ISTRAŽIVANJA POTVRDILA

Blagodeti povremenog gladovanja: 5:2 ili 13 sati dnevno

Najčešće se praktikuje takozvana 5-2 dijeta. Ona podrazumijeva pet dana u nedelji normalnu ishranu i nakon toga dva dana gladovanja, odnosno unos samo po 500 kalorija dnevno

 

6874 pregleda 0 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Povremeno gladovanje jedna je od najčešćih dijeta za mršavljenje. Često se ističe i povoljan uticaj uzdržavanja od hrane na zdravlje, pa čak i liječenje nekih bolesti. U studiji, koja je nedavno objavljena u prestižnom medicinskom New England Journal of Medicine, neuronaučnik Mark Matson iz bolnice „Džon Hopkins”, jedne od vodećih američkih bolnica, zaključuje da za blagotvorni uticaj povremenog gladovanja (intermittent fasting) postoje dokazi. I sam Matson se duže od 20 godina pridržava povremenog posta, a već 25 godina proučava njegov uticaj na zdravlje.

Gladovanje podrazumijeva suzdržavanje od uzimanja hrane i bilo kog pića osim vode. Najčešće se praktikuje takozvana 5-2 dijeta. Ona podrazumijeva pet dana u nedelji normalnu ishranu i nakon toga dva dana gladovanja, odnosno unos samo po 500 kalorija dnevno. U oblike gladovanja ubrajaju se i dnevni režimi, najčešće suzdržavanje od obroka barem 13 sati na dan, odnosno da se poslije 18 sati ništa ne jede do doručka narednog dana.

Mnoge studije na životinjama, i neka istraživanja na ljudima, pokazala su da je povremeni post podrška ćelijskom zdravlju, vjerovatno zahvaljujući aktiviranju naše davnašnje sposobnosti prilagođavanja na nestašice hrane - a što se naziva metaboličkom skretnicom. Do tog skretanja ili prebacivanja dolazi onda kad ćelije troše svoje zalihe brzo dostupnog goriva (na bazi šećera) i započnu pretvaranje masti u energiju u sporijem metaboličkom procesu.

Prema Matsonovim riječima, istraživanja su pokazala da ovaj 'prebacivač' poboljšava regulaciju šećera u krvi, povećava otpornost na stres i suzbija upalne procese. Matson takođe napominje da su četiri studije, i na životinjama i na ljudima, ustanovile da povremeni post snižava krvni pritisak, kao i nivo lipida u krvi i brzinu otkucaja srca u mirovanju. Sve je više dokaza i da povremeno gladovanje može da modifikuje faktore rizika koji su povezani sa gojaznošću i dijabetesom, prenosi Politika.

Dvije studije Univerzitetske bolnice Južnog Mančestera, koje su obuhvatile 100 žena sa prekomjernom tjelesnom težinom, pokazale su da su žene na 5-2 dijeti izgubile istu težinu kao žene koje su ograničile unos kalorija, ali su, za razliku od njih, imale bolje rezultate u pogledu insulinske osjetljivosti i manje količine stomačnog sala.

Ima i skorijih preliminarnih studija koje sugerišu da bi povremeni post mogao da pospješi rad mozga.

U istoriji su zabiljeleženi brojni primeri dobrovoljnog uzdržavanja od hrane jer su pojedinci željeli da postignu duhovni i tjelesni napredak. Ne postoji religija koja ne preporučuje gladovanje, post i čišćenje duše preko čišćenja tijela, što iziskuje čvrstu odlučnost i snagu volje.

Teorija gladovanja, u svijetu alternativne medicine, prije svega se odnosi na post koji pomaže da se regeneriše čitav organizam i otklone neke od mnogih tegoba s kojima se savremeni čovjek bori.

Što se tiče tvrdnji da će povremeno gladovanje usporiti procese starenja, nutricionisti preporučuju usvajanje zdravih životnih navika, a ne povremeno gladovanje, posebno ako osoba u međuvremenu živi nezdravo (sjedjelački način života, pušenje, prekomjerna tjelesna težina). U svakom slučaju, periodi gladovanja ili restrikcije pojedinih namirnica u kraćem periodu neće biti od koristi za one koji se ponovo vrate na dotadašnji nezdrav način života.