Manjak prostora, loša bravarija, loša internet konekcija, nedostatak laptopova i štampača, krov koji prokišnjava, neuslovni toaleti, nedostatak sportskih sala, otuđivanje i uništavanje imovine... samo su neki od problema s kojma se sureću vrtići, osnovne i srednje škole u Baru.
To proizilazi iz informacije o stanju u predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju u opštini Bar za školsku 2024. i 2025. godinu, koju je priredio Sekretarijat za sport i mlade Opštine Bar.
Predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem obuhvaćeno je 1.487 djece u Baru, od tog broja 30 pohađa privatnu ustanovu “Mala bajka’’, njih 40 privatnu ustanovu “Svetionik”, dok 1.417 boravi u Javnoj predškolskoj ustanovi “Vukosava Ivanović Mašanović’’.
Djece romske populacije koja pohađaju barske vrtiće ima 13, a broj djece u stanju socijalne potrebe iznosi 26. Ukupan broj zaposlenih u predškolskim ustanovama je 215.
Najveći problem s kojim se javna predškolska ustanova susreće je manjak smještajnog kapaciteta za djecu predškolskog uzrasta, uprkos stalnom proširivanju postojećih kapaciteta i otvaranju novih vaspitnih jedinica. Kapaciteti vrtića su u više navrata prošireni preuređenjem postojećih objekata (“Pužić Veseljko”, “Sanjalilca”, “Mali princ”, “Mala maslina”, “Poletarac”, “Mala sirena”, VJ “Bubamara”) i uzimanjem u zakup novih objekata (“Mala luka”,”Bubamara”, ‘’Pčelica’’,’’Cvrčak’’ i ‘’Sunčica’’).
Velika razuđenost objekata je takođe jedan od problema. Od matičnog objekta “Pužić Veseljko” do “Cvijeća života” postoji udaljenost od čak 43 kilometra. Ova ustanova već duže vrijeme izdvaja značajna sredstva za zakup novih i proširenje kapaciteta postojećih vaspitnih jedinica.
Iz privatnih vrtića su kao glavne probleme s kojima se susreću naveli “devastiranje vanjskog mobilijara za igru od strane djece školskog uzrasta koji stanuju u blizini vrtića, potreba za izgradnjom rampe radi boljeg prilaza vrtiću djeci sa posebnim potrebama i majkama koje dolaze sa kolicima, te rad velikog broja ilegalnih vrtića”.
Kišni krovovi i nedostatak tehnike
Osnovno obrazovanje odvija se u deset osnovnih škola (OŠ), a ukupan broj učenika u svim školama u Baru je 5533, sa 530 zaposlenih radnika. Nastava se odvija u 249 odjeljenja a u jednoj od osnovnih škola nastava se organizuje i na albanskom jeziku.
Učenika koji dolaze iz romske populacije je 63, a 97 đaka je s posebnim obrazovnim potrebama dok je onih koji su u stanju socijalne potrebe 181. Broj inostranih učenika je 804.
Za OŠ “Anto Đedović” su zaključili da su uslovi rada odlični, jer se radi o objektu novije gradnje. Škola je opremljena u potpunosti za obavljanje vaspitno-obrazovne djelatnosti. Problemi koje navode su kadrovski - deficitarna radna mjesta su matematika, fizika i hemija.
Iz OŠ “Blažo Jokov Orlandić” ukazano je na problem s prostornim kapacitetom. Naveli su i da su im neophodni štampač u boji, projektor i projekciona platna, kao i sanacija krova i ograđivanje dvorišta.
Samo tri učenika, dva dječaka i jedna djevojčica, pohađaju ove godine OŠ “Bratstvo-jedinstvo’’ u Đuravcima. Škola zapošljava 11 radnika (pet u nastavi i šest vannastavnih). U toj školi od ukupno 370 kvadarata nema fiskulturne sale. Škola nije arhitektonski prilagođena djeci sa smetnjama u razvoju a za stvaranje boljih uslova za rad neophodno je obezbijediti bolju internet konekciju, kao i nabavku kompjutera i laptopova.
Iz jedne od najvećih barskih škola - “Jugoslavija” su istakli da je uz postojeća nastavna sredstva potrebno obezbijediti projektore i laptopove za sve učionice i obnoviti namještaj. OŠ “Jovan Tomašević” u Virpazaru je nephoda bolja internet konekcija, kao i nabavka kompjutera i laptopova.
