Dekodiranje genoma pomaže u identifikovanju vrste raka i daljem liječenju

Ključne informacije o tipu kancera mogu da pruže i vrste ćelija koje su zahvaćene, ali i sekvenciranje cijelog genoma tumora

Foto: Shutterstock

Britanski naučnici počeli su veliko „arheološko istraživanje" raka u Velikoj Britaniji, analizirajući celokupni genetski sastav ili ceo niz genoma tumora kod 12 hiljada pacijenata.

Do sada najveća prikupljena količina podataka omogućila im je da otkriju nove obrasce u DNK kancerogenih ćelija, ukazujući na uzroke koji su još nepoznati, saopštili su istraživači.

Utvrđeni genetski tragovi će pomoći u dijagnozi raka, ali i tokom lečenja.

Mutacijom DNK-a menjaju se ćelije i tada dolazi do njihovog rasta i nekontrolisane deobe.

Te iskvarene verzije ćelija su najčešće nosioci tumora i kancera.

Lekari su vrste kancera razvrstavali na osnovu toga gde se nalaze u telu.

Ključne informacije o tipu kancera mogu da pruže i vrste ćelija koje su zahvaćene, ali i sekvenciranje celog genoma tumora.

Sekvenciranje je zapravo dekodiranje tog genomskog sadržaja ćelija.

'Otisci dinosaurusa'

Dekodiranje celog genoma je relativno nova metoda, ali je već dostupa u britanskom nacionalnom zavodu za zdravstvo za mali broj specifičnih karcinoma, uključujući neke vrste raka krvi.

Dugoročni plan ove institucije je da ga učini dostupnijim preko odeljenja za genomsku medicinu.

Studija je poput „arheološkog iskopavanja", raka kod ljudi, rekla je za BBC Serena Nik - Zajnal, profesorka i konsultantkinja na Univerzitetskoj bolnici u Kembridžu.

„Možemo da vidimo obrasce ili otiske u polju njihovih karcinoma - poput otisaka stopala dinosaurusa", objasnila je Nik-Zajnal.

Dodala je i da se rak razlikuje od osobe do osobe, što znači da se može napraviti personalizovan izveštaj o raku svake osobe, a to je već korak bliže lečenju koje bi bilo personalizovano za svaku osobu.

Istraživački tim analizirao je anonimne DNK podatke koji su deo projekta kojim je predviđeno dekodiranje genomskog sadržaja kod više od 10 hiljada pacijenata obolelih od raka i retkih bolesti.

Sa hiljadama genetskih promena uočenih u svakom tumoru koji su analizirali, istraživači su uspeli da otkriju specifične kombinacije genetskih promena - takozvane „mutacione potpise" - koje mogu biti ključne za razvoj raka.

Upoređujući podatke sa drugim međunarodnim projektima genetskog raka, oni su potvrdili obrasce koji su već poznati, a i otkrili su 58 novih.

Neki potpisi mogu ukazati da li su su pacijenti bili izloženi spoljašnjim uzrocima raka kao što je pušenje.

Dok jedan deo tih potpisa, kako kažu istraživači pruža više informacija o genetskim abnormalnostima koje mogu biti podložne određenim lekovima.

Istraživači su takođe napravili kompjuterski program kako bi pomogli naučnicima i lekarima da provere da li pacijenti koji su imali sekvenciranje celog genoma imaju bilo koji od novootkrivenih mutacionih tragova.

'Izazovno putovanje'

Obri, dvogodišnjoj devojčici iz Bedfordšira, dijagnostikovan je rak kada je imala samo 16 meseci.

Ona nije učestvovala u ovoj studiji.

Ali je sekvenciranje celog genoma pomoglo lekarima da identifikuju tip raka koji ona ima - rabdomiosarkom - retki rak koji generalno pogađa mišiće pričvršćene za kosti.

Rezultati su pomogli i da joj se pruži najbolji tretman i lečenje.

„Zbog neobičnog načina na koji se njen rak manifestovao, lekari nisu bili sigurni koji je tačan tip raka.

„Ceo test sekvence genoma pomogao je lekarima da znaju kako da je leče i da je drže stabilnom.

„Iako još imamo izazovno putovanje sa njenom dijagnozom i lečenjem, sa olakšanjem znamo da ona nema nasledni rak i ne moramo da brinemo da bi to moglo da utiče i na našeg sina ili druge članove porodice", rekla je mama ove dvogodišnje devojčice.

Šta je tvoj genom?

• To je informacija potrebna za izgradnju ljudskog tela i održavanje zdravlja
  • Napisan je hemijskim kodom koji se zove DNK
  • Genom je napravljen od segmenata DNK koji se nazivaju geni i drugog genetskog materijala
  • Većina karcinoma uzrokovana je ćelijama sa neobičnim promenama u njihovom genomu

Izvor: Britanski nacionalni zavod za zdravstvo

Met Braun, profesor i glavni naučnik kompanijeGenomis England rekao je da su „mutacijski potpisi primer korišćenja punog potencijala dekodiranja celog genoma."

„Nadamo se da ćemo iskoristiti mutacijske tragove viđene u ovoj studiji i primeniti ih nazad u našu populaciju pacijenata, sa krajnjim ciljem da se poboljša dijagnoza i lečenje pacijenata sa rakom", rekao je Braun.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nauka (Science) a podržala ga je najveća britanska organizacija koja se bavi istraživanjem raka Cancer Research UK.

Polgedajte video: Mogu li istraživanja mRNK cepiva da pomognu u terapiji raka