Kritika sistema i robotizovanog društva

Crnogorska književnica Slavica Milošević za “Vijesti” najavljuje novu knjigu “Krimi poezija”, komentariše stanje i okolnosti koje su je podstakle na pisanje, ignorantski stav Ministarstva kulture, i najavljuje festival koji planira da organizuje sa multimedijalnim umjetnikom Stevanom Lutovcem

2702 pregleda 26 reakcija 0 komentar(a)
Milošević, Foto: Privatna arhiva
Milošević, Foto: Privatna arhiva

Poeziju bez milosti i trunke strepnje, koja nastaje iz revolta prema društvu i sistemu, crnogorska književnica Slavica Milošević sabrala je u knjizi “Krimi poezija” koju priprema i čije objavljivanje očekuje do sredine jeseni, najavljuje ona za “Vijesti” i ističe da će, vođena dosadašnjim, pozitivnim iskustvom, ovo njeno djelo objaviti izdavačka kuća “No Rules” iz Beograda.

“Do pisanja ‘Krimi poezije’ zapravo je došlo iz jednog umjetničkog revolta, jer smatram da umjetnik uvijek treba da bude i buntovnik, da nikad ne treba da bude dio pozicije (vlasti), već opozicije... Moja ‘Krimi poezija’ govori o onim ljudima o kojima malo ko govori, o onim potištenim, diskriminisanim, o onima koje je jedan ili neki sistem zapravo zgazio. Zbog toga je, između ostalog, ovo drugačija knjiga. Kroz nju otvoreno kritikujem sistem, jer smatram da živimo u jednom potpuno robotizovanom društvu, a kao revolt na to društvo i takav sistem nastaje ova knjiga i moja poezija”, kaže Milošević na početku razgovora.

Zbirka obuhvata 20 pjesama u kojima će se, sigurna je autorka mnogi pronaći.

“Neke pjesme su motivisane i stvarnim događajima, nažalost. Motivi koji se ističu su ratovi koji se dešavaju u svijetu, a knjiga je dotakla i sistem obrazovanja koji se danas svodi na to da svako može da dobije neku diplomu ili da je kupi, a ima govora i o tome koliko je kultura zapravo zapostavljena... U pjesmama se kritikuju ljudi koji udobno sjede u foteljama, na pozicijama moći, uredno sa kravatama, a koji zapravo ništa ne rade kako bi pomogli onim ljudima koji iz sjenke stvaraju i doslovno rađaju kulturu... Ovom poezijom jednostavno upućujem kritiku tom načinu bitisanja i percepciji društva koja čini da je danas bitno imati diplomu, dok je manje važno imati znanje, pa je tako bitniji papir nego pismo”, priča Milošević, opisujući svoju poeziju i motive koji dominiraju ovom zbirkom otkrivajući i inspiraciju koju pronalazi svuda oko sebe.

Ona dodaje da posmatrajući ljude zaključuje da je većina “u nekom nesvjesnom stanju iz kojeg ne žele da se probude, ne žele da se trgnu i odstupe iz sopstvene zone komfora”...

U takvom ambijentu pisanje postaje njen medij, prostor slobode, prostor za izražavanje stava, mišljenja, ali i bunta, a ovom kjigom, moglo bi se reći, i čitaoce poziva na pobunu, slobodnu misao i osvrt na stvarnost...

“Poezija i pisana riječ moje su jedino oruđe. Smatram da umjetnik koji ćuti nije umjetnik, već poltron. Umjetnik koji je uz nekog i stalno ‘za nekog’, umjetnik kojem je sve dobro nije ništa više do kišna glista, kako je to rekao Danilo Kiš. To je najbolja definicija takvih ljudi, a upravo ta rečenica je bila ključna motivacija mog bunta i izraza uopšte, ali i glavni motiv nastajanja ove knjige”, otkriva Milošević.

Govoreći o novoj knjizi, autorka ističe da je posebno akcentovana poruka protiv bilo kakvog oblika mržnje.

“Sama knjiga govori o tome da ne treba biti bilo kakve, a posebno međunacionalne mržnje, da svako ko mrzi na neki način treba da bude izopšten iz društva, a ne proslavljen u društvu, po mom mišljenju. Podsjetiću da smo nedavno imali slučaj da je u Crnu Goru došla spisateljica koja je otvoreni antisemita... Otvoreno sam protiv svih islamofoba, antisemita i bilo koga ko mrze neki narod, jer je, po mom mišljenju, mržnja nenormalna, predstavlja krajnje stanje bez svijesti i vid bolesti. A onda, ukoliko neki pisac zauzme stav mržnje, onda on više nije pisac, već ona obična glista koju sam spomenula... Kad se takvim piscima pruži prostor za promociju, to utiče na robotizovano društvo i daje se vjetar u leđa onima koji ga ne zaslužuju”, poručuje Milošević.

Zbirka pjesama “Krimi poezija” biće objavljena do oktobra u izdanju kuće “No rules”, kaže Miloševićeva i ističe da je za svako izdanje potrebno vrijeme i posvećenost, kvalitet rukopisa, ali i dobar naslov.

