r

Na provjeri detaljne imovinske prijave

Ustavni sud pokrenuo postupak ocjene pojedinih odredbi dva antikorupcijska propisa.

Ocjenu ustavnosti odredbe koja se odnosi na prijavljivanja ličnih podataka za javnog funkcionera, članova zajedničkog domaćinstva, kao i povezanih osoba, tražilo je 11 sudija Vrhovnog suda

21295 pregleda 4 komentar(a)
Sa sjednice Ustavnog suda, Foto: Luka Zekovic
Sa sjednice Ustavnog suda, Foto: Luka Zekovic

Ustavni sud Crne Gore pokrenuo je postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odredaba zakona o sprečavanju korupcije i sprečavanju pranja novca, koje se odnose na obavezu javnog funkcionera da nadležnim institucijama u imovinskom izvještaju dostavi podatke za sebe, članove domaćinstva, ali i za povezana lica.

Inicijativu za ocjenu ustavnosti člana 26, stav 1, tačka jedan podnijeli su sudije Vrhovnog suda Vesna Vučković, Vesna Jočić, Radojka Nikolić, Milenka-Seka Žižić, Seka Piletić, Tatjana Ljujić, Zoran Šćepanović, Nevenka Popović, Katarina Đurđić, Ana Vuković i Ranko Vukić.

Oni tvrde da je ta odredba u suprotnosti sa odredbama Ustava koje jemče pravo na poštovanje privatnog i porodičnog života, ali i zaštitu podataka o ličnosti, zabranjuju upotrebu te vrste informacija van namjene za koju su prikupljeni. Sudije su se pozvale i na stav 3 člana 43 Ustava, prema kojem svako ima pravo da bude upoznat sa podacima koji su prikupljeni o njegovoj ličnosti i pravo na sudsku zaštitu u slučaju zloupotrebe.

“Pokreće se postupak za ocjenu ustavnosti i zakonitosti odredbe člana 54 stav 5, u dijelu koji glasi: ‘do bilo kojeg stepena srodstva’ Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma (“Službeni list Crne Gore”, br. 110/23, 65/24 i 24/25) i odredbe člana 26 stav 1 tačka 1, u dijelu koji glasi “kao i povezanih lica sa javnim funkcionerom” Zakona o sprečavanju korupcije (“Službeni list Crne Gore”, broj 54/24)”, navodi se u jučerašnjem saopštenju o odlukama donesenim na sjednici suda, koja je održana u srijedu.

Ustavni sud nije prihvatio inicijativu za ocjenu više drugih stavova člana 54 Zakona o sprečavanju pranja novca, ali ni stava 1 člana 55, koji definiše registar politički eksponiranih osoba, ali ni pravilnika koji uređuje to pitanje.

“Odbacuje se zahtjev za obustavu primjene osporenih odredaba Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma i Zakona o sprečavanju korupcije”, stav je Ustavnog suda.

INICIJATIVA

Sudije Vrhovnog suda smatraju u da krug osoba koje propisuje Zakon o sprečavanju korupcije, za koje je potrebno dostaviti podatke ne predstavljaju samo užu porodicu već i širu, zbog čega te odredbe “predstavljaju grubo zadiranje u pravo na privatnost i povredu tajnosti ličnih podataka”, jer je antikorupcijskim propisom naglašeno da funkcioner u izvještaju dostavlja i podatke za povezana lica, odnosno za srodnike u prvoj liniji i pobočnoj do drugog stepena srodstva, srodnike po tazbini do prvog stepena srodstva, bračne i vanbračne supružnike, partnere u zajednici života lica istog pola, usvojioce i usvojenike, članove zajedničkog domaćinstva, ali i druga fizička ili pravna lica sa kojim uspostavlja ili je uspostavio poslovni, politički i lični odnos.

Precizirano je da se dostavlja ime i prezime, jedinstveni matični broj, prebivalište, odnosno boravište i adresa stanovanja, nivo kvalifikacije obrazovanja i zvanje, a za javnog funkcionera i ime oca, ime majke i rođeno prezime majke.

ODGOVOR VLADE

Vlada je, međutim, bila stava da nema osnova za prihvatanje podnesene inicijative.

