Matematika otkriva kako funkcionišu serijske ubice

Autori su pošli od hipoteze da psihotični napadi koji izazivaju serijskog ubicu da počini zločin, proističu iz istovremenog pražnjenja velikog broja neurona u mozgu
Ažurirano: 17.01.2012. 09:30h

Andrej Čikatilo, poznat još kao "Monstrum iz Rostova" i "Građanin X", jedan je od najpoznatijih serijsih ubica moderne istorije. Između 1978. i 1990. godine on je u Ukrajini, prije nego što je uhvaćen, počinio najmanje 52 ubistva. Pogubljen je metkom u potiljak, 14. februara, 1994. godine.

Obrazac po kojem je ubijao ljude nije imao određena pravila. Postojali su dugi periodi zatišja, a potom bi izvršio više ubistava za kratko vrijeme.

U nadi da će moći da spriječe slična ponašanja, naučnici sa UCLA, Mihail Simkin i Vani Rojčoduri, posmatrali su model ponašanja Čikatila i objavili preliminarne rezultate istraživanja.

Autori su kao osnovu njihove analize pošli od hipoteze da slično epileptičnim, i psihotični napadi koji izazivaju serijskog ubicu da počini zločin, proističu iz istovremenog pražnjenja velikog broja neurona u mozgu.

Tako su oni, na osnovu modela neuronskih pražnjenja i činjenice da, kada se desi "električna oluja" u mozgu, veliki broj moždanih ćelija počne da nekontrolisano šalje impulse, mora da prođe određeno vrijeme prije nego se žarište u mozgu ponovo stvori i izazove novi napad.

Kako stvaranje "električne oluje" nije uvijek sinhronizovano, autori sugerišu da mora da postoji prag, odnosno trenutak koji je okidač serijskom ubici koji u njemu stvara neodoljivu potrebu da ubije.

U svom matematičkom modelu autori primjećuju da se od ubice isto tako ne može očekivati da ubistvo počini baš u trenutku kada nervna pobuda dostigne određeni prag. Oni navode da je ubici potrebno i određeno vrijeme da planira i pripremi zločin, zbog čega su u svoj model uveli promjenljivu koja se odnosi na kašnjenje. Oni takođe napominju i da se kod ubica, nakon što to učine jednom, javlja želja da počine i drugi zločin. Ubistvo na kraju, za serijskog ubicu, ima umirujuće dejstvo, "ubija" prag pojačane neuronske aktivnosti, što je, prema njihovom mišljenju, razlog zašto postoji veliki vremenski period između grupa ubistava.

Nakon što su završili svoj matematički model, autori su dobili grafik koji pokazuje aktivnosti mozga serijskog ubice.

O serijskom ubici iz Ukrajine snimljena su i dva igrana filma "Građanin X" i "Evilenko".