Iskoristite njene blagodeti

Bundeva - odlična hrana i još bolji lijek

Bundeva je idealna i nezaobilazna jesenja namirnica, bogata ljekovitim sastojcima, ukusna, a istovremeno niskokalorična

17261 pregleda 1 komentar(a)
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Bundeva je koristan diuretik, a njeno sjeme preporučuje se trudnicama, dojiljama, starim i osobama sa bolesnom jetrom ili oboljelom prostatom. Takođe, bundevu bi trebalo što češće da konzumiraju osobe koje boluju od reume, gihta, zapaljenja bubrega i mokraćne bešike. Pored toga, ova jesenja namirnica ima izuzetno povoljno dejstvo protiv upale jajnika i pratećih pojava menopauze.

Sa obiljem dragocjenih ljekovitih sastojaka, bundeva, ili ludaja, je nezaobilazna namirnica na trpezi. Specifičnog je ukusa i mirisa, a od nje mogu da se pripremaju i slana i slatka jela. Ona se može jesti živa, dinstana, pečena, pržena, a na organizam izuzetno blagotvorno utiče i njen sok.

Plod bundeve sadrži 90 odsto vode, ali i mnoštvo minerala i vitamina. Bundeva je bogata biljnim vlaknima, posebno pektinom, pa veoma povoljno deluje na organizam, a u njenom plodu gotovo da nema masnoća, jer se u 100 grama bundeve nalazi se manje od 30 kalorija, zbog čega je idealna namirnica za sve koji žele da skinu višak kilograma.

Kraljica jeseni

Betakarotin, kojim bundeva obiluje, ima višestruko zaštitno djelovanje na ljudski organizam. On blokira dejstvo slobodnih radikala i tako direktno sprečava oštećenje ćelijske DNK strukture, deluje kao jak antioksidant, što znači da stopira razvoj superoksida i peroksida. Bundeva je izuzetno bogata provitaminom A, koji je važan za dobar rad očiju, a pogotovo mrežnjače i štiti oko od katarakte. Bundeva se koristi i preventivno, jer, zahvaljujući selenu u semenkama, ali i provitaminu A iz njenog mesa čuvaju organizam od tumora, odnosno smanjuje rizik od pojave raka grla, jednjaka, želuca i grlića materice.

Bundeva odlično djeluje na problematičnu kožu, posebno masnu sa miteserima, bubuljicama i aknama, tako da se stavlja u kreme i maske za lice.

bundeva
foto: Shutterstock

Bundevu mogu da jedu i dijabetičari pod uslovom da je ne slade, kao i osobe sa oboljenjima želuca i tankog crijeva. Ova namirnica posebno se preporučuje osobama obolelim od psorijaze, a oni je mogu konzumirati u kuvanom ili pečenom obliku, ali i kao sok.

Sjemenke bundeve

Sjemenke bundeve su zaista odličan izvor vlakana i nezasićenih masnih kiselina koje su dobre za zdravlje srca. Pored toga, koncentracija proteina, minerala i vitamina je velika. 100 g sjemenki bundeve ima 559 kalorija, od čega je 30 g proteina (31% niacina, 17% selena, 71% cinka).

Bogate su amino kiselinama, triptofanom, koji pretvara serotonin u organizmu i utiče na dobar san.

bundeva
foto: Shutterstock

Sadrže i niz drugih korisnih sastojaka, od celuloze i pektina do salicilne kiseline. Sjemenke bundeve su odlično sredstvo protiv crijevnih parazita, pa se najčešće preporučuju kao učinkovita namirnica protiv dječijih glista.

Ulje bundeve

Od sjemenki bundeve pravi se i karakteristično ulje koje zbog specifičnog ukusa daje posebnu aromu jelima, i odlično je kao dodatak salatama i čorbama. Stručnjaci tvrde da bundevino ulje, zahvaljujući lecitinu koji sadrži sprečava aterosklerozu i čisti krvne sudove, reguliše nivo holesterola u krvi, a preventivno djeluje i kod regulisanja rada mokraćne bešike, pomaže u liječenju sindroma iritiranih crijeva i djeluje kao regulator hormona.

bundeva
foto: Shutterstock

Pojedina istraživanja potvrdila su i da ovo ulje smanjuje rizik od pojave kamena u bubrezima. Ovim uljem mogu se liječiti i rane, pukotine ili opekotine na koži. U narodnoj medicini bundeva se koristi za uklanjanje pjega i kao lijek kad ujede zmija.

Priprema bundeve

- Kod zapaljenja bubrega ili bešike savjetuje se svakodnevni obrok od dinstane, neslane bundeve s malo paradajza i sjeckanog crnog luka koji je začinjen kašikom pavlake

- Najjednostavniji oblik pripreme bundeve je pečenje u rerni. Tada se kora ne odstranjuje, a dužina pečenja zavisi od debljine ploda. Pečena bundeva prelivena sa malo meda i posuta cimetom izuzetno je zdrav zimski slatkiš.

- Sjemenke bundeve treba oljuštiti prije upotrebe, ali voditi računa da se ne ukloni tanka sivozelena opna, koja je posebno bogata ljekovitim sastojcima. Sjemenke mogu da se grickaju, dodaju pecivu ili salatama.

- Bundevin puter, koji se sastoji od blendiranih bundevinih sjemenki, izuzetno je zdrav namaz, koji se može koristiti umjesto mliječnog putera ili margarina.

Sok

Bundevin sok preporučuje se za dobar rad bubrega i kardiovaskularnog sistema, za dobro varenje i raspoloženje. Takođe, ovaj sok je blagotvoran protiv upale jajnika, kao i kod problema izazvanih menopauzom.

bundeva
foto: Shutterstock

Veoma lako možete ga napraviti i sami:

Sastojci:

- 3kg očišćene bundeve

- 7 l vode

- 2 kg šećera

- 2 kesice limuntusa

Priprema:

- Bundevu očistiti i isjeći na kriške, staviti u šerpu zajedno sa šećerom i preliti vodom i kuvati dok bundeva ne omekša.

- Dobro propasirati bundevu s vodom od kuvanja, i u propasiranu masu dodati limuntus.

- Dobijeni sok sipati u flaše koje ćete zatvoriti celofanom.

- Flaše umotati u ćebe i ostaviti da prenoći dok se sok potpuno ne ohladi.

- Piti po potrebi, a sve vrijeme čuvati na hladnom i tamnom mjestu.

Priprema sjemenki

Priprema: Bundevu prepolovite na pola i kašikom izdubite dio u kome se nalaze sjemenke. Dobro ih isperite, ocijedite, a potom stavite na papir kako bi se prosušile. Kada se osuše, rasporedite ih u nauljeni pleh, po želji posolite ili poprskajte maslinovim uljem i pecite oko 20 minuta na najjačoj vatri. Promiješajte ih nakon svakih pet minuta i izvadite iz rerne kada porumene. Pored soli, sjemenke možete začiniti čilijem kako bi bile ljute, ili cimetom odnosno javorom u slučaju da želite sladak ukus.

Savjet: Posebno se preporučuje trudnicama, dojiljama i starim osobama.

Da li ste znali o bundevi?

Spada u nisko kalorične namirnice, u 100g ploda ima samo 26 kalorija i ne sadrži zasićene masnoće ili holesterol. Bogata je vlaknima, mineralima i vitaminima. Nutricionisti je preporučuju u programu ishrane za smanjenje suvišnih kilograma i kod problema sa lošim holesterolom.

Ponaša se kao antioksidans jer je puna vitamina A, vitamina C i Vitamina E. Hrana koja je prirodno bogata vitaminom A pomaže organizmu da se zaštiti od raka pluća i usne duplje, održava funkcije kože i dobra je za vid.

Bogat je izvor minerala kao što su, bakar, kalcijum, kalijum, fosfor.

Bundeva je odličan diuretik i preporučuje se osobama s reumatskim tegobama, gihtom, upalom mokraćnih puteva, bubrega i žuči. Oblog od svježe izrendane bundeve se primjenjuje za ublažavanje bolova od proširenih vena.

Savjeti, preporuke, teme o zdravlju, čekaju vas u četvrtak, 6. oktobra, u novom broju dodatka Zdravlje, koji dobijate besplatno uz štampano izdanje Vijesti.