ZAPISI SA UŠĆA

Šibenik - kamen koji pjeva

Zamišljam klince iz škole na obali koji kroz prozor svaki dan vide ovo more i nebo dok se dodiruju i takmiče u ljepoti plavih tonova. Ja sam sa svog školskog prozora vidio žalosnu vrbu. Šibenik nije mjesto već privilegija

Šibenik, Stari grad, Foto: D. Dedović

Već čitav sat vozimo se duž jadranske obale prema sjeveru. Na tablama promiču imena poznatih ljetovališta kao što je Primošten, ali mi smo nestrpljivi da vidimo tablu sa natpisom Šibenik. Ovaj put smo ustali rano i već u osam bili smo u autobusu koji je često stajao i kupio putnike za Zagreb. Do tada nisam znao da takvi autobusi idu preko Šibenika.

Moderato s limunom

I evo nas na poprilično velikoj autobuskoj stanici. Iskrcavamo se sa zakašnjenjem od dvadesetak minuta - na linijama više nema konduktera, pojela ih globalizacija, pa vozilo stoji na usputnoj stanici sve dok i posljednji putnik ne kupi kartu kod vozača.

Zapljuskuje nas vreli mediteranski vazduh. Pronalazimo hlad u bašti kafea Moderato cantabile. Izraz u muzičkom žargonu označava „umjereno pjevano“. Dok naručujemo kafu sa mlijekom i kolač s limunom - kolači su jedini doručak koji nudi ova gradski poznata konditorska radnja - po glavi preturam naziv lokala. I onda mi sine - Arsenije Arsen Dedić, rodom iz Šibenika, napisao je i otpjevao 1964. stvar sa tim nazivom. Inspirisan je istoimenim filmom Pitera Bruka. A ovaj britanski režiser koji je živio u Francuskoj film je snimio po knjizi francuske književnice Margerit Diras. Tek diplomirani flautista Arsen Dedić crpi iz svjetskog niza umjetničkih predložaka stvarajući kultnu šansonu. Po njoj će neko u njegovom rodnom gradu nazvati konditorsku radnju sa najljepšom baštom. U njoj sjedimo tog vrelog junskog jutra, sa ukusom kafe i slatkog limuna u ustima navikavamo se na činjenicu da smo u Šibeniku.

Varoška elegija

Ne idemo u staro gradsko jezgro, tamo gdje odmah odlaze svi strani turisti. Penjemo se uzbrdo, ka dijelu grada koji se zove Varoš. I to - taj Varoš. Imenica je u ovim krajevima muškog roda. Nastao nakon napoleonskog perioda, od materijala nastalog rušenjem kamenih gradskih zidina. Tako su se i simbolički porušile barijere između gradske gospode i njihovog težačkog okruženja. Ovaj kraj bez velike istorije postao je za samo jedan vijek mentalitetna i kulturna metafora za Šibenik. U samo jednoj ulici - Nikole Tesle - odrasla su tri poznata lika: Arsen Dedić, Mišo Kovač i Vice Vukov. Doda li se tome da su iz ovog grada potekli Vesna Parun i Igor Mandić, a to ni izdaleka nije kraj spisku ovdašnjih poznatih imena, onda je umjetnički i intelektualni Šibenik višestruko veći od ovog u kojem smo se obreli.

Držimo se hlada, unaokolo su jednospratne i dvospratne kuće sa dvorištima punim mediteranskog rastinja. Iza njih poneka višespratnica iz Titovog doba. I usred Varoša - srpska pravoslavna Crkva Svetog Spasa iz 1788. Ulazimo u dvorište crkvice okružene čempresima. Posle sam saznao da je kamena kuća odmah do dvorišta crkve bila najstarija pravoslavna crkva u Šibeniku, podignuta godine hiljadu i šeststote. Komunistička vlast ju je oduzela, tako da obični ljudi sve do danas žive u crkvi staroj 420 godina.

