r

Vlada utvrdila Predlog zakona o slobodnim zonama

Iz Vlade su naveli da se poseban akcenat stavlja na jačanje transparentnosti i carinskog nadzora nad robnim tokovima kroz obaveznu primjenu tehničkih i informacionih mjera, jasnije razgraničenje odgovornosti osnivača, operatora i korisnika, kao i unapređenje kaznene politike i međuinstitucionalne saradnje

938 pregleda 0 komentar(a)
Sa sjednice Vlade, Foto: Vlada Crne Gore
Sa sjednice Vlade, Foto: Vlada Crne Gore

Vlada je danas utvrdila Predlog zakona o slobodnim zonama, kojim se, kako su rekli, uspostavlja savremen i operativan regulatorni okvir za osnivanje, početak rada, upravljanje, nadzor i prestanak rada slobodnih zona u Crnoj Gori.

Iz Vlade su naveli da se poseban akcenat stavlja na jačanje transparentnosti i carinskog nadzora nad robnim tokovima kroz obaveznu primjenu tehničkih i informacionih mjera, jasnije razgraničenje odgovornosti osnivača, operatora i korisnika, kao i unapređenje kaznene politike i međuinstitucionalne saradnje.

Oni su objasnili da taj zakon obezbjeđuje veću transparentnost i kontrolu robnih tokova u slobodnim zonama kroz obaveznu digitalizaciju i video-nadzor.

Iz Vlade su u saopštenju naveli da se tim zakonom uspostavlja jasan institucionalni model odgovornosti osnivača, operatora i korisnika, uz preciznije procedure i nadzor.

„Rješenja doprinose suzbijanju zloupotreba i nedozvoljene trgovine, uz istovremeno jačanje investicione predvidivosti. Regulativa se usklađuje sa relevantnim međunarodnim standardima i dobrim praksama (transparentnost, upravljanje rizicima, carinski nadzor)“, kaže se u saopštenju.

Ističe se da je cilj da slobodne zone funkcionišu kao pouzdan i održiv razvojni instrument, koji doprinosi ekonomskom rastu, investicionoj sigurnosti i fiskalnoj stabilnosti, uz visok nivo transparentnosti i nadzora.

Vlada je danas utvrdila i Predlog izmjena i dopuna Zakona o uređenju tržišta poljoprivrednih proizvoda.

Cilj donošenja tog zakona je, kako su naveli, usklađivanje sa Zajedničkom poljoprivrednom politikom Evropske unije (EU).

Iz Vlade su kazali da je to sastavni dio obaveza koje je Crna Gora morala ispuniti u procesu usklađvanja sa evropskim zakonodavstvom shodno “Akcionom planu za usaglašavanje sa pravnom tekovinom EU”, kao jednim od početnih mjerila za otvaranje Pregovaračkog poglavlja 11 – Poljoprivreda i ruralni razvoj.

„Izmjene koje su uslijedile u zakonodavstvu EU od 2019. godine pa naovamo, uslovile su, između ostalog, i izmjene ovog zakona koji predstavlja nastavak usklađivanja sa pravnom tekovinom Unije u ovoj oblasti“, kaže se u saopštenju.

Navodi se da pored toga, određene odredbe u prethodnom zakonskom rješenju nijesu bile u potpunosti prenesene, pa je zakon bio djelimično usklađen sa zakonodavstvom Evropske unije koje uređuje ovu oblast.

„Konstatovano je da se izmjenama stvora jak osnov za donošenje podzakonskih akata kojima će se nastaviti usklađivanje i omogućiti puna primjena odredaba Zakona, usklađena sa primjenom propisanih odredaba u državama članicama EU“, dodaje se u saopštenju.

Ističe se da će izmjenom postojećeg zakonodavnog okvira biti stvoreni uslovi da se taj zakon bolje primjenjuje u pravnom sistemu Crne Gore, kao buduće članice EU.

Vlada je utvrdila i Predlog zakona o slatkovodnom ribarstvu sa Izvještajem sa javne rasprave.

Donošenje tog zakona, kako se navodi, proisteklo je i iz potrebe usaglašavanja sa pravnom tekovinom EU, a posebno u dijelu izrade nacionalnog plana upravljanja, procesa autorizacije za ribolov jegulje, ograničenja koja se odnose na ribolov jegulje (uvođenje lovostaja i zabrana sportsko-rekreativnog ribolova).

„Ovaj zakon osigurava prikupljanje podataka o jegulji radi sprovođenja nacionalnog plana prikupljanja podataka te obaveza iskrcaja na iskrcajnim mjestima“, kaže se u saopštenju.

Dodaje se i da se, s obzirom da se dio koji se odnosi na sljedljivost i prvu prodaju odnosi na sve proizvode ribarstva, uključujući i one koji proizilaze iz slatkovodnog ribolova, tim zakonom osigurana usklađenost sa evropskim pravilima.

Vlada je utvrdila Predlog zakona o prekograničnim energetskim infrastrukturnim projektima sa Izvještajem sa javne rasprave.

Iz Vlade su naglasili da Crna Gora, kao članica Energetske zajednice i kandidat za članstvo u EU, ima obavezu usaglašavanja zakonodavstva sa propisima Unije u dijelu koji se odnosi na pitanja iz oblasti energetike.

