Pogrešan utisak?

Vikiliks: Vojska nije pucala na Tjenanmenu 1989.

"Demonstrantima koji su još bili na trgu kada je vojska stigla dopušteno je da odu poslije pregovora. Nije bilo masakra na Tijenanmenu, ali je bilo masakra u Pekingu."
0 komentar(a)
Ažurirano: 26.02.2019. 11:55h

Diplomatske depeše iz američke ambasade u Pekingu pokazuju da tokom protesta na Trgu Tjenanmen 1989. godine kineski vojnici nijesu pucali na demonstante, što djelimično potvrđuje verziju događaja kineskih vlasti, piše britanski list Dejli telegraf.Prema depašama koje je objavio Vikiliks vojnici su pucali na demonstrante izvan centra Pekinga dok su pokušavali da se približe centralnom gradskom trgu.Dejli telegraf navodi da tri depeše poslate 3. i 4. juna iz ambasade SAD pokazuju da su diplomate predviđale da će doći do konačnog obračuna demonstranata i policije.U depešama se navodi da je u Pekingu "10.000 - 15.000 naoružanih vojnika" od kojih neki nose automatsko oružje.

Takođe se navodi da su primijećene tenkovske jedinice koje se kreću s juga.Američke diplomate navode da su upozorene da "ostanu kod kuće" osim ako ne izvještavaju s prvih linija događaja. Na samom Tjenanmenu bio je čileanski diplomata koji je američkim kolegama pomagao kao očevidac posljednjih časova prodemokratskog pokreta."On je posmatarao kako vojska ulazi na trg i nije vidio nikavo masovno pucanje iz vatrenog oružja na ljude, iako su se čuli sporadični hici. On je rekao da je većina vojnika koji su ušli na trg zapravo naoružana samo opremom za razbijanje demonstracija - pendrecima i drvenim palicama; njih su podržavali naoružani vojnici", navodi se u depeši iz jula 1989.

Prema internim dokumentima kineske Komunističke partije objavljenim 2011. godine, 2.000 vojnika iz 38. armije zajedno sa 42 oklopna vozila počelo je da čisti trg sa sjevera ka jugu u 4.30 časova ujutro 4. juna.

Oko 3.000 studenata je sjedelo oko Spomenika narodnim herojima na jugu tog velikog trga.

Vođe protesta, među kojima je prošlogodišnji dobitnik Nobelove nagrade za mir Liu Sjaobo, tražili su od studenta da napuste trg a čileanski diplomata je prenio da su poslije sporazuma studenti napustili trg preko jugoistočnog ugla.To svjedočenje protivriječi izvještajima nekolicine novinara koji su navodili da su vojnici "jurišali" na nenaoružane civile.

To ukazuje da je broj poginulih te noći daleko manje od više hiljada koliko se navodilo.Dejli telegraf piše da je tadašnji dopisnik BBC-a iz Pekinga Džejms Majls 2009. priznao da je "prenio pogrešan utisak" i da "nije bilo masakra na Tjenanmenu"."Demonstrantima koji su još bili na trgu kada je vojska stigla dopušteno je da odu poslije pregovora. Nije bilo masakra na Tijenanmenu, ali je bilo masakra u Pekingu", rekao je on.Najžešći sukobi su izbili na oko pet kilometara zapadno od trga, gdje se više hiljada ljudi spontano okupilo u noći 3. na 4. jun kako bi spriječili napredovanje vojske. Prema dokumentima Komunističke partije, vojska je počela da puca oko 22.30, a većina demonstranata nije uspjela da pobjegne zbog blokada koje su sami postavili.

Galerija