'. Slučaj LB-1' pokazuje da se radi o novoj vrsti crne rupe koja nastaje drugim mehanizmima, kaže Ric.

LB-1 je otkrio međunarodni tim naučnika uz pomoć kineskog teleskopa LAMOST. Dodatni podaci s dva najveća svjetska optička telekopa u Španiji i SAD-u potvrdili su veličinu LB-1, koju su kineski naučnici opisali kao fantastičnu.

Crne rupe se otkrivaju uz pomoć zračenja koje emituju, ali metoda ima ograničenja jer se može primijeniti na malom broju sistema crnih rupa u kojima druge zvijezde kruže u blizini crne rupe i emituju zrake koje se mogu uočiti, kaže Liju.

Umjesto toga, tim je otkrio LB-1 prateći kretanja "ogromnog broja zvijezda tokom dugog vremena", pa je uspio da otkrije LB-1 na osnovu gibanja 'partnerske' zvijezde, prenosi Hina.