ZDRAVA ISHRANA

Doručak je važan: Šta treba, a šta nikako ne treba da ga čini

Ako doručkujete u podne i tokom dana imate vremena za samo još jedan obrok, to znači da preskačete obroke

11376 pregleda 2 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Stručnjaci su saglasni da je doručak veoma važan obrok. Obezbjeđuje vam energiju potrebnu za dan, a neka istraživanja pokazuju i da može da smanji osjećaj gladi i rizik od razvoja gojaznosti i drugih metaboličkih poremećaja.

Sve ovo ne znači da morate da jedete čim otvorite oči. Ako ste gladni odmah ujutru onda svakako jedite, a ako nijeste u redu je i da sačekate.

Veoma je važno da slušate svoje tijelo, rekla je za "Health" dijetetičarka Bet Bluston s Instituta "Cleveland Clinic Wellness" i upozorila da je pravo vrijeme za obrok kad počnete da osjećate glad. Nikako nemojte odlagati obrok jer vas može dovesti do toga da brže-bolje zgrabite neku nezdravu hranu poput peciva.

Kada je krajnje vrijeme da jedete?

Stručnjaci su saglasni da bi prvi obrok trebalo pojesti oko 9 ili 10 ujutru. Ako se probudite u 7, doručkujete u 10, ručate u 14 sati i večerate oko 17 ili 18, to je sasvim u redu. Ali, ako doručkujete u podne i tokom dana imate vremena za samo još jedan obrok, to znači da preskačete obroke. Trebalo bi da jedete barem na svaka četiri sata, objasnila je dijatetičarka Sandra Arevalo iz Američkog udruženja za dijabetes.

Jesti prije jutarnjeg treninga ili ne?

Postoje i izuzeci kada je reč o pravilu “slušajte svoje tijelo”. Naime, dobro je da jedete prije treninga ako vježbate ujutru jer vam to može pomoći da izbjegnete hipoglikemiju. Neka istraživanja pokazuju da će vježbanje na prazan želudac poboljšati sagorijevanje masnoća, ali to ne znači da vodi do bržeg i boljeg mršavljenja.

Kako izbalansirati obrok?

Poželjno je jesti oko 10 grama proteina (grčki jogurt ili dva jaja) kako biste se osjećali sito. Ali, i masnoće su važne, ali važno je da pazite odakle dolaze ( orašasti plodovi, ekstra djevičansko maslinovo ulje). Izbjegavajte slaninu i druge prerađene namirnice. I na početku dana obavezno pazite na unos vlakana za osjećaj sitosti i zdravu probavu (voće, povrće, cjelovite žitarice...).

Predlozi zdravih obroka i šta nikako ne bi trebalo jesti

Kako bi prvi obrok bio zdrav, dobra ideja je pojesti sledeće kombinacije: grčki jogurt s orašastim plodovima ili voćem, kajganu s nekim povrćem ili zeleni "smoothie" na primjer s maslacem od orašastih plodova. Još je važnije da za doručak nemate - desert odnosno slatko Ili kafu sa slatkim pecivom jer će vam podići energiju i naglo je spustiti!

Da li je žurba problem?

Jutarnja žurba je pravi problem i to za mnoge, i najveći krivac što se jede nezdrava i brza hrana ili s druge strane - što se uopšte ne doručkuje. Uz malo dobre volje i minimalno vremena, doručak možete da pripremite i veče prije...

Jaja možete da umutite sa solju i biberom i ostavite u frižideru. Isijecite voće ili pripremite orašaste plodove za jutarnji jogurt ili ovsenu kašu. Smrznite sastojke za vaš omiljeni "smoothie" i ujutru samo izblendajte.

A šta s kafom?

Ne morate da se odričete kafe. U umjerenim dozama, ona je zdrav stimulans. Za većinu, to znači tri šolje dnevno. Struka upozorava da sve više od toga može da bude nezdravo, da utiče loše na spavanje, povećava krvni pritisak... Važno je pripaziti i koliko šećera stavljate u kafu, piše Ordinacija.

Preporučujemo za Vas