U dvorištu me preplavi tuga svijeta koji se pred mojim očima kruni i nestaje. Zapušteni nadgrobnici Šibenčana srpskih korena, tišina. Crkva je zatvorena. U ćošku pronalazimo grobnicu na kojoj piše „Obitelj Dedić“. Od ovih Dedića potiču i Arsen i njegov brat Milutin, beogradski istoričar umjetnosti i slikar. U Šibeniku je 1852. rođen srpski pisac Simo Matavulj, a 43 godine prije njega pravnik i istoričar Božidar Petranović. Samo godinu dana prije njega u ovom primorskom gradu je rođen Spiridon Špiro Popović, srpski filolog, pisac i prevodilac. Ovo je samo nekoliko primjera u impresivnom nizu imena poznatih šibenskih Srba poniklih na malom prostoru otetom od dalmatinskog kamena.

Arsenije

Izlazimo iz tog naizgled zaustavljenog vremena i silazimo Ulicom Nikole Tesle. Zastajemo kraj broja 41. Prema kapiji vodi uzak prolaz. Tu su Dedići u 19. vijeku pustili svoje korijene u Šibeniku. Istom ovom ulicom su u grad silazili i mladi golman lokalnog fudbalskog kluba Mišo Kovač i perspektivni pjevač Vice Vukov kao i talentovani flautista Arsenije Dedić. Njegove stvari poput „Djevojka iz moga kraja“, „O mladosti“ ili niz prepjeva svjetskih šansona sa albuma „Kantautor“ osamdesetih su imali u našem studentskom sobičku, u sarajevskoj ulici Mrakuša, kultni status.

Arsenov ga kraj, kako pokazuje jedan mural, nije zaboravio. Izlazimo iz melanholične intime Varoša u grad Šibenik. Već na ulazu u starogradski koloplet uličica nalaze se pozorište. Šibenčani su ga 1870. izgradili sami, bez dotacija vlasti. U blizini je i moderna zgrada biblioteke. A kada se uđe u stoljeća posložena u kamenu, brzo se podlegne ljepoti ovog mjesta.

Kišobran na suncu

Prođe li se najprije Zagrebačkom ulicom, od mnoštva senzacija oko neće imati mira: zidovi palata i očuvanih zdanja te - ponovo - pravoslavna Saborna crkva podignuta na reprezentativnom mjestu 1810. Ona svjedoči o usponu te zajednice u 19. vijeku. Ulazimo da zapalimo svijeće i za sve ovdašnje mrtve, jer su oni u gradu sada daleko brojniji od živih članova zajednice.

Uličice su okićene dječijim radovima zakačenim na razapetu užad. To posjetioce podsjeća da je još uvijek u toku „Međunarodni dječji festival“ - i to šezdeset i drugi put. Po njemu mi je Šibenik još u detinjstvu zvučao važno, neka vrsta glavnog grada za moje tadašnje sunarodnike - sve djevojčice i dječake svijeta. Sada se starogradski kamen iznenađujuće dobro slaže sa šarenilom dječijih radova.

foto: D. Dedović

Na trgu kod Crkve Sv. Barbare u kojoj je smješten i Muzej crkvene umjetnosti nailazimo na kip koji je već postao omiljeni motiv posjetilaca iz svijeta: Dječak sa kišobranom. Zašto sa kišobranom, kada je Šibenik jedan od najsunčanijih gradova jadranske obale? Odgovor je dao kipar koji je stvorio skulpturu - Kažimir Hraste. Inspirisao ga je njegov unuk dok se, smijući se, na vjetru borio sa kišobranom. Već dvije godine ova skulptura plijeni pažnju turista. Ona je već postala identitetna tačka u gradu dječijih festivala.

Utjeha kamena

Približavamo se Katedrali Svetog Jakova. Gradili su je više od sto godina, počev od tridesetih godina petnaestog vijeka. Ona je bila simbol gradske nezavisnosti od biskupskog Trogira. U njen skladni obris ugradilo se više generacija. Jedan oficir umiruće države je septembra 1991. naredio da se sa brodova nasumice gađa Šibenik. Tri hica su oštetila kupolu građevine koja je dio svjetske kulturne baštine. Ožiljci na opravljenoj crkvi se više ne vide, ali ljudska osionost i siledžijstvo imaju moć da u meni izazovu gađenje i posle više od tri decenije. Dodirnem kamen do portala kao da želim da utješim to lijepo zdanje. Ustvari, dodir toplog kamena je utješio mene.

