Otkrivena nova klasa supersoničnih zvijezda koje jure kroz galaksiju

„Prvobitne supersonične zvijezde su velike plave zvijezde za koje se vjeruje da potiču iz centra galaksije"
Ažurirano: 12.01.2014. 17:33h

Međunarodni tim astronoma uspio je da dođe do iznenađujućeg otkrića nove klase „supersoničnih zvijezda“ – samostalnih zvijezda koje se kreću dovoljno brzo da pobjegnu gravitacionom „zagrljaju“ Mliječnog puta.

„Ove nove supersonične zvijezde su veoma drugačije od ostalih koje su ranije otkrivene.“, rekla je Loren Paladino, vodeća autorka istraživanja i diplomac Univerziteta Vanderbilt.

„Prvobitne supersonične zvijezde su velike plave zvijezde za koje se vjeruje da potiču iz centra galaksije. Ove nove su relativno male – veličine našeg Sunca – i iznenađuje što izgleda da nijedna od njih ne potiče iz jezgra galaksije.

Do otkrića je došlo kada je Paladino, radeći pod nadzorom Keli Holi-Bokelman, profesorka astronomije Univerziteta Vanderbilt, mapirala Mliječni put mjereći orbite zvijezda nalik Suncu na SDSS-u (Sloan Digital Sky Survey), masivnom popisu zvijezda i galaksija u regionu koji pokriva skoro četvrtinu neba.

„Veoma je teško izbaciti zvijezdu iz galaksije,“ rekla je Holi-Bokelman i dodala: „Najpoznatiji mehanizam za tako nešto uključuje interakciju sa supermasivnim crnim rupama u galaktičkom jezgru. To znači ukoliko pratite život zvijezde unazad do njenog rođenja, da ona dolazi iz centra naše galaksije. Nijedna od ovih supersoničnih zvijezda ne dolazi iz centra, što ukazuje da postoji neočekivana nova klasa supersoničnih zvijezda, sa različitim tipom mehanizma za izbacivanje.“

Astrofizičari računaju da bi zvijezda morala da dobije ubrzanje od više od milion milja na sat u odnosu na kretanje galakcije kako bi dobile brzinu potrebnu za „bježanje“. Takođe procjenjuju da je masa crne rupe u centru naše galaksije veća od našeg Sunca četiri miliona puta, što je dovoljno veliko da prozvijede gravitacionu silu, dovoljno jaku da ubrza zvijezde do supersonične brzine. Uobičajeni scenario uključuje binarni par zvijezda koji je uhvaćen od strane crne rupe. Kako jedna zvijezda ide spiralnom putanjom ka crnoj rupi, druga se odbacuje nevjerovatnom brzinom. Do sada je pronađeno 18 džinovskih plavih supersoničnih zvijezda koje su najvjerovatnije nastale na taj način.

Paladino i njene kolege su otkrili dodatnih 20 zvijezda nalik Suncu koje su okarakterisali kao potencijalne supersonične zvijezde.

„Jedan prigovor se odnosi na poznate greške u mjerenju zvjezdanih kretanja. Da biste dobili brzinu zvijezde, morate izmjeriti njenu poziciju decenijama unazad i to vrlo precizno. Ukoliko je pozicija pogrešno izmjerena nekoliko puta tokom tako dugog intervala, može se učiniti da se kreće brže nego što zaista jeste. Uradili smo nekoliko statističkih testiranja kako bismo povećali preciznost naših procjena. Samim tim vjerujemo da, iako neki naši kandidati mogu biti pogrešni, većina jeste stvarna.“

Astronomi prate slučaj sa dodatnim osmatranjima. Novi „otpadnici“ izgleda da imaju isti sastav kao normalne zvijezde u obliku diska, tako da astronomi ne misle da je njihovo mjesto rođenja izobličeni centar galaksije, oreol koji je okružuje, niti neko drugo egzotično mjesto van galaksije. „Veliko pitanje je šta je uzrokovalo ubrzanje ovih zvijezda do tako ekstremnih brzina? Trenutno radimo na tome.“, rekla je Holi-Bokelman.

Galerija