"SPORTVOŠING"

Šta se krije iza kupovine Njukasla: Saudijsko pranje imidža i fudbalom

Saudijski Pablik investment fond (PIF), koji predvodi prestolonasljednik Mohamed bin Salman, namjerava da za 300 miliona funti (370 miliona američkih dolara) kupi 80 odsto Njukasla dok je ostatak fudbalske industrije na koljenima usljed ekonomske krize izazvane pandemijom COVID-19
3824 pregleda 0 komentar(a)
Salman, Foto: AP
Salman, Foto: AP

Planom saudijskog državnog fonda pod kontrolom prestolonasljednika Mohameda bin Salmana da kupi engleski fudbalski klub Njukasl junajted, Saudijska Arabija pokušava da opere imidž i skrene pažnju s kršenja ljudskih prava, dok se istovremeno na fudbalski teren prelio regionalni sukob Rijada s Katarom, pišu svjetski mediji.

Komercijalna prilika u vrijeme pandemije

Saudijski Pablik investment fond (PIF), koji predvodi prestolonasljednik Mohamed bin Salman, namjerava da za 300 miliona funti (370 miliona američkih dolara) kupi 80 odsto Njukasla dok je ostatak fudbalske industrije na koljenima usljed ekonomske krize izazvane pandemijom COVID-19, navodi agencija Frans pres (Agence France-Presse).

Njukasl
Fudbaleri Njukasla(Foto: AP)

Saudijski fond time dobija komercijalnu priliku da uđe u profitabilnu Premijer ligu, ali, ukazuje AFP, posao koji je blizu zaključenja, nailazi na žestoko protivljenje grupa za zaštitu ljudskih prava i jednog od saudijskih regionalnih rivala.

Uprkos kritikama da Saudijska Arabija pribjegava takozvanom "sportvošingu" (sportwashing), pranju imidža ulaganjem u sport kako bi se skrenula pažnja s kršenja ljudskih prava, britanski ministar kulture Oliver Douden (Dowden) insistira da vlada u Londonu neće intervenisati, navodeći da je tema potencijalnih vlasnika fudbalskih klubova pitanje za Premijer ligu.

Mjehur Premijer lige je blizu pucanja dok klubovi pokušavaju da izbjegnu gubitke od stotina miliona u pravima od emitovanja ako se sezona ne završi zbog pandemije, kao i duboke recesije koja prijeti prihodima klubova od karata i sponzorskih ugovora, podvlači AFP i dodaje da se očekuje nagli pad cijena transfera i zarada igrača, pošto i najbogatiji klubovi rade na smanjivanju ili odlaganju plata svojim zvijezdama.

Saudijsko preuzimanje Njukasla moglo bi da slijedi obrazac Mančester sitija koji je 2008. kupio šeik Mansur bin Zajed al Nahjan iz kraljevske porodice Abu Dabija, ocjenjuje AFP. 

Taj klub od 1976. dotad nije osvojio značajniji trofej, ali je poslije velikih ulaganja u posljednjih devet godina osvojio četiri titule šampiona. 

Kupovinom Njukasla u vrijeme kada većina drugih klubova nema novac, PIF bi mogao transformisati Njukasl još brže i po mnogo nižoj cijeni.

Političko iskorišćavanje kluba i navijača

Ideja da država posjeduje ili vodi fudbalski klub je problematična s obzirom na sve što on predstavlja. 

Sada postoje dva takva primjera u evropskom fudbalu – Abu Dabi i Mančester siti, Katar i Pariz Sen Žermen. 

Ključna veza među njima je da su obje države pod teškim kritikama organizacija za ljudska prava, ali nijedna od njih nije kritikovana kao Saudijska Arabija, piše Indipendent (The Independent).

Fondovi kao saudijski PIF su napravljeni da omoguće odvajanje investicija i države o određenoj mjeri. Nivo nezavisnosti je doveden u pitanje s Abu Dabi Junajted grup (United Group) koja je kupila Mančester siti, ali i tamo, kako navodi britanski list, postoji veći stepen odvojenosti od države nego u slučaju saudijskog fonda kojim lično predsjedava Bin Salman.

