selektivna pravda

Zahvaljujući Agenciji, "Pobjeda" izbjegla odgovornost

"Praksa i rad Agencije za zaštitu ličnih podataka pokazuje da je njihov rad uslovljen političkim uticajem i da ga karakteriše izražena nestručnost i kršenje zakona"
9 komentar(a)
Ažurirano: 22.02.2019. 10:14h

Vladin list “Pobjeda” je po nalogu Agencije za zaštitu ličnih podataka sa sajta uklonio ljekarske podatke i faksimil zdravstvene knjižice poslanika i bivšeg sindikalnog lidera Janka Vučinića, ali je opstrukcijom izbjegao da plati kaznu zbog povrede privatnosti.

Formalno, kako je “Vijestima” rekao direktor Bojan Obrenović, prekršajna prijava protiv lista nije podnijeta, mada je utvrđeno da su krivi, jer je prošao zakonski rok za to.

“Nijesmo im progledali kroz prste zato što je državna novina, već je došlo do zastare. Kod nas nema privilegovanih”, tvrdi direktor.

“Pobjeda” je krajem avgusta prošle godine objavila seriju tekstova u kojima je kritikovala, oklevetala i vrijeđala Janka Vučinića, a nije se libila ni da objavi faksimil njegove vojne zdravstvene knjižice.

“Nijesmo im progledali kroz prste zato što je državna novina, već je došlo do zastare. Kod nas nema privilegovanih”, tvrdi Obrenović

To je uslijedilo pošto je Vučinić nebiranim riječima odbacio njihove navode da posjeduje vrijedne nekretnine u Podgorici i Nikšiću.

Sve se to odvijalo u avgustu 2012. godine, a Agencija je protiv njih najavila prekršajnu prijavu krajem septembra zbog kršenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Ljekarski podaci se tim zakonom inače tretiraju kao posebna kategorija, čija je zloupotreba strogo zabranjena.

Obrenović tvrdi da su imali probleme da dođu do dokumentacije u ovom predmetu.

“Kada smo krenuli u kontrolu, obavijestili su nas da je odgovorno lice, glavni urednik Srđan Kusovac odsutan i zamolili nas da sačekamo.

Tek pred Novu godinu smo uspjeli da završimo posao, ali tada je zakonski rok, 60 dana od objavljivanja do podnošenja prekršajne prijave, već istekao”, rekao je Obrenović.

Iako su po Zakonu o inpekcijskom nadzoru, koji se primjenjuje i na kontrolore Agencije, imali mogućnost da kazne “Pobjedu” sa 50 eura zbog onemogućavanja pristupa traženoj dokumentaciji, to nije urađeno.

U pomoć nije pozvana ni policija, koja po zakonu pomaže kontrolorima Agencije isto kao i inspektorima prilikom rušenja, pečaćenja, odzimanja nelegalne robe…

Obrenović to objašnjava tvrdnjom da “nijednog trenutka odgovorna lica u “Pobjedi” nijesu zabranila ili onemogućila rad kontrolorima Agencije”.

Janko Vučinić

“Pobjeda” je krajem avgusta prošle godine objavila seriju tekstova u kojima je kritikovala, oklevetala i vrijeđala Janka Vučinića, a nije se libila ni da objavi faksimil njegove vojne zdravstvene knjižice

“U međuvremenu smo obaviješteni da su otklonili nepravilnosti i iz baze izbrisali podatke čijim objavljivanjem su prekršili zakon.

Bili smo zadovoljni jer smo efekat postigli. Kod nas nema privilegovanih i skrenuli smo im pažnju da takve stvari više ne smiju ponoviti”, tvrdi Obrenović.

Ukoliko odgovorno lice ne može da prisustvuje kontroli, Zakonom o inspekcijskom nadzoru predviđeno je da može da ga zamjeni službenik koji vodi evidenciju ličnih podataka.

Upitan zašto to nije primijenjeno u “Pobjedi”, Obrenović kaže da 90 odsto preduzeća u Crnoj Gori nema takvog službenika: “Onda bismo morali masovno da kažnjavamo, a to nije svrha zakona.

Ovo je nova priča i još je nepoznanica za mnoge. Naš cilj je da oni koji su prekršili zakon to više ne rade i da otklone posljedice onoga što su već učinili. A to smo u “Pobjedi” ostvarili jer podatak više nije javno dostupan”.

Zakonom o prekršajima su za pravna lica predviđene novčane kazne od 500 do 20.000 eura, ali postoji mogućnost opomene ili izricanja zatvorske kazne.

MANS-u i “Danu” prijave zbog biračkih spiskova

U vrijeme kada su sprovodili nadzor u “Pobjedi”, kontrolori Agencije su posao imali u dnevniku “Dan” i MANS-u, koji nijesu bili srećne ruke kao državna novina

U vrijeme kada su sprovodili nadzor u “Pobjedi”, kontrolori Agencije su posao imali u dnevniku “Dan” i MANS-u, koji nijesu bili srećne ruke kao državna novina.

“Dan” i MANS su zaradili prekršajne prijave jer su, kako je objasnio Obrenović, na sajtovima, a novina i u štampanom izdanju, objavili djelove biračkih spiskova u kojima su i matični brojevi građana.

Pravni zastupnik MANS-a Veselin Radulović rekao je “Vijestima” da su oni postupili po rješenju Agencije: “Ipak, u očiglednoj namjeri da nastave sa pritiskom i zastrašivanjem, Agencija je donijela i drugo rješenje i ponovo nezakonito javno najavila pokretanje prekršajnog postupka”.

On tvrdi da “praksa i rad Agencije, posebno direktora, pokazuje da je njihov rad uslovljen političkim uticajem i da ga karakteriše izražena nestručnost i kršenje zakona”.

Galerija