"BILI SU ISPRAVNI, ALI NIJESU BILI POUZDANI"

Respiratori na pregledu kod tužilaca

Eraković juče na konferenciji za medije poručio da se radi o “spinu da bi se pokušala skinuti odgovornost sa aktuelne zdravstvene vlasti zbog činjenice da smo druga zemlja u svijetu po broju oboljelih, a sedma po broju umrlih”

30095 pregleda 382 reakcija 46 komentar(a)
Sa pres konferencije, Foto: Savo Prelević
Sa pres konferencije, Foto: Savo Prelević

Specijalno državno tužilaštvo utvrđuje da li je tokom kupovine 31 respiratora u martu prošle godine neko od tada nadležnih počinio bilo koje krivično djelo.

To su „Vijestima“ odgovorili iz tužilaštva, na čijem je čelu Milivoje Katnić. „Povodom Vaših pitanja, obavještavamo vas da je Specijalno državno tužilaštvo formiralo predmet radi provjera eventualnih nepravilnosti prilikom nabavke neispravnih respiratora, predmet se nalazi u fazi izviđaja, a više informacija i podataka nije moguće saopštiti radi zaštite interesa postupka“, kazali su iz SDT.

„Vijesti“ nezvanično saznaju i da je SDT tražilo dokumentaciju o respiratorima od Kliničkog centra Crne Gore i Ministarstva zdravlja.

Ministarka zdravlja Jelena Borovinić Bojović i direktorka KC Ljiljana Radulović saopštile su na konferenciji za medije prije dva dana da od 31 kupljenog respiratora u martu prošle godine, koji su koštali blizu 600.000 eura, 23 nijesu u funkciji, od čega 17 u KC.

Eraković: Ugovora nema u KC, skretanje pažnje sa epidemiološke situacije

Međutim, bivši član Nacionalnog koordinacionog tijela (NKT) i direktor Kliničkog centra (KC) Jevto Eraković je, na jučerašnjoj konferenciji za medije, kazao da su sporni respiratori ispravni, što je i utvrđeno nakon što su u junu poslati u Tursku na provjeru.

„KC nije ugovarao, nabavljao, niti plaćao respiratore, tako da takav ugovor ne može biti ovdje”, istakao je Eraković.

Direktorica firme „Glosarij“ Mira Mijušković istakla je da je kompletna dokumentacija o nabavci transparentna i da se nalazi u toj firmi, NKT i KC. Eraković je rekao da se eventualni problem sa respiratorima mogao riješiti servisom ili popravkom, ako je potrebno, jer je možda u pitanju samo potrošni materijal.

„Tvrdim da se ovaj spin koristi samo da bi se pokušala skinuti odgovornost sa aktuelne zdravstvene vlasti zbog činjenice da smo druga zemlja u svijetu po broju oboljelih, a sedma po broju umrlih”, istakao je Eraković.

On je kazao da mu je zasmetalo to što Borovinić Bojović i Radulović, kao ni tehnički direktor KC Rade Gardašević, nijesu pokušali da stupe u kontakt sa prethodnim rukovodstvom i razjasne nejasnoće, već sve “spinuju preko Vladinog medija”.

“Umjesto da se borimo protiv epidemije, sada trošimo vrijeme na razobličavanje najobičnijih spinova”, dodao je Eraković.

On je kazao da je pokušaj da se optuži turska kompanija da je isporučila polovne i neispravne respiratore ljudski i profesionalno nečastan.

Lazović: Aparati nijesu podijeljeni kao neispravni

Bivši šef Kriznog medicinskog štaba Ranko Lazović kazao je da je zdravstveni sistem bio snabdjeven respiratorima kada je napustio tu funkciju, 7. septembra.

Govoreći o 30 respiratora koje je obezbijedila firma Glosarij, Lazović je kazao da su oni proizvedeni u Ukrajini i Brazilu i da je neistina da su podijeljeni kao neispravni.

Kazao je da su ti respiratori testirani u KCCG, iako su prethodno testirani u Turskoj, koja je bila distributer.

Lazović je rekao da su respiratori testirani na vještačkim plućima i da su test radili anesteziolog, anestetičar i šest inženjera.

On tvrdi da je svaki aparat testiran i podijeljen bolnicama.

Lazović je pojasnio da je tadašnji šef Klinike za anesteziologiju Hasib Lukač iz nikšićke bolnice dobio informaciju da nešto nije u redu sa aparatom, te da je poslije određenog vremena stigla informacija da 12 respiratora pokazuje nepravilan log, odnosno nepouzdanost.

„Pokazuju neispravan log, ispravni su bili, ali nisu bili pouzdani“, precizirao je Lazović.

Tvrdi da je obaviještena kompanija „Glosarij“ i da su aparati u junu poslati u Tursku, gdje su testirani.

“Te aparate spakujemo i pošaljemo u Tursku. I pravo da vam kažem, meni bude neprijatno, zato što gospoda iz Turske uzme pa istestira svaki aparat - evo dokument za svih 12 gdje su napisali da je šest bilo bez jedne jedine greške, a drugih šest uradili su samo rekalibraciju i ništa više”, kazao je.

Na pitanje da li to znači da ne postoji stručnost da se koriste respiratori ako su bili ispravni u Turskoj, on je kazao da ne može da komentariše da li je u pitanju stručnost ili je napravljena greška, jer je to pitanje za vještačenje. Istakao je i da ne želi da spekuliše šta bi mogao biti razlog za neispravnost aparata.