Organizacije za ljudska prava kritikuju Bin Salmana zbog brutalne represije, dok je američki Senat u usvojio rezoluciji u kojoj se saudijski prestolonasljednik smatra odgovornim za ubistvo novinara Džamala Kašogija, što on negira. 

Džamal Kašogi
Džamal Kašogi(Foto: Beta-AP)

Istraživačica Kortni Frir (Courtney Freer) iz Centra za Bliski istok London skul of ekonomiks (London School of Economics) rekla je za Indipendent da je zbog istaknutosti slučaja Kašogi, Saudijska Arabija pojačala napore da kupi fudbalski klub.

Saudijska Arabija nije zainteresovana samo za fudbal, navodi list i ukazuje da je u decembru organizovala meč za titulu svjetskog šampiona u boksu.

Postoje dokazi da "sportvošing" funkcioniše, pošto su kritike medija i istraživača izgleda nadvladane poslovnim vezama ulaganjem u sport, kao i emotivnim vezama sa stotinama hiljada ljudi, zbog čega je pranje imidža sportom sofisticiranije nego konvencionalni PR, ocjenjuje Indipendent i ukazuje da je to razlog zbog kojeg je kupovina Njukasla ogoljeno politička i uključiće političko iskorišćavanje kluba i njegovih navijača.

Lakše "baciti novac" nego zadovoljiti Amnesti

Najavu saudijske kupovine Njukasla pozdravili su bivši igrači kluba i navijači nezadovoljni sadašnjim vlasnikom Majkom Ešlijem (Mike Ashley) kojeg optužuju da je klub tretirao kao sredstvo za promociju svog lanca prodavnica sportske opreme Sportsdajrekt (SportsDirect) i da nije dovoljno ulagao, ukazuje sportski kolumnista Gardijana (The Guardian) Barni Ronej (Barney Ronay).

Majk Ešli
Ešli(Foto: AP)

Međutim, ističe Ronej, dok Ešli želi da proda jeftine najlonske trenerke, Saudijska Arabija želi da proda zamagljen pogled na svoj opresivni režim, bezbjedna u znanju da će "mega potrošnja dati instant skretanje pažnje, tretirajući navijačku bazu velikog britanskog fudbalskog kluba kao korisne idiote u igri meke moći".

"Majk Ešli: tvrdoglavi magnat maloprodaje. Saudijska Arabija: krvlju umrljana nasljedna diktatura. Majk Ešli: ugovori na nula sati u njegovim sportskim prodavnicama. Saudijska Arabije: obezglavila 37 ljudi u jednom danu. Majk Ešli: pokazao nepoštovanje prema (bivšem treneru omiljenom među navijačima) Rafi Benitezu. Saudijska Arabija: ubila i raskomadala Džamala Kašogija", piše Ronej.

Ovdje je riječ o igri imidža, spinovanja i menadžmenta reputacije, podvlači kolumnista Gardijana, ukazujući da je Premijer liga već povezana sa Saudijskom Arabijom. 

Mančester junajted ima veze sa saudijskom telekomunikacionom agencijom. Deset odsto londonskog kluba Vest hem posjeduje fond koji djelimično finansiraju Saudijci. Saudijska Arabija ima udio u Uberu koji se ranije udružio s londonskim Čelzijem. Na isti način Saudijci praktično sponzorišu pet odsto fudbalera Liverpula Mohameda Salaha.

Nije tajna zašto Saudijci ulažu u sport, podvlači kolumnista Gardijana, konstatujući da je "bacanje novca u sport prečica do kulturnog legitimiteta" i svakako mnogo lakše nego zadovoljiti Amnesti internešnal (Amnesty International).

Kritike Amnestija

Potencijalni dogovor o saudijskoj kupovini Njukasla kritikovala je međunarodna organizacija za ljudska prava Amnesti internešnal, ukazuje BBC.

U pismu Premijer ligi, Amnesti je naveo da sve dok pitanje o odnosu Saudijske Arabije prema ljudskim pravima ne budu riješen, Premijer liga stavlja sebe u opasnost da je naivno iskoriste oni koji žele da glamurom i prestižom fudbala Premijer lige prikriju "akcije koje su duboko nemoralne, protivne međunarodnom pravu i u raskoraku s vrijednostima Premijer lige i globalne fudbalske zajednice".