Za OŠ “Kekec” u Sutomoru potrebna je sanacija krova fiskulturne sale koji prokišnjava, kao i nabavka nastavnih sredstva, aparata za kopiranje i papira.
U OŠ “Meksiko” evidentan je problem zastarjele spoljašnje stolarije (prozori) i krovna konstrukcija. Fasada škole je takođe dotrajala. Veliki problem predstavlja i parking koji je namijenjen za zaposlene, a koriste ga roditelji i korisnici sportskog terena “Bombonjera”, pa je u planu postavljanje rampe.
Kada je u pitanju OŠ “Mrkojevići”, nedostajući objekti su fiskulturna sala, svečana sala i nedovršena ljetnja scena, kao i učionica na otvorenom.
“Tereni u dvorištu matične škole su u vrlo lošem stanju, prijeti obrušavanje potpornih zidova, a sportskom terenu u Gorani nedostaje asfaltna podloga. Školska dvorišta i sportski tereni su ograđeni”, navodi se u dokumentu.
U dvorištu područne škole u Dobroj Vodi potrebno je opremiti dječije igralište, a u matičnoj školi instalirati rasvjetu sa jedne strane objekta u dužini od 100 metara, kao i asfaltirati parking prostor i plato sa južne strane škole.
Problemi s kojima se susreću u OŠ “Srbija” u Starom Baru su čišćenje i uređenje potoka koji jednim dijelom prolazi kroz školsko dvorište, parking za nastavno osoblje, ulična rasvjeta.
JU Škola za osnovno muzičko vaspitanje “Petar II Petrović Njegoš” je u školskoj 2024/2025. godini upisala 579 učenika, od čega je 96 inostranih. Ukupan broj zaposlenih je 56. Neophodna su renoviranja toaleta, adaptacija postojeće prostorije u nototeku.
Dvije škole u jednoj, u trećoj otuđuju bakar
Srednje obrazovanje odvija se u tri srednjoškolska centra - Gimnazija “Niko Rolović” i Srednja stručna škola i Srednja ekonomsko-ugostiteljska škola. Ukupno zapošljavaju 190 radnika.
Srednjim obrazovanjem obuhvaćeno je 1.828 učenika (959 dječaka i 869 djevojčice). Broj djece iz romske populacije je 16, djece s posebnim obrazovnim potrebama 21 (14 dječaka i 7 djevojčica), a inostranih učenika u srednjem obrazovanju ima 208.
Za Gimnaziju najveći problem predstavlja to što se u istoj zgradi obavlja nastava za dvije škole, uključujući Ekonomsko-ugostiteljsku školu. Za tu školu, koja u zgradi Gimnazije radi u popodnevnoj smjeni prepreku predstavlja i rad do kasnih večernjih sati, što predstavlja jedan od razloga zašto učenici ne upisuju ili napuštaju ovu školu.
“Školska zgrada je preopterećena, prostor je sužen, kabineti skromno opremljeni, toaleti u jako lošem stanju, ne odgovara potrebama jedne stručne škole, nije prilagođena djeci sa posebnim obrazovnim potrebama”, navodi se u podacima o toj srednjoj školi.
Kao problemi u radu Srednje stručne škole ističu se nedostatak pojedinih nastavnih sredstava, neosvijetljenost školskog dvorišta, parking prostora i okoline škole zbog čega je čest slučaj otuđivanje školske imovine (naročito djelova bakarnog krovnog pokrivača) od strane nepoznatih lica.
Takođe, problem je što školsko dvorište nije u potpunosti ograđeno, pa je pristup istom slobodan. Krovni pokrivač iznad fiskulturne sale i ravni krovovi su dotrajali i propuštaju vodu, kao i segment kosih krovnih površina.
U dokumentu koji se bavio stanjem u obrazvonim ustanovama se zaključuje da je, cijeneći postojeće probleme u vaspitno obrazovnim ustanovama, Opština Bar je u cilju poboljšanja uslova u školama za školsku 2024/2025 godinu zbog rekonstrukcije Osnovne škole “Jugoslavija” izdvojila za prevoz đaka 11.000 eura.
Potpisan je Memorandum o saradnji na realizaciji prioritetnih infrastrukturnih projekata u oblasti obrazovne infrastrukture između Opštine Bar i Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija.
Bonus video: