Aplikacija "Trebovanje" za najpovoljniju kupovinu

Ideja učenika Aldena Hasanovića, Milorada Nedovića i Anesa Čokovića među tri najbolje na regionalnom takmičenju za razvoj mobilnih rješenja. Njihov mentor Dragan Simonović tvrdi da među crnogorskim srednjoškolcima postoji veliki potencijal za IT

23081 pregleda 2 komentar(a)
Simonović sa đacima koji su razvijali “Trebovanje”, Foto: Privatna arhiva
Simonović sa đacima koji su razvijali “Trebovanje”, Foto: Privatna arhiva

Mobilna aplikacija koja korisnicima štedi vrijeme i novac, ideja je koja je “Intelecto”, tim srednjoškolaca iz Bijelog Bolja, dovela među najbolja tri na nedavno završenom šestom regionalnom app izazovu, u organizaciji Telekom Grupe Srbija.

Maturant Alden Hasanović, Milorad Nedović i Anes Čoković, učenici drugog razreda, u Srednjoj elektro-ekonomskoj školi pohađaju obrazovni program elektrotehničar za razvoj veb i mobilnih aplikacija. Njihov profesor i mentor na takmičenju Dragan Simonović u razgovoru za “Vijesti” priča o aplikaciji “Trebovanje”, vještinama koje su zajedno stekli tokom takmičenja, ali i da li obrazovni sistem podržava potrebe tržišta.

Šta je “Trebovanje”

”Trebovanje” je mobilna aplikacija koja korisnicima štedi vrijeme i novac - dvije prilično važne kategorije za svakoga, kaže Simonović.

”Omogućava korisnicima da brzo i ekonomično isplaniraju kupovinu u najbližem ili nekom drugom željenom marketu uz prethodni pregled dostupnih artikala i njihovih cijena. Marketi se lako pronalaze, koristeći njihove lokacije uz pomoć integrisane Google Mape. S druge strane, marketima nudi priliku da brzo dođu do kupaca prezentujući im svoju ponudu. Aplikacija čuva istoriju ranijih kupovina sortiranih po datumu dodavanja. Isto tako, imamo dostupnu i statistiku kupovanja sa grafikonima o potrošnji korisnika u određenom vremenskom periodu, koji se može lako prilagođavati”, pojašnjava on.

Tehnički, aplikacija koju je razvijao bjelopoljski tim, kaže njihov mentor, lako može da se poveže sa bilo kojim marketom iz bilo kog regiona upotrebom odgovarajućeg API-ja:

”Marketi bi plaćali mjesečnu ili godišnju naknadu da bi bili prisutni na našoj aplikaciji, što omogućava njihovim potrošačima da na veoma lak način vide sve proizvode i cijene, i da isplaniraju svoju sljedeću kupovinu”.

Važno i za đake i za školu

Takmičenje na kojem je učestvovao tim iz Bijelog Polja organizuje se već šest godina. Organizator je Telekom Grupa Srbija, odnosno članice M:tel Crna Gora, M:tel BiH i Telekom Srbija. Svoja rješenja tokom takmičenja predstavilo je po pet timova iz tih zemalja.

”Takmičenja ovog tipa su veoma značajna i za učenike i za školu, uopšte”, kaže Simonović i dodaje da učenici zapravo, kroz rad na projektu, prave svoje prve korake u budućoj IT karijeri.

”Koju su, izvjesno, već odabrali, imajući u vidu izuzetan talenat koji posjeduju, ali i posvećenost kojom se kontinuirano usavršavaju. Srijeću se, pritom, sa aktuelnim tehnologijama i frameworkovima, suočavaju se sa realnim problemima u procesu izrade aplikacija i na taj način stiču praktična znanja i vještine, koje objektivno, u školskim klupama ne bi mogli da dostignu”, pojašnjava Simonović.

Takmičenje se organizuje već šest godina
Takmičenje se organizuje već šest godinafoto: Privatna arhiva

Za škole, kaže on, slična takmičenja pomažu da provjere svoj status i rejting u odnosu na druge slične stručne škole iz Crne Gore i regiona. A kad dođe dobar rezultat, dodaje Simonović, to za školu znači sjajnu promociju, posebno na lokalnom nivou.

”Što je posebno važno, imajući u vidu predstojeći upis”, poručuje profesor bjelopoljske škole.

”Bilo koji tim iz Crne Gore mogao je odnijeti pobjedu”

Tokom rada na razvoju mobilne aplikacije “Trebovanje”, učenici su, učili, usavršavali se, ne samo kad su u pitanju stručna znanja, već i kako se radi u timu.

”U ozbiljnoj mjeri, ovladali su popularnim open-source UI frameworkom Flutter i njegovim programskim jezikom Dart, koji omogućavaju razvoj brzih mobilnih aplikacija visokih performansi za Android i iOS platforme, kao i aplikacija za veb, desktop i druge platforme, koje je inače razvio Google. Osim tehničkih znanja i vještina, ostvarili su i veliki napredak kada je u pitanju timski rad, odličnu raspodjelu posla i sjajnu hemiju i zdravu atmosferu koja je prisutna sve vrijeme”, kaže Simonović, dodajući da mentor takvim đacima znači da i on sam mora stalno da neprestano uči i usavršava se.

”Naročito kada su u pitanju savremene tehnologije koje se neprestano unapređuju. To su benefiti koji su neprocjenjivi kada se primijene u redovnoj nastavi”, kaže on.

Simonović tvrdi da među crnogorskim srednjoškolcima postoji veliki potencijal kad je IT u pitanju. On kaže da su, na konkretnom takmičenju, svi timovi iz Crne Gore imali kvalitetna rješenja i bili konkurentni vršnjacima iz Srbije i BiH.

”Nijanse su odlučivale, bilo koji crnogorski tim mogao je biti proglašen pobjedničkim”, kaže on.

Nadarena djeca plaćaju zbog tromosti sistema

Znanja koja su učenici koji učestvuju na sličnim takmičenjima stekli i morali imati za takvo nadmetanje, nisu većinom znanja koja se mogu steći u redovnom obrazovanju.

”Naš obrazovni sistem je funkcionalno trom, sa prisutnim opterećenjima i interno i eksterno, pa iako su IT obrazovni programi prilično korektni, objektivno teško mogu da se isprate potrebe tako dinamičnog tržišta kao što je razvoj veb i mobilnih aplikacija. U takvoj situaciji, najveću cijenu plaćaju nadarena djeca kojima je ograničeno napredovanje srazmjerno njihovom talentu. Dobar dio učenika postanu žrtve takvog sistema sa nerazvijenim tržišnim znanjima i vještinama, što je, sigurno, frustrirajuće za njih kad završe formalno obrazovanje i pođu u kompanije, ali i za same kompanije, s obzirom na resurse koje moraju izdvojiti da te nedostatke otklone”, kaže sagovornik “Vijesti”.

Zato, ističe on, slična nadmetanja imaju neprocjenjiv značaj:

”Učenici imaju priliku da rade na realnim projektima, da koriste aktuelne frameworke, da se suočavaju sa realnim problemima i da ih rješavaju u realnom vremenu, da razvijaju iste ili slične vještine koje će im biti potrebne sjutra u IT kompanijama”.

Takmičenje se organizuje već šest godina
Takmičenje se organizuje već šest godinafoto: Privatna arhiva

Takvo iskustvo bjelopoljski đaci doživjeli su, kaže, tokom prethodne dvije godine kao polaznici Cortex Akademije.

Osnivač Akademije je ICT Cortex klaster, koji okuplja renomirane ICT kompanije i zajednice u Crnoj Gori. Rad na Akademiji se, pojašnjava Simonović, sastoji iz nekoliko faza koje obuhvataju višemjesečne onlajn kurseve za aktuelne, popularne frameworkove za front-end (ReactJS), back-end (Laravel) i mobile development (Flutter), periodična eliminaciona testiranja.

”I na kraju, kao najvažniji dio, slijedi višemjesečna praksa u Cortexovim kompanijama sa timskim radom na realnom projektu”, kaže mentor bjelopoljskih đaka.

Na Cortex Akademiji, isti učenici razvijali su Onlajn školsku biblioteku, platformu za bibliotekare i učenike, koja bibliotekarima olakšava posao, a učenicima omogućava da brzo dođu do željene knjige bez nepotrebnih čekanja.

Za djecu je, dodaje Simonović, na tom događaju posebno zanimljiva takmičarska dimenzija i finalno predstavljanje koje je organizovano u sklopu Prvog ICT Weeka u Crnoj Gori, početkom oktobra prošle godine.

Učenici tima ‘Intelecto’ su tada, u dva različita tima, osvojili prvo i treće mjesto sa svojim aplikacijama.

Ko su članovi tima “Intelecto”

Alden Hasanović se, pored razvoja mobilnih aplikacija, aktivno bavi i razvojem veba, posebno u oblasti front-enda (tehnologija koje se koriste da se izgradi vidljivi dio veb aplikacija).

”Trenutno je posvećen razvoju svojih vještina i znanja u UX i UI dizajnu. Planira da nastavi obrazovanje u oblasti programiranja, studiranjem u našoj zemlji ili inostranstvu. Pred njim je blistava budućnost”, kaže za “Vijesti” njegov mentor.

Milorad Nedović i Anes Čoković, pored razvoja mobilnih aplikacija, trenutno se najviše interesuju za ReactJS, popularan JavaScript framework za izgradnju korisničkih interfejsa za veb aplikacije.

”Riječ je o izuzetno talentovanim učenicima koji znaju da samo ozbiljnim, kontinuiranim radom mogu ostvariti svoje ambicije. Iako su formalno još u prvoj polovini srednjoškolskog obrazovanja, njihova IT znanja i vještine su već sada veoma respektabilni”, rekao je Simonović.

Mentor tima “Intelecto” ima preko 20 godina iskustvau nastavi na predmetima vezanim za programiranje, posebno veb programiranje.

”Posvećen sam razvoju programerskih vještina učenika i neprestanom traganju za načinima da isprovociram njihovu kreativnost, a posebno zadovoljstvo mi predstavlja rad sa nadarenom djecom i, uopšte, sa djecom koja pokazuju strast za IT tehnologije”, kazao je Simonović.