Mapiran DNK 95 naroda: Kako su osvajači mijenjali gene čovječanstva

Mapa svijeta, Foto: Screenshot
Ažurirano: 14.02.2014. 13:45h

Po prvi put naučnici su mapirali DNK 95 različitih naroda, kako bi imali jasniju sliku velikih istorijskih događanja.

Ova nevjerovatna interaktivna mapa prati miješanje gena velikih populacija u Evorpi, Africi, Aziji i Južnoj Americi tokom posljednja četiri milenijuma.

Mapa otkriva genetski uticaj evropskog kolonijalizma, arapske trgovine robljem, širenja Mongolskog carstva i evropskih trgovačkih puteva uz Put svile.

Mnogi genetski tragovi sa mape poklapaju se sa istorijskim događanjima i nude dokaz za ranije nezabilježeno genetsko miješanje, piše Dejli mejl.

“Ono što me najviše impresionira je jednostavnost naše tehnike”, kaže r Garet Helental sa Instituta genetike Univerzitetskog koledža u Londonu..

Najveći broj ljudi je mješavina genetski različitih grupa koje su došle u dodir u posljednjih 4.000 godina. Susjedne grupe nekada mogu imati sasvim različite pretke i istoriju. Mnogi slučajevi miješanja uključuju populacije iz međusobno veoma udaljenih dijelova svijeta.

“Iako pojedinačne mutacije nose samo slabe signale toga odakle je neka osoba, dodavanjem informacija duž cijelog genoma mi možemo rekonstruisati mnogo više od toga.

Nekada pojedinci iz susjednih regija mogu pokazati iznenađujuće različitu genetiku.Na primjer, identifikovali smo različite događaje koji su se odvijali u različitim vremenskim periodima između grupa iz Pakistana, čiji su članovi naslijedili dio DNK iz subsaharske Afrike, možda zbog arapske trgovine robljem. Zatim, druge iz Istočne Azije, pa još jedne iz drevne Evrope”.

Naučnici Univerzitetskog koledža u Londonu udruženi sa kolegama sa Univerziteta u Oksfordu koristili su podatke genoma ukupno 1.490 osoba kako bi otkrili “komade” DNK koje su dijelili sa različitim populacijama.

Uspjeli su da ukažu na vremenski okvir kada se miješanje dogodilo uz pomoć genetske rekombinacije – biološkog procesa u kom dva DNK molekula razmjenjuju genetske informacije.

Narodi koji su imali iste pretke, imali su slične djelove DNK, a ponaosob su davali tragove o svojoj prošlosti.“Svaka populacija ima specifičnu genetsku ‘paletu’”, kaže dr Danijel Faluš sa Maks Plank instituta za Evolucionu antropologiju u Lajpcigu.

“Ako biste morali da naslikate genome modernih Maja, na primjer, morali biste da koristite čitavu paletu boja od one koja simbolizuje Špance, stanovnike Zapadne Afrike i američke starosjedoce”.

Ova mješavina potiče iz 1670. godine kada su Španci i stanovnici Zapadne Afrike kolonizovali djelove Južne Amerike.

Iako ne možemo direktno izdvojiti DNK iz grupa koje su se miješale u prošlosti, možemo opaziti veliki dio DNK originalnih grupa kod modernih.

Osim što nudi sasvim novi uvid u istorijske događaje, novo istraživanje možda će otkriti kako DNK utiče na zdravstveno stanje i specifične bolesti u različitim populacijama.

“Razumijevanje genetskih sličnosti i razlika između populacija ključno je za razumijevanje javnog zdravlja”, kaže dr Sajmon Mejers.

Neke grupe su u većem riziku od određenih tipova bolesti, nego druge. Rijetke genetske mutacije naročito su vidljive između različitih grupa i njihovo razumijevanje u kontekstu zdravlja čovjeka je trenutno u fokusu istraživača.