U mišljenju koje potpisuje premijer Milojko Spajić, a koje je dostupno na sajtu izvršne vlasti, Vlada se poziva na član 8 Evropske Konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, koji reguliše pravo na poštovanje privatnog i porodičnog života, pri čemu se “vlasti ne smiju miješati u ostvarivanje ovog prava ako to nije u skladu sa zakonom i neophodno u demokratskom društvu u interesu nacionalne bezbjednosti, javne bezbjednosti ili ekonomske dobrobiti zemlje, radi sprečavanja nereda ili kriminala, radi zaštite zdravlja ili morala ili radi zaštite prava i sloboda drugih”.

Podsjećaju i da Ustav daje ovlašćenje zakonodavcu da uredi način osnivanja, organizaciju i nadležnost organa vlasti i druga pitanja od interesa za Crnu Goru, u koja spadaju i pitanja u vezi sa prevencijom i sprečavanjem korupcije.

“Saglasno navedenim ustavnim ovlašćenjima, Skupština Crne Gore donijela je Zakon o sprečavanju korupcije, koji je sistemski u oblasti sprečavanja korupcije čije osporene odredbe imaju jasno definisan cilj - sprečavanje korupcije i obezbjeđivanje transparentnosti u radu javnih funkcionera. Da bi se ovaj cilj ostvario, naglašavamo da je važno prikupiti sve relevantne informacije, uključujući podatke o široj porodici i bližim vezama, jer korupcija može biti povezana sa porodičnim ili drugim odnosima koji mogu uticati na odluke i ponašanje javnih funkcionera. S obzirom na ulogu koju javni funkcioneri imaju u donošenju ključnih odluka koje mogu imati široke društvene posljedice, propisane odredbe, imaju duboko ukorijenjenu pravnu i moralnu funkciju”, poručuju iz Vlade.

Ističu i da te mjere ne služe samo kao preventivne odredbe, već, takođe, omogućavaju pravnu sigurnost i stabilnost sistema - identifikaciju i prevenciju potencijalnih zloupotreba ili nezakonitih radnji koje mogu ugroziti povjerenje u javne institucije, te su proporcionalne svrsi koja se želi postići.

“Zakon široko definiše povezana lica. Ovo znači da je javnom funkcioneru i njegovoj profesionalnoj etici ostavljeno da procijeni da li će neku osobu smatrati povezanim licem. Iako u ovom slučaju postoje objektivni indikatori povezanosti, poput ugovora, koji mogu pomoći prilikom utvrđivanja postojanja konflikta interesa, akcenat je prije svega na savjesti pojedinca koji najbolje zna da li u nekoj situaciji ima konflikta interesa ili ne. Ovaj pristup stvara dodatnu odgovornost kod javnih funkcionera i pomaže im da postupe u skladu sa zakonom, dok istovremeno omogućava odgovornost i transparentnost”, poručeno je u mišljenju Vlade.

Ukazali su i da se podaci iz izvještaja vode u registru prihoda i imovine javnih funkcionera, koji je dio jedinstvenog informacionog sistema Agencije za sprečavanje korupcije.

Sudije Vrhovnog suda smatraju da u krug osoba, koje propisuje Zakon o sprečavanju korupcije, za koje je potrebno dostaviti podatke, ne predstavljaju samo užu porodicu već i širu, zbog čega te odredbe “predstavljaju grubo zadiranje u pravo na privatnost i povredu tajnosti ličnih podataka”

“Podaci iz registra objavljuju se na internet stranici Agencije, osim podataka koji se odnose na: lične podatke iz člana 26, stav 1, tačka 1 Zakona, osim imena i prezimena; adresu na kojoj se nalazi nepokretna imovina; djecu javnog funkcionera do navršenih 16 godina života; alimentaciju i druga primanja, odnosno davanja po osnovu socijalne i dječje zaštite. Takođe, kada je u pitanju zaštita privatnosti, potrebno je uzeti u obzir da javni funkcioneri obavljaju funkcije u javnom interesu, a ne u ličnom interesu, te su stoga njihovi postupci i imovina od interesa za širu društvenu zajednicu. Transparentnost u ovom kontekstu nije samo pitanje prava građana na informacije, već i pitanje zaštite integriteta sistema vlasti, koji mora biti zasnovan na načelima odgovornosti, nepristrasnosti i etičnosti. Pri tome, odredbe Zakona koje se odnose na javne funkcionere i njihove obaveze prijavljivanja imovine i prihoda pružaju jasne smjernice i za prevenciju korupcije, dok istovremeno štite ključne aspekte ličnih podataka”, zaključuje se u mišljenju Vlade, koje je Ustavni sud dobio i na osnovu kojeg je, pored ostalog, cijenio inicijativu kolega iz Vrhovnog suda.

Bonus video: