Dan slobode medija

Evropska podrška: Nezavisni mediji su ključ za antikorupciju

Dirk Lange u odgovoru na pismo direktora "Vijesti", "Dana" i "Monitora" istakao da Brisel redovno podsjeća Podgoricu zašto je važno slobodno novinarstvo
90 pregleda 6 komentar(a)
Ažurirano: 03.05.2013. 08:36h

Šef odjeljenja za Crnu Goru i Hrvatsku u direktoratu Evropske komisije za proširenje Dirk Lange kazao je predstavnicima nezavisnog dnevnika “Vijesti”, “Dana” i “Monitora” da EK pridaje veliki značaj ulozi nezavisnih medija i da će nastaviti da pažljivo prati situaciju u pogledu slobode medija i izražavanja.

On je, odgovarajući na pismo koje su Željko Ivanović, Milka Tadić-Mijović i Mladen Milutinović uputili evropskom komesaru za proširenje EU Štefanu Fileu, u kome ga upoznaju sa teškom situacijom u kojoj rade crnogorski nezavisni mediji, istakao da Komisija smatra da je uloga medija kao “pasa čuvara” od ključnog značaja za obezbjeđivanje bolje efikasnosti u borbi protiv korupcije i organizovanog kriminala i poboljšanje poštovanja ljudskih prava.

"Komisija redovno postavlja pitanje o slobodi medija u okviru bilateralnih sastanaka sa Crnom Gorom u kontekstu pristupnih pregovora”, istakao je Lange, ističući da su mediji važni stubovi u demokratskim društvima.

Istraživanje je pokazalo da je vladin dnevnik “Pobjeda” dobio 400.000 eura samo od oglašavanja javnih institucija u 2010. i 2011. godini

"Zbog finansijskih pritisaka, njihov opstanak je doveden u pitanje, iako sva istraživanja javnog mnjenja sugerišu da ti isti mediji uživaju najveće povjerenje javnosti", stoji u pismu.

Ukazuje se da se najdirektnija forma ekonomskog pritiska ostvaruje preko oglašivača. Oni su se pozvali na nedavno istraživanje koje je sproveo Centar za građansko obrazovanje, a koji je pokazao da najprodavaniji nezavisni dnevnici “Vijesti” i “Dan” imaju samo simboličke nadoknade od reklamiranja državnih institucija, dok “Monitor” po tom osnovu nije dobio ni cent.

Sa druge strane, istraživanje je pokazalo da je vladin dnevnik “Pobjeda” dobio 400.000 eura samo od oglašavanja javnih institucija u 2010. i 2011. godini.

Prema istraživanju, u sličnoj situaciji su portali i elektronski emiteri, pa NTV “Vijesti” i portal “Vijesti” nijesu privukli ni jednu reklamu od državnih institucija u ovom periodu, dok su prorežimske televizije Montena i Atlas, Radio Antena M i Portal Analitika, koji imaju simboličan broj gledaoca i posjetioca, primili preko 100.000 eura.

U isto vrijeme, piše u pismu nereformisani Javni servis, koji zastupa isključivo interese rukovodstva vladajuće partije, dobio je tokom posljednje dvije godine milione eura direktno iz državnog budžeta.

"Da bi stvari bile gore, državne firme imaju instrukcije od Vlade da se prvenstveno reklamiraju u medijima kontrolisanim od strane vladajuće elite. Ovo posebno zabrinjava jer državne institucije i preduzetnici u Crnoj Gori čine 60 odsto marketinškog kolača", stoji u pismu.

Privatnici se povlače zbog straha od vlasti

Tadić-Mijović, Ivanović i Milutinović ističu da su vlasti pokrenule žestoku kampanju protiv nezavisnih medija, te da su njihovi vlasnici i novinari označeni kao ključni državni neprijatelji, što dovodi do sve većeg povlačenja privatnih oglašivača, koji strahuju za svoju poziciju.

Zbog svih problema sa kojima se crnogorski mediji suočavaju, Tadić-Mijović, Ivanović i Milutinović pozvali su Filea i Komisiju da dozvole ovim medijima da pristupe IPA i ostalim programima Unije

"Njegova sestra Ana Kolarević, je nešto skromnija. U njenoj tužbi koja je u toku protiv 'Vijesti', 'Dana' i 'Monitora', potražuje 100.000 eura od svih pojedinačno, odnosno ukupno 300.000 eura na ime odštete za navodni emocionalni bol”, ističu u obraćanju.

Objašnjavaju i da je najskorija forma pritisaka osnivanje novih medija sa netransparentnom vlasničkom strukturom.

