Otkriveni tragovi: Ovo je krajnje jedinstvena zvijezda

Svemir, Kosmos, Foto: Shutterstock
Ažurirano: 23.08.2014. 07:19h

Naučnici su uspjeli da detektuju tragove jedne od najstarijih zvijezda u univerzumu u oreolu koji okružuje galaksiju Mliječni put, piše "Business Insider", prenosi B92.

Rezultati otkrića, objavljeni u žurnalu „Science“, opisuju kako su naučnici otkrili tragove ranog masivnog zvezdanog objekta uz pomoć hemijskog sastava zvijezde u Mlečnom putu.

„Ovo je krajnje jedinstvena zvijezda, sa veoma osobenom hemijskom šemom koja nigdje ranije nije pronađena“, izjavio vođa studije dr Vako Aoki iz Nacionalne opservatorije Japana.

Prve zvijezde u univerzumu stvorene su iz vodonika i helijuma. Nuklearna fuzija u ovoj prvoj generaciji zvijezda dozvolila je drugim, težim, elementima kao što su ugljenik, kiseonik, magnezijum i gvožđe da budu stvoreni.

Vjeruje se da je ova prva generacija zvijezda imala jako kratak životni vijek od otprilike milion godina. Kada su umirale, stvarale su eksplozije poznate kao supernove. Supernove su potom širile ove elemente kroz cio svemir.

Vjeruje se da su ove prve zvijezde bile znatno veće od onih koje postoje danas, iako naučnici nisu uspjeli da dođu do dokaza direktnim posmatranjem univerzuma.

Ova studija je prva koja pokazuje da su prve zvijezde verovatno bile masivne – 140 puta veće od Sunca

„Naše otkriće daje prve dokaze, ili potpis, postojanja ovih veoma masivnih zvijezda“, izjavio je Aoki.

Aoki i njegove kolege došli su do otkrića uz pomoć podataka koje im je pružio Subaru teleskop na Havajima.

U velikom uzorku zvijezda male mase oni su identifikovali drevnu zvijezdu poznatu kao SDS J0018-0939.

„Jako mali tragovi teških elemenata ukazuju na to da je ova zvijezda veoma stvara, pa čak i do 13 milijardi godina“, izjavio je Aoki, pominjući i Veliki prasak, za koji se vjeruje da se desio prije 13.8 milijardi godina.