„Jedna od tih obaveza je transponovanje Regulative (EU) 2022/869 o smjernicama za trans-evropsku energetsku infrastrukturu kojom je ukinuta ranija Regulativa (EU) 347/2013 iz 2013. godine“, kazali su iz Vlade.

Oni su naveli da se tim zakonom uređuju postupak, uslovi i način realizacije prekograničnih energetskih infrastrukturnih projekata od posebnog značaja za Crnu Goru, prekogranična raspodjela troškova i podsticaji koji se dodjeljuju za ove projekte, kao i druga pitanja od značaja za realizaciju ovih projekata.

„Novi zakon će doprinijeti uspostavljanju adekvatnih uslova za uspješnu i blagovremenu realizaciju prekograničnih energetskih infrastrukturnih projekata, privlačenje potencijalnih investicija, ubrzanje ekonomskog razvoja, kao i ostvarivanja ciljeva u oblasti zaštite životne sredine“, rekli su iz Vlade.

Kako su kazali, na taj način se omogućava sveukupni razvoj Crne Gore, regionalno i međunarodno povezivanje i uticaj, energetska sigurnost, tržišna i sistemska integracija, konkurencija i pristupačnost cijena energije, radi ublažavanja klimatskih promjena, postizanja energetskih i klimatskih ciljeva, kao i klimatske neutralnosti.

Na današnjoj sjednici utvrđen je i Predlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poštanskim uslugama.

„Donošenjem ovog zakona, Vlada ima za cilj da uskladi svoje ciljeve i politiku zaštite slobode tržišnog nastupa, interese privrede, građana i korisnika poštanskih usluga, sa EU regulativom i EU standardima i obezbijedi dostupnost univerzalnih poštanskih usluga, kao i razvoj novih, savremenih poštanskih usluga“, kaže se u saopštenju.

Navodi se da će, u skladu sa Strategijom razvoja poštanske djelatnosti za period 2024-2028, sa Akcionim planom za sprovođenje za period 2024-2025, biti unaprijeđena i regulativa u dijelu zaštite korisnika.

„Osim navedenog, izvršiće se i usklađivanje inspekcijskog nadzora u obavljanju poštanskih usluga, kroz jasno definisanje odgovornosti i obaveza inspektora za preduzimanje ili određivanje mjera ili radnji za obavljanje inspekcijskog nadzora“, dodaje se u saopštenju.

Ističe se da će zakon obezbijediti dostizanje višeg nivoa digitalinih i elektronskih poštanskih usluga u Crnoj Gori, kao i zaštitu korisnika u ovoj oblasti.

Vlada je utvrdila i Predlog izmjena i dopuna Zakona o kreditnim institucijama sa Izvještajem sa javne rasprave, kao i Predlog zakona o zaštiti potrošača.

Navodi se da je osnovni razlog za donošenje Predloga zakona o zaštiti potrošača sa jedne strane dalje usaglašavanje sa najnovijom potrošačkom pravnom tekovinom EU iz 2019. godine, što je i preduslov za privremeno zatvaranje poglavlja 28 u skladu sa konačnim Izvještajem ekspertske misije EK iz novembra 2023. godine.

„Sa druge strane, to su iskustva stečena tokom nešto više od devet godina od usvajanja i primjene u praksi osnovnog teksta Zakona o zaštiti potrošača iz 2014 godine, uključujući višestruke izmjene i dopune, koje su takođe uslovile potrebu za daljim uređenjem ovog pravnog okvira, u skladu sa ustavnim opredijeljenjima Crne Gore o zaštiti potrošača i Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju“, kaže se u saopštenju.

Navodi se da predlog tog zakona omogućava preuzimanje najnovije tri potrošačke direktive iz 2019. godine koje su preostale kao obaveza u okviru intenziviranog procesa pregovora sa Evropskom komisijom (EK) u okviru poglavlja 28 (Zaštita potrošača i javnog zdravlja), a u smislu zvanično prihvaćenog zahtjeva Crne Gore za njegovo privremeno zatvaranje (Operativni zaključci EK iz 2020. godine).

„Stoga ovaj Predlog zakona treba razumjeti kao završni i ključni korak četvorogodišnjeg procesa započetog 5. decembra 2019. godine“, dodaje se u saopštenju.

Vlada je donijela izmjene i dopune Uredbe o realizaciji i postupku korišćenja sredstava iz instrumenata pretpristupne pomoći Evropske unije (IPARD III program).

Oni su objasnili da je cilj Programa da pripremi crnogorske poljoprivrednike za ulazak u EU, na način što će sredstva iz IPA III – oblast poljoprivrede i ruralnog razvoja iskoristiti u što većoj mjeri.

„To će za efekat imati unapređenje konkurentnosti, unapređenje održivog gazdovanja resursima, dostizanje EU standarda bezbjednosti hrane i kvaliteta proizvoda u primarnom i prerađivačkom sektoru, poboljšanje kvaliteta života i razvoja ruralnih područja i jačanje kadrovskih kapaciteta“, dodali su iz Vlade.

Vlada je donijela i Uredba o realizaciji i postupku korišćenja IAKS mjera Instrumenta pretpristupne pomoći EU (IPARD III program) i direktnih plaćanja u poljoprivredi.

Navodi se da će donošenje te uredbe omogućiti povlačenje finansijskih sredstava iz pretpristupnih fondova crnogorskim poljoprivrednim proizvođačima koji žive u ruralnim područjima.

Bonus video: