Planira se formiranje sektora za poresku policiju

Reforme poreske administracije direktno će se odraziti i na poreske obveznike kao primarne korisnike, kako kroz niže troškove pri ispunjavanju poreskih obaveza
5 komentar(a)
telefon, porez, Foto: Shutterstock.com
telefon, porez, Foto: Shutterstock.com
Ažurirano: 09.11.2014. 14:36h

Vlada planira da, u okviru Poreske uprave (PU), formira sektor za poresku policiju koji će zajedno sa drugim organima biti koordinator aktivnosti u otkrivanju krivičnih djela iz oblasti poreskog i privrednog kriminaliteta. Vlada je, kako se navodi u Poslovnoj strategiji PU do 2019. godine, prepoznala potrebu za formiranjem prvenstveno visoko i usko stručnog organa koji će, zajedno sa policijskim Odsjekom za suzbijanje privrednog i organizovanog kriminaliteta i tužilaštvom predstavljati glavnog nosioca aktivnosti u borbi protiv koruptivnih radnji u privredi, poreskih utaja, otkrivanju krivičnih djela protiv platnog prometa i privrednog poslovanja. “Ministarstvo finansija je aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji PU, pored postojećih sektora, predvidjelo i formiranje sektora za poresku policiju, koji će, između ostalog, obavljati poslove koji se odnose na borbu protiv poreskih utaja, sive ekonomije, organizovanog kriminala, koruptivnih radnji u privredi, otkrivanju krivičnih djela protiv platnog prometa i privrednog poslovanja”, navodi se u dokumentu PU. To bi, kako su objasnili, značilo da ako postoje osnovi sumnje da je napravljeno poresko krivično djelo za koje se goni po službenoj dužnosti, poreska policija je dužna da o tome obavijesti državnog tužioca i samoinicijativno ili po njegovom zahtjevu preduzme potrebne mjere u skladu sa zakonom kojim se uređuje krivični postupak, kao i policija, izuzev ograničenja kretanja. “U cilju ispunjenja dužnosti, poreska policija može da prikuplja obavještenja od građana, obavi potreban pregled prevoznih sredstava, putnika i prtljaga, pregleda određene objekte i prostorije državnih organa, privrednih društava, ostvari uvid u njihovu dokumentaciju i po potrebi je oduzme, kao i da preduzme i druge potrebne radnje i mjere u skladu sa zakonom kojim se uređuje krivični postupak”, dodaje se u strategiji PU.

Poreska uprava

Iz PU su kazali da je, u cilju povećanja kvaliteta upravljanja poreskim dugom, planirano formiranje odsjeka za upravljanje poreskim dugom u okviru Sektora za obradu poreskih prijava i poreskih uplata. “Sistem za upravljanje neizmirenim obavezama - poreskim dugom, treba da ima indikatore kojima se kategorišu ukupne neizimirene obaveze na različite komponente koje daju iznos neto naplativih neizmirenih obaveza”, objasnili su iz PU. Stoga, kako su naveli, upravljanje dugom podrazumjeva automatizovan sistem za upravljanje prijavama i klasifikovanje duga po različitim parametrima, kako bi se sagledalo pravo stanje dospjelih, a neizmirenih poreskih obaveza, zbog precizne procjene naplativosti poreskog duga. “Fokus odsjeka za upravljanje poreskim dugom treba da se usmjeri na upravljanje rizicima u okviru portofolia neizmirenih obaveza kroz strategiju za upravljanje poreskim dugom”, naveli su iz PU. Strateška opredjeljenja definisana u Poslovnoj strategiji PU posebno akcentuju reformske prioritete, a cilj reforme je, kako se navodi, modernizovana PU koja svoj rad temelji na najboljim međunarodnim praksama. “Aktivnosti PU treba da doprinesu unaprijeđenju poslovnog ambijenta, kroz smanjenje administrativnih opterećenja pri ispunjavanju poreskih obaveza kao i eliminisanjem nelojalne konkurencije i sive ekonomije”, rekli su iz PU. Reforme poreske administracije direktno će se odraziti i na poreske obveznike kao primarne korisnike, kako kroz niže troškove pri ispunjavanju poreskih obaveza, tako i indirektno kroz finansiranje programa i projekata od značaja za ostvarivanje javnog interesa. Iz PU su saopštili da pojednostavljenje postupka dobrovoljnog izvršavanja poreskih obaveza, odnosno većeg broja podnešenih prijava, koje će se aktuelizovati kroz donošenje strategije dobrovoljnog izvršavanja poreskih obaveza, dovodi do povećanja stepena fiskalne discipline, a time i stepena naplate budžetskih prihoda. “U tu svrhu, neophodna je stalna promocija i edukovanje poreskih obveznika o prednostima elektronskog dostavljanja poreskih prijava, marketing elektronskih usluga, kao i podrška informacionog sistema koji će omogućiti nesmetano procesuiranje velikog broja poreskih prijava”, rekli su iz PU. To, kako je objašnjeno, omogućava veći procenat podnešenih prijava, efikasniju primjenu principa samooporezivanja, podizanje nivoa tačnosti podataka, a samim tim i uštedu vremena poreskim obveznicima prilikom predaje poreskih prijava, kao i poreskim službenicima prilikom obrade istih. Iz PU su kazali i da će se sistem prinudne naplate unaprijediti formiranjem odsjeka koji će se baviti tim pitanjem. Predstavnici PU su dodali da uslužna orjentacija prema poreskim obveznicima predstavlja osnovno strateško opredjeljenje i da je u realizaciji tog cilja neophodno donijeti strategiju dobrovoljnosti izvršavanja poreskih obaveza. “Poboljšanjem informisanja i komunikacije, jačanjem kapaciteta po ovom osnovu, omogućiće se distribucija poreskih informacija ciljnim grupama i nametnuti brz i lak pristup informacija cjelokupnoj javnosti, primjenom evropskih standarda”, smatraju u PU. Kada je u pitanju unaprijeđenje uslužne orjentacije prema poreskim obveznicima i edukacije javnosti, iz PU su objasnili da bi se donošenjem povelje prava poreskih obveznika omogućilo poreskim obveznicima da na jednostavan i razumljiv način budu upoznati sa pravima i obavezama u poresko pravnom postupku. “Dio povelje će se odnositi na objašnjenje postupka kojim će poreski obveznici, imati pravo da zaštite svoja prava u žalbenom postupku, ukoliko su nezadovoljni odlukama PU”, rekli su predstavnici PU. Oni smatraju da je Odsjek za Centralni registar privrednih subjekata potrebno izmjestiti iz Sektora za usluge i registraciju što bi stvorilo mogućnosti za formiranje sektora za Centralni registar privrednih subjekata. “Postojeći Odsjek je centralizovan na način što se registracione prijave mogu podnijeti jedino u Podgorici, što je u suprotnosti sa važećim zakonom”, navodi se u strategiji PU. Iz PU su saopštili da u srednjoročnom periodu treba stvoriti zakonske i institucionalne pretpostavke za transformaciju Centralnog registra privrednih subjekata u agenciju za privredne registre kao poseban samostalni organ. “Agencija bi bila registar ne samo privrednih društava i preduzetnika, već i nevladinih organizacija i političkih partija. Istovremeno agencija bi obezbjeđivala podatke o bonitetu kompanija i finansijskom i prinosnom položaju kroz analizu finansijskih izvještaja”, zaključili su iz PU.

Bonus video: