Naučnici prebrojali 79 mjeseca oko Jupitera

Tim naučnika nazvao je jedan od mjeseca "čudakom" zbog neuobičajene orbite
0 komentar(a)
Jupiter, Foto: Reuters
Ažurirano: 17.07.2018. 17:45h

Astronomi i dalje pronalaze mjesece kod Jupitera, 400 godina od kada je Galileo primijetio prve mjesece oko ove planete.

S posljednjim otkrićem 12 malih mjeseca, ukupan broj mjeseca oko Jupitera sada iznosi 79, što je najviše od bilo koje druge planete u našem sunčevom sistemu.

Potvrda za deset mjeseca objavljena je danas, a dva su potvrđena ranije.

Naučnici su tražili predmete na obodu sunčevog sistema prošle godine kada su uperili teleskope u okruženje Jupitera, rekao je Skot Šepard iz Karnegi Instituta za nauku u Vašingtonu.

Oni su vidjeli novu grupu predmeta kako se kreću oko gigantske gasne planete, ali nisu znali da li su to mjeseci ili asteroidi koji prolaze blizu Jupitera.

"Nije bilo eureka momenta. Trajalo je godinu dana da se shvati šta su ovi predmeti", rekao je Šepard. Ispostavilo se da su sve to Jupiterovi mjeseci.

Mjeseci nisu ranije primijećeni jer su mali, prečnika oko jedan ili dva kilometra, rekao je astronom Garet Vilijams iz Međunarodne unije astronoma.

On misli da Jupiter možda ima još mjeseca isto tako malih koji samo treba da se otkriju.

"Mi ih samo nismo dovoljno posmatrali", rekao je Vilijams koji je doprinio da se potvrde orbite mjeseca.

Tim naučnika nazvao je jedan od mjeseca "čudakom" zbog neuobičajene orbite.

Šepardova djevojka sjetila se imena za taj mjesec - Valetudeo, po imenu čukun unuka rimskog boga Jupitera.

Valetudo se nalazi u dalekom spoljnom roju mjeseca oko Jupitera i kreće se u suprotnom smjeru od kretanja roja ostalih mjeseca.

"Ovaj mjesec ide autoputem u suprotnom pravcu", rekao je Šepard.

Naučnici vjeruju da su se mjeseci kao što je Valetudo i njegova braća pojavili ubrzo poslije formiranja Jupitera. Planeta je vjerovatno djelovala kao vakuum, usisavajući sve oko nje.