Usporava li boravak u svemiru ključne procese starenja?

Naučnici su iskoristili priliku da prouče promjene koje su se dogodile na Kelijevom tijelu dok je boravio u svemiru, u odnosu na one primijećene na tijelu njegova brata Marka
Skot Keli, Foto: Beta/AP
Ažurirano: 04.02.2017. 14:50h

Astronaut koji je proveo gotovo godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) iskusio je promjene na tijelu koje, kako pretpostavljaju naučnici NASA, mogu da uspore procese starenja.

Skot Keli, čiji je jednojajčani brat blizanac Mark penzionisani astronaut, na ISS je u 2015. i 2016. proveo 340 dana.

Kako prenosi Indepedent naučnici su iskoristili priliku da prouče promjene koje su se dogodile na Kelijevom tijelu dok je boravio u svemiru, u odnosu na one primijećene na tijelu njegova brata Marka.

Skot i Mark idealni su kandidati za takvo proučavanje s obzirom na to da imaju jednak DNK, a rezultati su bili iznenađujući.

Telomeri, krajnji segmenti ili sitni komadići DNK koji utiču na dugovječnost i zdravlje, u bijelim krvnim stanicama Skota Kelija produžili su se dok je boravio u svemiru, odnosno postali su duži nego kod njegova brata Marka.

Dužina tih zaštitnih kapa na kraju hromozoma određuje koliko će brzo stanice ostariti, koliko smo skloni moždanom udaru ili razvoju raka, kardiovaskularnim bolestima, vaskularnoj demenciji, dijabetesu, osteoporozi...

Što su kraći telomeri, kraći je životni vijek. Svaki put kad se stanica ponovi, mali komadić DNK skida se sa kraja svakog hromozoma. Dužinma telomera na hromozomima genoma kod čovjeka prosječno omogućava oko 50 replikacija.

"Mi smo očekivali upravo suprotno", kazala je za časopis Nature radiobiolog Suzan Bejli.

Dodatna radijacija kojoj su astronauti izloženi za vrijeme boravka u svemiru, po očekivanjima naučnika trebala je utiče na skraćenje telomera.

Naučnici su bili veoma iznenađeni rezultatom da su primjerke poslali u drugi laboratoriju kako bi ih dodatno provjerili. U toku je studija u koju je uključeno 10 astronauta, kako bi se precizno ustanovilo šta se tačno dogodilo, ali naučnici ističu da rezultat ne mora da bude povezan sa boravkom u svemiru, prenosi Indepedent.

U članku objavljenom na sajtu NASA o istraživanju o učinku boravka u svemiru na organizam Skota Kelija se navodi da bi "on naprosto mogao da bude povezan sa smanjenim unosom kalorija i pojačanom vježbom tokom misije".

U članku se ističe da su se telomeri, po Skotovom povratku na Zemlju, ponovno počeli da se skraćuju.

Zanimljivo je da se aktivnost telomeraze (enzima koji obnavlja i produžuje telomere) pojačala u novembru kod oba brata. Naučnici su to pripisali stresnome porodičnom događaju koji je pogodio obojicu.