Amnesti je, ističe britanski servis, dugo kritikovao Saudijsku Arabiju zbog ljudskih prava, ukazujući na kršenja prava žena, postupanja prema LGBT zajednici i ograničenju slobode govora.

U pismu Premijer ligi Amnesti navodi da je prestolonasljednik Bin Salman "koristio sportske događaje i ličnosti kao sredstva za poboljšanje reputacije kraljevine poslije jezivog ubistva novinara Džamala Kašogija – za koje se naširoko vjeruje da je izvedeno s njegovim odobrenjem".

Pozitivne asocijacije sa sportskim događajima, dodaje Amnesti, takođe skreću pažnju sa saudijskog užasnog odnosa prema ljudskim pravima, uključujući zatvaranja i mučenja branilaca ljudskih prava žena.

Zalivske tenzije u fudbalu

Dogovor o kupovini engleskog kluba, međutim, možda bi mogao da propadne, ali ne zbog ljudskih prava u Saudijskoj Arabiji, već zbog sukoba te zemlje s regionalnim rivalom Katarom, pošto je, kako piše Fajnenšl tajms (The Financial Times) katarska sportska televizija tražila od Premijer lige da blokira saudijsko preuzimanje Njukasla zbog navodne umiješanosti Saudijske Arabije u televizijsku pirateriju.

U prelivanju političkih tenzija iz Persijskog zaliva u fudbal, katarska televizija beIN tvrdi da saudijska država stoji iza piratske televizijske mreže na arapskom jeziku beoutQ koja emituje sadržaje za koje je katarska televizija dala milijarde dolara da dobije ekskluzivna prava.

Saudijska Arabija žestoko negira te optužbe, ali su, ukazuje britanski list, tvrdnje beIN-a ranije podržale Premijer liga i svjetska fudbalska organizacija FIFA.

Saudijsko preuzimanje Njukasla ispituju zvaničnici Premijer lige i sporazum, kako navodi Fajnešl tajms, može biti blokiran preko "testa vlasnika i direktora" kojim Premijer liga detaljno procjenjuje finansije i poslovne planove potencijalnih kupaca.

Dvije bliskoistočne apsolutističke monarhije troše svoje petrodolare na sportske događaje dok su istovremeno u političkoj i ekonomskoj bici, ističe list i ukazuje da je Katar, koji je vlasnik Pariz Sen Žermena i organizator sljedećeg Svjetskog fudbalskog prvenstva, takođe optužen za sportvošing.

Engleska Premijer liga je posljednji teren sukoba dvije bogate zemlje koje su u nizu političkih i ekonomskih sporova koji su podigli tenzije na Bliskom istoku 2017. kada je Saudijska Arabija predvodila regionalni bojkot Katara uz optužbe da podržava terorizam i ima prijateljske odnose s Iranom, ukazuje Njujork tajms (The New York Times).

Trogodišnji ugovor katarske televizije s Premijer ligom vrijedi 500 miliona dolara i drugi je najveći ugovor koji elitna engleska liga ima u inostranstvu.

S druge strane, piratska operacija beoutQ-a, koju su i nezavisni istražitelji povezali sa Saudijskom Arabijom, najveća je u istoriji sporta, ističe Njujork tajms i objašnjava da se program beIN-a s logom beoutQ prenosi preko Arabsata, regionalnog satelitskog operatera u kojem je Saudijska Arabija najveći investitor.

Do izbijanja spora dvije zemlje, Saudijska Arabija je bila daleko najveće tržište beIN-a na Bliskom istoku i sjevernoj Africi. 

Sada je ta kraljevina, kako navodi američki list, jedina zemlja u svijetu u kojoj je Premijer liga dostupna samo preko nelegalnih sredstva – ili preko beIN-a koji je zabranjen u toj zemlji ili preko ilegalnih televizijskih set-top boksova, uključujući beoutQ.

Preporučujemo za Vas