Pronađena očuvana krv dinosaurusa

krv dinosaurusa, Foto: Nature.com
Ažurirano: 10.06.2015. 12:06h

Britanski naučnici objavili su da su u fosilima dinosaurusa pronašli neočekivano dobro očuvane ostatke mekog tkiva koje ima brojne sličnosti sa crvenim krvnim ćelijama i vlaknima kolagena.

Tim sa Imperial koledža u Londonu tkivo je otkrio u fragmentima fosila starima oko 75 miliona godina koji nisu naročito dobro očuvani. Slični nalazi ranije su pronađeni samo u veoma dobro očuvanim ostacima kakvi su vrlo rijetki.

Autori smatraju da bi njihovi nalazi, predstavljeni u časopisu Nature Communications, mogli navesti paleontologe da redefinišu svoja shvatanja procesa u kojima se formiraju fosili te da bi to mogao biti prvi korak prema boljem razumijevanju biologije dinosaurusa i odnosa među različitim vrstama.

U novoj studiji tim je analizirao fosilizovane ostatke pandži i u njima otkrio male ovalne strukture sa gušćim jezgrama koje bi mogle biti crvene krvne ćelije. Biće neophodno dodatno utvrditi porijeklo ovog tkiva, međutim naučnici se nadaju da bi otkrića krvnih ćelija u drugim ostacima dinosaurusa mogla biti važna za identifikovanje trenutka u evoluciji u kojem su veliki gmizavci postali toplokrvne životinje poput ptica.

Otkriće struktura nalik na kolagen takođe je važno jer se to tkivo u biologiji obično koristi za utvrđivanje veza među različitim vrstama životinja.

"Moraćemo sprovesti još istraživanja kako bismo tačno utvrdili što je to što snimamo u kostima dinosaurusa, međutim strukture drevnih tkiva koje smo analizirali pokazuju određene sličnosti s krvnim ćelijama i vlaknima kolagena. Ako potvrdimo izvorne opservacije, ovo bi trebalo da nam omogući nove uvide u život i evoluciju tih stvorenja", rekao je autor studije dr. Serđo Bertaco sa Department of Materials na Imperial Collegeu u Londonu.

Autori ističu da bi njihovo otkriće takođe moglo biti znak da su očuvana meka tkiva mnogo češća nego što se do sada mislilo.

U istraživanju su korištene različite tehnike. Prije svega sastav i lokacija mekog tkiva utvrđeni su elektronskim mikroskopom. Potom je tim jonskim zracima narezao ostatke u uzorke kako bi istražio unutrašnju strukturu fosila. U analizi vlaknastih tkiva konačno je korišten i elektronski mikroskop.

Budući da su ptice daleki rođaci dinosaurusa, naučnici su uzorke dinosaurusovih ćelija i tkiva usporedili sa uzorcima uzetim od emua. Poređenje je otkrilo brojne sličnosti.

Tportal.hr