r

Istraživanje: Vještačka inteligencija u nastavi može da poveća angažovanost i akademski uspjeh studenata

U istraživanju učestvovala 82 studenta osnovnih studija UCG-a

2483 pregleda 0 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Istraživanje prof. dr Igora Ivanovića sa Filološkog fakulteta Univerziteta Crne Gore otkriva da uvođenje vještačke inteligencije (AI) u nastavu može značajno da poveća angažovanost, motivaciju i uspjeh studenata.

U istraživanju su učestvovala 82 studenta osnovnih studija UCG-a, a rezultati pokazuju da su studenti koji su koristili AI alate tokom nastave imali više energije za učenje, veću posvećenost i bolju koncentraciju u pogledu gradiva, što je neposredno povezano sa boljim akademskim rezultatima, saopštio je Univerzitet.

"Od ukupnog broja učesnika, 60 studenata Prirodno-matematičkog fakulteta pratilo je nastavu uz pomoć AI alata, dok su 22 studenta sa Metalurškog fakulteta imali tradicionalnu nastavu engleskog jezika. Tokom semestra, u trajanju od otprilike 15 nedjelja, grupa studenata koja je imala AI alate u nastavi je koristila ChatGPT za personalizovane vježbe, interaktivne zadatke i dobijanje trenutnih povratnih informacija, dok je platforma Quizizz omogućila rad sa kvizovima u obliku igara i interaktivniji pristup učenju. Uz pomoć vještačke inteligencije praćen je napredak studenata, osmišljavani su personalizovani zadaci i aktivnosti koje su zahtijevale neposrednu interakciju sa AI alatima, čime je učenje postalo dinamičnije i prilagođeno pojedinačnim potrebama", piše u saopštenju.

Rezultati istraživanja su pokazali da su studenti u AI grupi ostvarili značajna poboljšanja u sve tri dimenzije angažovanosti: energičnost, posvećenost i usvajanje gradiva, dok su promjene u kontrolnoj grupi bile na nižem nivou.

Posebno je utvrđeno da je viši nivo posvećenosti povezan sa boljim ocjenama i uspjehom na ispitima. Studenti su kao najveće prednosti AI okruženja istakli mogućnost personalizovanog učenja, takmičarsku atmosferu kroz igru putem interaktivnih kvizova i trenutne povratne informacije, koja im je omogućila da brže uče i učinkovitije savladavaju gradivo.

"Autor istraživanja naglašava da rezultati moraju da se tumače uz dozu opreza, jer je ovo istraživanje sprovedeno na relativno malom uzorku i trajalo je jedan semestar, pa su potrebna nova, obimnija i dugoročnija istraživanja. Buduća istraživanja ovog autora će pratiti uticaj AI alata tokom dužeg vremenskog perioda i ispitati koje funkcionalnosti najviše doprinose učenju, uz obraćanje dužne pažnje na etiku upotrebe vještačke inteligencije, privatnost podataka i jednak pristup tehnologijama", dodaje UCG.

Ovo istraživanje, kako su kazali, pokazuje da AI ne mora da u potpunosti zamijeni klasičnu nastavu, već može da je dopuni i time unaprijedi. "Integracija AI alata u obrazovni proces otvara mogućnost da studenti budu motivisaniji, angažovaniji i uspješniji, dok nastavnicima pruža nove načine za prilagođavanje sadržaja i omogućava stvaranje interaktivnijeg i savremenijeg iskustva učenja."

Autor rada, prof. dr Igor Ivanović, bavi se korpusnom i računarskom lingvistikom, a takođe je zainteresovan za upotrebu računarskih programa i vještačke inteligencije u prevođenju i nastavi. navodi UCG. Osim angažovanja u svojstvu vanrednog profesora, aktivno se bavi i konsekutivnim i simultanim, kao i pisanim prevođenjem iz oblasti medicine, računarskih nauka i tehnologije.

Ovaj rad je dostupan na portalu koji okuplja hrvatske naučne i stručne časopise.

Bonus video: