Naučnici upozorili na opasnost domaće proizvodnje opijata

mak, Foto: Shutterstock.com
Ažurirano: 19.05.2015. 12:07h

Naučnici su otkrili ključnu etapu u proizvodnji opijata, kao što je morfijum, na bazi kvasca i bez maka, i izrazili zabrinutost zbog mogućnosti da dileri droge sami prave takvu drogu za prodaju.

Naučnici su naveli da se opijat može napraviti od genetički modifikovanog kvasca i šećera i uz osnovno znanje biologije.

Stručnjaci sa poznatog univerziteta Berkli u Kaliforniji objavili su studiju u kojoj su objasnili da su modifikovali kvasac dodavanjem gena repe.

Taj gen omogućava da se kvasac pretvori u tirozin, aminokiselinu šećera, koja se potom pretvara u retikulinsku kiselinu, osnovu za morfijum, kodein i druge supstance koji se u farmaciji koriste za analgetike.

Cilj naučnog istraživanja je otvaranje mogućnosti za proizvodnju jeftinih analgetika koji nisu na bazi maka.

Istraživači su priznali da takvo otkriće mogu da iskoriste narko dileri za domaću proizvodnju opijata. Zbog toga su naučnici zatražili još strože zakone.

Koautor studije Džon Djueber izjavio je da će za dvije godine moći da se proizvodi takav kvasac za ljekove ali je dodao da naučnici moraju da upozore javnost na moguću zloupotrebu i od vlasti zatraže stroge propise i zakone.

Naučnici traže jačanje bezbjednosti laboratorija i ograničenu proizvodnju kvasca kako ne bi dospjela u ruke narko dilera.

Predložili su i da genetski modifikovani kvasac nema jednu komponentu koja bi se dodavala neposredno prije proizvodnje lijeka kako bi se onemogućila zloupotreba.

Studija je objavljena u novom broju naučnog časopisa Nejčer kemikal bajolodži (Nature Chemical Biology).