USTAVNI SUD UKINUO ODLUKU VRHOVNOG

Pisanje o korupciji nije atak na privatni život

Ustavni sud ukinuo odluku Vrhovnog u slučaju tužbe Ane Đukanović protiv lista “Dan” zbog izvještavanja o sumnjivim poslovima tokom privatizacije “Telekoma”
14075 pregleda 2 komentar(a)
Ana Đukanović Kolarević na predavanju u gradskoj biblioteci, Foto: Luka Zeković
Ana Đukanović Kolarević na predavanju u gradskoj biblioteci, Foto: Luka Zeković
Ažurirano: 29.02.2020. 21:15h

Ustavni sud (US) usvojio je u četvrtak dvije ustavne žalbe štiteći time, kako je naveo, slobodu izražavanja. Po tim odlukama ukinute su presude protiv urednika In4s Gojka Raičevića jer nije postupio po naredbi policajca tokom protesta Demokratskog fronta 2015. i dnevnog lista “Dan” po tužbi advokatice Ane Đukanović u slučaju korupcije tokom privatizacije Telekoma. Time je US oba predmeta vratio na ponovno odlučivanje Višem sudu za prekršaje i u slučaju “Dana” Vrhovnom sudu.

Advokatica Ana Đukanović ranije je tužila “Vijesti”, “Dan” i “Monitor” zbog serije tekstova u kojima se ona pominje u vezi sa navodnom korupcijom tokom privatizacije Telekoma. Ona je zbog pretrpljenih i budućih duševnih bolova tražila odštetu od po 100.000 eura, a sudski postupci su još u toku na različitim instancama.

Odvojenim tužbama su obuhvaćeni tekstovi u kojima se navode izvještaji američkih istražnih organa da je Mađar telekom pri kupovini Telekoma Crne Gore podmitio više crnogorskih zvaničnika sa ukupno 7,35 miliona eura. Piše i da je među njima “advokatica sestra tada najvišeg vladinog funkcionera”, kao i da su dvojica zvaničnika iz uprave tadašnje državne kompanije novac deponovali na lične račune u bankama van Crne Gore. Ustavni sud je utvrdio da Viši i Vrhovni sud nijesu pokušali da naprave ravnotežu između ugleda tužilje i slobode izražavanja medija, koji je dužan da saopšti informacije od javnog interesa. Naveo je da članci nijesu proizvoljni napad na tužilju i da ni njene fotografije u mediju nijesu usredsređene na njen privatni život već profesionalni angažman.

“Sud ne može da prihvati tvrdnju Vrhovnog suda da je podnosilac žalbe objavljivanjem članaka imao namjeru da diskredituje ličnost tužilje” i da su imali razloga da vjeruju da su informacije tačne. Sve su to razlozi zbog kojih je US utvrdio da se ne može miješati u slobodu izražavanja”. Redovni sudovi nijesu na uvjerljiv način utvrdili da postoji bilo kakva prijeka društvena potreba zbog koje bi zaštita prava ličnosti tužilje trebalo da se stavi iznad slobode izražavanja i opšteg interesa, saznaju “Vijesti”.

Osnovni sud je odbio tužbu Đukanovićeve, ali je Viši preinačio i presudio u njenu korist i dosudio joj 5.000 eura. I Vrhovni sud je potvrdio tu presudu. U oba predmeta sudija izvjestilac bio je Miodrag Iličković.

Povrijeđena sloboda izražavanja Gojka Raičevića

Viši sud za prekršaje ponovo će vijećati o kazni Gojku Raičeviću, jer je Ustavni ukinuo odluku na osnovu koje je on platio 200 eura i vratio na ponovno suđenje. Sud za prekršaje je u Podgorici novembra 2015. kaznio Raičevića jer se nije udaljio po naređenju policajca u trenuku kada je, kako je tvrdila policija, bio ugrožen javni red i mir. Viši sud za prekršaje je to zatim potvrdio.

Sporni događaj je bio 17. oktobra 2015. kada je komunalna policija uz pomoć Uprave policije uklanjala šatore ispred Skupštine Crne Gore koje je postavio Demokratski front tokom protesta. Raičević je nastavio da snima, navodeći da je novinar, iako mu je policajac naredio da se udalji.

Ustavni sud je utvrdio da je odukom prekršajnog suda došlo do kršenja slobode izražavanja, saznaju “Vijesti”.