Odluka Skupštine opštine Budva o davanju u zakup objekata u vlasništvu lokalne uprave, koju je parlamentarna većina donijela početkom jula, a kojom se predsjedniku Opštine Nikoli Jovanoviću daju ovlašćenja koja isključivo pripadaju SO, je nezakonita i u suprotnosti sa Ustavom Crne Gore.
To se navodi u inicijativi koju je Ustavnom sudu podnio lider i odbornik u budvanskom parlamentu grupe građana “Pokret za Grad” Đorđe Zenović.
“Ustavni sud da privati inicijativu i donese rješenje kojim se pokreće postupak za ocjenu saglasnosti Odluke o pokretanju postupka davanja u zakup objekata Opštine Budva sa Ustavom i zakonom. Sud da obustavi izvršenje osporene odluke do donošenja odluke u vezi sa ocjenom saglasnosti sa Ustavom i zakonom”, navodi se u inicijativi Zenovića u koju su “Vijesti” imale uvid.
Zenović ujedno traži da Ustavni sud ukine odluku, kada utvrdi da sporna opštinska odluka nije u skladu sa zakonom i Ustavom.
Skupština opštine Budva, na sjednici održanoj 11. jula, je glasovima odbornika budvanske vlasti iz redova “Budva naš grad”, Evropski savez, Građanski pokret URA i Demokratske partije socijalista donijela odluku o pokretanju postupka davanja u zakup objekata.
Zenović u incijativi navodi da opštinskom odlukom o pokretanju postupka davanja u zakup objekata nijesu konkretno pobrojani objekti i djelovi objekata koji su predmet davanja u zakup.
“Time se direktno narušava ustavni princip legaliteta, a takođe je Skupština opštine prenošenjem sopstvenih ovlašćenja na predsjednika Opštine prekoračila ista, jer to pravo joj ne daju važeći zakoni”, ističe Zenović.
On navodi da je Zakonom o lokalnoj samoupravi u članu 38 propisano da Skupština “donosi propise i druge opšte akte i raspolaže nepokretnom imovinom, osim u slučajevima otuđenja imovinskih prava na nepokretnostima neposrednom pogodbom, utvrđenim zakonom kojim se uređuje državna imovina”.
“Istim zakonom je propisano da se predsjednik Opštine “stara i odgovoran je za izvršavanje zakona, drugh propisa i opštih akata, strateškog plana razoja opštine i drugih razvojnih planova”. Takođe, Zakonom o državnoj imovini propisano je da je raspolaganje prenos svih ili nekih svojinskih ovlašćenja na treća lica: otuđenje (prodaja, ramjena, poklon), davanje na upravljanje, davanje na korišćenje, davanje u zakup, pravo službenosti, zalaganje pokretnih i nepokretnih stvari (zaloga, hipoteka i fiducija, koncesija i slično). Iz citiranih odredbi jasno je i nedvosmisleno da je nadležnost Skupštine Opštine da raspolaže sopstvenom imovinom, a nikako predsjednika Opštine, izuzev u izuzetnim slučajevima propisanim zakonom, niti se to ovlašćenje može posebnom odlukom prenijeti na predsjednika Opštine”, naglašava Zenović u incijativi Ustavnom sudu.
Dodaje da usvajanjem ovakve osporene Odluke Skupština Opštine je prekoračila svoja ovlašćenja utvrđena zakonom.
“Istovremeno, Skupština opštine Budva je na predsjednika Opštine prenijela i ovlašćenje da odlučuje koje će objekte i djelove objekta u svojini opštine dati u zakup. Na taj način je otvorena pravna mogućnost arbitražnog postupanja predsjednika Opštine prilikom raspolaganja opštinskom imovinom, čime se narušava ustavni princip legaliteta. U tom smislu postoji i ustavno-sudska praksa ustavnovljena odlukom Ustavnog suda iz 2015. godine”, zaključuje Zenović.
Terase na tenderu
Pred odbornicima budvanskog parlamenta posljednjeg dana ove godine, za kada je zakazana sjednica Skupštine opštine, naći će se odluka o utvrđivanju kriterijuma, uslova i postupka za davanje u zakup privremenih lokacija na teritoriji opštine Budva.
“Ovom odlukom utvrđuju se uslovi, kriterijumi i postupak davanja u zakup privremenih lokacija za postavljanje ugostiteljskih terasa, na zemljištu u vlasništvu Opštine Budva i drugih privremenih lokacija u skladu sa Programom postavljanja privremenih objekata”, piše u odluci.
Kada je riječ o ugostiteljskim terasama, kako stoji u odluci, ponuđač mora biti vlasnik ili zakupac ugostiteljskog objekta sa odobrenjem za rad
“Ponuđač sa jednim ugostiteljskim objektom može konkurisati za zakup jedne ugostiteljske terase. Ponuđač uz ponudu mora dostaviti i poresko uvjerenje o izmirenim obavezama Uprave lokalnih javnih prihoda Opštine Budva.
Davanje ugostiteljske terase u zakup sprovodi se prikupljanjem ponuda na osnovu javnog poziva. Cijena zakupa utvrđuje se posebnom odlukom. Postupak sprovodi komisija koju formira predsjednik Opštine. Kao kriterijumi za izbor najpovoljnijeg ponudača u javnom pozivu bodovaće se ponuđeni iznos godišnje zakupnine (60 bodova) kao i reference, tradicija i iskustvo (40 bodova)”, navodi se u skupštinskoj odluci.
Bonus video: