Uzrok stradanja kitova u Čileu: Smrtonosno cvjetanje algi

Naučnici vjeruju da je ovo lokacija sa najneobičnijim fosilima drevnih morskih sisara
Ažurirano: 02.03.2014. 16:56h

Naučnici vjeruju da su otkrili misteriju groblja kitova, otkrivenog pored Panameričkog autoputa u Čileu, koje datira pet miliona godina unazad.

Izvještaj objavljen prije tri dana u časopisu Kraljevskog naučnog društva sugeriše da su životinje, čiji su ostaci među najvažnijim i najviše zadivljujućim otkrićima fosila u posljednjih nekoliko godina, možda umrle masovno nasukane u četiri grupe nakon konzumiranja otrovne alge.

Smatra se da je voda leševe životinja onda izbacila u lagunu prije nego što ih je, vremenom, prekrio i sahranio pijesak, čuvajući tako njihove fosile.

Atakama pustinja u sjevernom Čileu dobro je poznata po očuvanju fosila kitova nakon što je lokalitet otkriven tokom širenja projekta Panameričkog autoputa 2010. Kosti su se mogle vidjeti kako vire iz stijena , što je mnoge navelo da mjestu daju nadimak Cero Ballena , ili Brdo kitova.

Američki i čileanski paleontolozi konačno su imali priliku da na pravi način ispitaju “krevete” fosila kada je napravljen usijek radi proširivanja autoputa 2011. godine. Tim iz Smitsonijanovog Nacionalnog muzeja istorije prirode i čileanskih naučnika imao je samo dvije sedmice da sprovede svoju istragu prije nego što se teška mašinerija vratila da završi izgradnju novog puta, navodi BBC.

Tim je zabilježio što je najviše moguće detalja i stvorio 3D modele skeletnih ostataka.

Oni su, takođe, uklonili neke kosti sa lokaliteta da bi ih dalje proučavali u laboratoriji. Pored skeleta više od 40 velikih kitova koji su dominirali nalazištem, tim je dokumentovao ostatke izumrlih vrsta, kao što su morž kitovi, delfini koji su evoluirali i koji su imali lice slično morževima, i skelete sabljarki, foka i krajnje bizarnih morskih ljenjivaca.

“Zaista je nevjerovatno da smo na svega 240 metara od puta uspjeli da otkrijemo sve super-zvijezde fosila morskih sisara u Južnoj Americi. Ovo je iznenađujuće gusta akumulacija vrsta“, izjavio je za BBC Nikolas Pijenson, palentolog Smitsonijan muzeja.

Tim je takođe uočio kako su raspoređeni leševi. Kosturi, koje su skoro kompletno, bili sačuvani na četiri odvojena nivoa, ukazuju na ponavljanje i sličan osnovni uzrok smrti.

Ali, različiti nivoi fosila ukazuju da nije riječ o jednom događaju, već četiri odvojene epizode ​​ tokom perioda od nekoliko hiljada godina.

Naučnici misle da su životinje pojele toksične alge prije Brda kitova.

Na osnovu svog istraživanja, naučnici su zaključili da su životinje vjerovatno otrovali toksini nastali tokom štetnog cvjetanja algi. Ako su udahnute ili je velika količina kontaminiranog plijena algi konzumirana, smrt je bila brza.

"Sva stvorenja koja smo pronašli, bilo da je riječ o kitovima, fokama ili sabljarkama, hranila su se visoko u morskim lancima ishrane i to ih je činilo veoma osjetljivim na štetno cvjetanje algi", rekao je dr Pijenson. Tijela bi se potom uputila u ograničeni prostor uz obalu na Cerro Balena (Brdo kitova) krajem miocena perioda ( prije pet do 11 miliona godina).

"Mi ne možemo reći da li su to bile alge ubice , ali oni ne diskredituju argument da je štetno cvjetanje algi uzrok nestanka životinja, kao što sedimentologija ukazuje na cunami kao ​​potencijalni uzrok", dodao je dr Pijenson.

Nasukane tokom plime mrtve ili umiruće životinje bile bi zaštićene od morskih lešinara.

Međutim, tim ne može sa sigurnošću da tvrdi da je štetno cvjetanje algi odgovorno za masovno nasukavanje životinja, jer nije bilo jasnih ćelijskih fragmenta algi prisutnih u sedimentima.

Ali, pronašli su mnoštvo zrna urezanih u okside gvožđa koji bi mogli da ukazuju na davnašnju aktivnost algi.