Vraćamo se drugom uličicom ka parku nazvanom po Šibenčaninu italijanskog porijekla Robertu de Visijaniju, vrsnom botaničaru iz 19. vijeka, čije je životno djelo Flora Dalmatica sačuvano u Padovi. Park se terasasto spušta ka moru. U donjem dijelu je spomenik hrvatskom kralju Petru Krešimiru IV koji je prije devet vjekova znao navraćati i u Šibenik.

Vrijeme je za predah u hladovini. A najdeblju smo našli u bistrou „Bava“, u prolazu kod hotela Jadran. Ništa više osim izvrsne riblje supe nije se ni moglo pojesti po vrelom danu. Za susjednim stolom porodica govori ukrajinski. Svi plavi kao na filmu. Tako velika, prljava istorija ratova opet munjevito prodre u moje misli usred hladovine nadomak mora.

Pogled iskosa

Preostalo je još toliko vremena da pođem rivom, pa dalje, Obalom palih omladinaca i Obalom prvoboraca. Ulica naglo savija nalijevo, nudeći mi platformu za poslednji pogled na dio grada koji se ugnezdio na brdu, ispod Tvrđave Svetog Mihovila, pa kamenim slapovima pada ka moru. Ta je okuka u svom laktu zagrlila osnovnu školu, koja je nazvana po Jurju Dalmatincu, koji je dobar dio svog graditeljskog umijeća primijenio gradeći katedralu. Zamišljam klince koji svaki dan dolaze u školu i kroz prozor vide plavetnilo mora i neba kako se nadigravaju, sve tamo do kanala koji ovaj prirodni fjord spaja sa Jadranom. Ja sam sa svog školskog prozora vidio žalosnu vrbu. Ova obalska djeca vjerovatno ne znaju koliko je mora i čempresa u njima, sve dok, kao Arsen Dedić, ne odu u svijet - prugom, s Perkovića, preko Knina.

Vraćam se obalom prema katedrali, žaleći što ne mogu da ostanem malo duže. Dogovorili smo se sa Ivanom Živkovićem Žikom, Šibenčaninom i autorom sjajnih televizijskih dokumentacija. Zadatak mu je da nas prebaci do jednog mjestašca u blizini Šibenika gdje nas čeka moj stari poznanik iz sarajevskih dana, takođe već dobro poznat hrvatski novinar Gordan. Saznajem da je Žika, vedar i pametan momak, prije nekoliko godina snimio „Varoški amarkord“ - a jedan od četiri nastavka posvećen je Varošu iz Šibenika i trojici pjevača iz Tesline ulice.

Žao mi je što nam Žika nije bio vodič kroz Šibenik. I u ovaj grad ćemo morati da se vratimo. Nismo stigli da se bavimo tragovima Dražena Petrovića, koji podalje od centra ima svoj spomenik. Ili da pitam Žiku gdje je bila knjižara oca Igora Mandića, koju su nove vlasti posle Drugog svjetskog rata nacionalizovale, pa se porodica preselila u Split.

Pozlaćena sjeta

foto: D. Dedović

Dok izlazimo iz Šibenika, a Žika nam priča anegdote sa snimanja dokumentarca o tri pjevača, meni pred oči iskrsava jedan krst na starom groblju u Varošu, bezimen, onaj koji se jedva drži na dvije armature, kao bolesni galeb. I čujem Arsenov glas - Žika je naravno pustio njegove pjesme - on u šansoni, koja je stara skoro koliko i ja, tužno konstatuje:

rijeka donosi jesen

dugo umire grad

i u nama toliko ljeta

mi smo siročad svijeta

Ćutim i slušam. Prepuštam se melanholiji rastanka sa gradom. U sudaru sa obilnim suncem ovog dana, ta sjeta poprima raskošnu pozlatu.

(Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Kolumne" nisu nužno i stavovi redakcije "Vijesti")