“Uređaji su vraćeni u avgustu, o čemu postoji zapisnik o svakom pojedinačno”, rekao je Lazović.

On je kazao da su aparati još pod garancijom i pitao zašto se ne iskoristi taj garantni rok.

“Ta situacija u kojoj je radio KMŠ kristalno je jasna i dokumentovana. Nijesam se bavio nabavkom respiratora, moj posao je bio čisto operativnog karaktera i organizacija sistema zdravstvenih ustanova”, rekao je Lazović.

Poručio je da ne želi da komentariše Ministarstvo zdravlja i upravu KC, te da je najbolje da se ovim slučajem pozabavi tužilaštvo i da prvo krenu od njega.

Kazao je da je na dan 6. septembar, do kad je bio na funkciji šefa KMŠ, u Crnoj Gori bilo 322 respiratora, od kojih 12 u magacinu Montefarma, 50 u vojnom magacinu, a 260 u crnogorskom sistemu. Istakao je da ne želi da komentariše šta se dalje dešavalo.

Mijušković: Aparati novi, dokumentacija i u NKT i u KC

Predstavnica „Glosarija“ Mirjana Mijušković kazala je da su aparati novi, i da nijesu upotrebljavani ni na jednom pacijentu. Ona je rekla da kao dobavljač imaju čekiranu ponudu, dokument koji definiše sadržaj, način plaćanja i fakturu.

“Na taj način su zadovoljeni svi uslovi ugovaranja posla i po međunarodnim standardima tu se smatra da je posao ugovoren i zaključen. Više od toga u uslovima koji su tada vladali nijesmo mogli da uradimo i dokumentacija koja je transparentna nalazi se trenutno najmanje na tri adrese u KC, NKT, i na raspolaganju je u veledrogeriji ‘Glosarij’. Ova oprema je bila pod garantnim rokom - za tu vrstu opreme standardni garantni rok je 12 mjeseci. O dužini tog roka upoznat korisnik KC pisanim putem, a takođe posjedujemo i dokaze da se radi o novim respiratorima”, poručila je ona.

Bivša direktorka Direktorata za ekonomska pitanja u Ministarstvu zdravlja Slađana Pavlović kazala je da je za Crnu Goru u tom trenutku bilo izuzetno teško obezbijediti medicinskiu opremu i da su sporni respiratori nabavljeni putem diplomatsko-konzularnog predstavništva u Istanbulu. Pojasnila je da je nakon dobijene ponude iz Turske oprema pregledana i ocijenjen kvalitet. “Specifikacija je bila validna, cijena u tim okolnostima ekonomski bila povoljna. Problem je bio što je svaki inostrani dobavljač tražio da avansno uplatimo i da se aktivira avans nakon što opremu stave u kamion, i garantuju da li će doći roba ili da li će zadržati neka druga država, jer su počele da se zatvaraju granice”, dodala je Pavlović.

Ona je kazala da je u tom trenutku jedino „Glosarij“ pristao na rizik i uplatio avans, čekao da li će respiratori stići u Crnu Goru.

Sjećaju se pitanja, ali tvrde da novinari nisu bili uporni

Eraković i Pavlovićeva juče nisu odgovorili zašto o ovoj temi od juna prošle godine “Vijesti” nisu dobile odgovor iz bivšeg NKT-a.

“Sjećam se da su jednom trenutku došla ta pitanja, imali smo spremne odgovore u slučaju da se to vaše intersovanje proširilo. Međutim, očigledno je neko procijenio da je ova pitanja postaviti u ovom trenutku, nakon godinu dana”, kazao je on.

Eraković ne zna ili prećutkuje činjenicu da su se „Vijesti“ više puta kod PR Službe tadašnjeg NKT interesovale za upućena pitanja, o čemu svjedoče mejlovi i vajber prepiska.

Neka pitanja ostala bez odgovora

Iako je na konferenciji prisustvovao kao bivši član NKT, Eraković nije odgovorio na pitanja da li su ugovori u kojima se navode prava i obaveze dostavljeni naknadno.

Nije ni odgovorio na pitanje da li su vjerdostojna dokumenta, na kojima, između ostalog, nema datuma, do kojih su došli pojedini mediji, a gdje turska firma tvrdi da su respiratori novi i nekorišteni.

On nije konkretno odgovorio ni na pitanje novinara da li bi pristao da bude uključen na jedan od tih aparata, ako bi njegov život bio u pitanju. Na konferenciji za medije nije pokazana ni garancija za aparate, ali ni dokaz da su aparati testirani.

Doktor Lazović ipak je saopštio da zapisnika o testiranju aparata po dolasku u KC - nema.

“S obzirom na to da je raniji direktor servisa za inženjering sa svoja četiri inženjera, od kojih je jedan sada direktor, napravio pregled i test... Juče sam se interesovao da li su taj zapisnik sačinili i rekli su da ga nemaju. Vjerovatno su se oslonili na to što su zaposleni u kući (KC) i što su jednostavno dostupni za sve, pri čemu je tadašnji inženjer Miranović odredio dva inženjera, Perovića i (Rade) Gardaševića, da budu u toku sa ljekarima koji su korisnici aparata ukoliko postojke neke nejasnoće”, kazao je Lazović.

On je rekao da je test rađen i da je više nego siguran u to.

Preporučujemo za Vas