“Knjiga se namjerno zove ‘Krimi poezija’ kako bi skrenula pažnju na sebe. To je još jedan od trik naslova mojih djela, pa ću podsjetiti i na ‘Plavu pomorandžu’. Iako poezija nije i ne može biti ‘kriminalna’, živim u društvu kada svako može da izda knjigu i u kojem svako može da ima svoj glas ne obazirući se na kvalitet ili tuđe slobode, a slobodno mogu reći i da živimo u društvu u kojem je čak i govor mržnje nekada demokratija... Zbog svega toga, odlučila sam da ovu zbirku nazovem samo ‘Krimi poezija’ kako bih zagolicala maštu budućim čitaocima”, otkriva ona.

U nastavku razgovora, Milošević kritikuje i Ministarstvo kulture za koje tvrdi da često umjetnike ostavlja bez odgovora, ali i podrške, najavljuje festival koji planira da organizuje sa multimedijalnim umjetnikom Stevanom Lutovcem, iako sve zavisi od budžeta kojim budu raspolagali, a otkriva i neke segmente programa i ciljeve te manifestacije.“Za kraj razgovora bih samo ponovila riječi Danila Kiša: ‘Ne volim ljude koji se izvlače iz svega kao kišne gliste. Bez ožiljka i bez ogrebotine. Komedijaši’. Smatram da to treba da bude zvijezda vodilja svakom umjetniku i svakom čovjeku, sa opomenom da nikada ne postane dio mase već da uvijek bude i ostane svoj”, zaključuje Slavica Milošević.

Gluvo i nijemo Ministarstvo kulture

S obzirom na duh poezije koju najavljuje, “Vijesti” je zanimalo i kako posmatra crnogorski sistem, društveno-političke aktuelnosti, ali i rad organa vlasti, na šta Slavica Milošević kaže da nije adekvatan sagovornik, jer su to za nju politička pitanja.

“Mogu da govorim i pričam kao umjetnik i o tome kako smi mi diskriminisani kao umjetnici”, ističe ona.

Tako se nametnulo pitanje o tome kako se kao umjetnica osjeća u društvu i državi.

“Nikako. Dovoljno je da kažem da na jedan mejl koji sam poslala Ministarstvu kulture nijesam dobila odgovor. Eto koliko se umjetnici cijene. Znam i da postoji Kulturna baza Kunst koja je takođe pisala neke mejlove i slala upite Ministarstvu kulture, a ništa nijesmo dobili kao odgovor. Koliko znam, navodno su povećane plate zaposlenima u Ministarstvu kulture i svim radnicima tamo, a umjetnici treba da sakupljaju novac kako znaju i umiju... Evo, konkretno, ja želim sa umjetnikom Stevanom Lutovcem da realizujem jedan kulturni program interesantnog sadržaja i mi ćemo morati novac da tražimo od privatnika, privrednika i firmi koje prepoznaju važnost tog događaja, i to jer nemamo podršku države niti državu zanima šta rade neki umjetnici poput nas, koji su samostalni, individualni umjetnici... Mi kao takvi ne dobijamo čak ni pozive za neke saradnje, promocije, konferencije, razgovore... Godinama se već ne dešava ništa po tom pitanju”, ističe Miloševićeva.

Festival koji bi zemlju predstavio i iz turističke, ali i umjetničke vizure

Pored knjige “Krimi poezija”, Slavica Milošević najavljuje i festival koji plaira da organizuje u saradnji sa multimedijalnim umjetnikom iz Crne Gore, Stevanom Lutovcem, što im ne bi bila prva saradnja.

“Sklopila sam dogovor sa doktorom multimedijalnih umjetnosti Stevanom Lutovcem, o tome da napravimo jedan festival koji bi se održao u dva crnogorska grada, u Tivtu i na Cetinju. To je naša želja, ali ćemo morati još da pregovaramo oko svega. Mogu da kažem da smo već kontaktirali nekoliko umjetnika i da svi oni žele da budu dio tog festivala, a naša intencija je da gosti budu internacionalni. Želimo da dovedemo umjetnike iz inostranstva da vide našu Crnu Goru, da se što više povežu sa našom kulturom i da što bolje upoznaju našu (savremenu) umjetnost. Ideja je da festival okvirno bude realizovan do kraja ovog ljeta, ali ne možemo ništa sa sigurnošću reći, zato što nemamo novac kojim raspolažemo, već moramo da ga tražimo”, ističe književnica.

Iako sve zavisi od novca i finansijske podrške, dodaje da idejama koje imaju mogu obećati kvalitetan i jedinstven program.

“Ono što sigurno možemo obećati su vrsni umjetnici među kojima i performerka Đurđija Elenko (Jelenković), a tu su i dva pisca iz inostranstva, od kojih je jedan iz Italije. Ipak, sve zavisi od budžeta, jer tek kada budemo imali budžet moći ćemo zvanično i da osmislimo, dogovorimo, a onda i najavimo program i sami festival. Tvrdim da bi taj festival bio izuzetno kvalitetan i od velikog značaja za Crnu Goru, koju bi promovisao na pravi način, i kao turističku destinaciju, ali i kao zemlju kulture i umjetnosti”, kaže Miloševićeva.

Ona dodaje i da bi, pored navedenog, na programu bile i filmske projekcije, panel diskusije, književne večeri i još mnogo toga...

Prevari me

Reci mi nešto što nisam čula,