Razumije li ga premijer: Lange i Đukanović

“Tako su, na primjer, 'Dnevne novine' distribuirane besplatno tokom šest mjeseci od osnivanja, a sada se prodaju po damping cijenama od 20 ili 30 centi (vikend izdanja) tako registrujući mjesečni gubitak od 150.000 eura:

"Niko ne zna ko pokriva takve gubitke koji su već prešli dva miliona eura. Zastrašujuća je činjenica da se neki moćni skriveni vlasnik usuđuje da troši tu količinu novca na malom crnogorskom tržištu, gdje takve ogromne investicije nikada ne mogu biti vraćene".

Evropska unija pomaže medije u Srbiji, čeka se isto i za Crnu Goru

Zbog svih problema sa kojima se crnogorski mediji suočavaju, Tadić-Mijović, Ivanović i Milutinović pozvali su Filea i Komisiju da dozvole ovim medijima da pristupe IPA i ostalim programima Unije, ili da osnuju nove fondove koji bi podržali nezavisne medije.

Dodaju da slobodni mediji u Crnoj Gori ne uživaju vrstu podrške koju Evropska komisija obezbjeđuje kroz IPA programe za medije u ostalim zemljama regiona, za što je primjer Srbija, gdje je jedan takav projekat nedavno objavljen.

"Srbija ima 12 puta veće tržište od Crne Gore i pritisci na medije nijesu tako brutalni kao kod nas. Evropska komisija je sa pravom odlučila da dodijeli ozbiljan budžet medijima u Srbiji, ali u Crnoj Gori, gdje je situacija u svakom smislu mnogo gora, ne samo da nema ozbiljnog budžeta, nego nema budžeta uopšte”, napominje se u pismu.

Situacija može postati dramatična i neodrživa

U pismu direktora “Vijesti”, “Dana” i “Monitora” se ističe da se, dok se osnovna pravila tržišta i principi fer konkurencije krše, podržavaju postojeći monopoli i privilegije medija kontrolisanih od strane vladajućih krugova, jer su oni finansirani direktno iz državnog budžeta i kroz tajne fondove i “njihove misteriozne vlasnike”.

Tako je dnevnik “Pobjeda”, koji je još u državnom vlasništvu iako ga je prema Zakonu o medijima trebalo privatizovati 2002. godine, Vlada nelegalno finansirala duže od 10 godina.

Ivanović, Tadić-Mijović, Milutinović

“Molimo Vas da budete sigurni da opisani razvoj događaja ozbiljno podriva crnogorske nezavisne medije. Kako se okruženje u kome rade neće poboljšati u narednim danima i mjesecima, postojeća teška situacija medija će vrlo brzo postati ekstremno dramatična i neodrživa”, poručili su Tadić-Mijović, Ivanović i Milutinović.

Oni su kazali da se nadaju da će u predstojećim pregovorima sa našom zemljom EU insistirati na harmonizaciji našeg zakonodavstva sa Akijem u oblasti konkurencije, sankcionisanja prakse prodavanja novina po cijenama nižim od tržišne, kao i oglašavanja i objava državnih institucija u medijima, transparentnosti vlasništva nad medijima i privatizacije državnih medija.

CGO: Prvo pogledajte ko ima povjerenje uticaj i čitaoce, pa onda plaćajte oglase

Centar za građansko obrazovanje (CGO) ohrabrio je novinare, povodom Dana slobode medija, da istraju u svojoj misiji u kojoj se svakodnevno suočavaju sa prijetnjama njihovoj nezavisnosti, profesionalnosti, a ponekad, nažalost, i bezbjednosti.

Damir Nikočević (CGO) ocijenio je da su profesionalna hrabrost, odgovornost za javnu riječ i poštovanje novinarskih etičkih kodeksa od izuzetnog značaja za razvoj slobode medija.

Najviše novca za promociju aktivnosti ministarstava na TV i radio stanicama je izdvojeno za radio „Antenu M“, odnosno skoro 95 odsto ukupnih sredstava

Od preostalog novca, oko 90 odsto je dato provladinim medijima, iako je njihov uticaj daleko manji od uticaja nezavisnih medija.

Na primjer, najviše novca za promociju aktivnosti ministarstava na TV i radio stanicama je izdvojeno za radio „Antenu M“, odnosno skoro 95 odsto ukupnih sredstava (24 576 eura). Na TV Vijesti plaćeno je samo 1.000 eura.

Što se tiče štampanih medija, "Pobjedi" je uplaćeno čak 81.378 eura, "Vijestima" 3.489, a "Danu" 2.810 eura... Iz CGO su pozvali nadležne na promjenu takve prakse.

“Državni organi i donosioci odluka svoj demokratski kapacitet moraju dokazivati i kroz otvorenost prema različitim i kritičkim stavovima, a budžetska sredstva trošiti na osnovu jasnih i svima razumljivih kriterijuma poput povjerenja u medije, procjene čitanosti/gledanosti, kao i cjenovnika oglasnog prostora u odnosu na prethodne dvije kategorije”, kazao je Nikočević.

Galerija

Preporučujemo za Vas