Novootkriveni raptor živio u vrijeme Ti-reksa

dvonožni mesožder, Foto: Phys.org/Julius Csotonyi
Ažurirano: 20.12.2013. 15:57h

Ovo je definitivno značajna godina za Fila Kirija sa Univerziteta u Alberti, čak i za njegove standarde kao jednog od najboljih „lovaca“ na dinosaure.

On je vodeći instruktor projekta Dino 101. Ovog ljeta, jedan muzej je nazvan po njemu. Prošlog mjeseca, njegovo otkriće prastarog fosila bebe dinosaura dospjelo je na naslovne stranice širom svijeta, a sada je pomogao kanadskim kolegama da identifikuju novi tip „raptor“ dinosaura koji je živio zajedno sa predatorima poput tiranosaurusa reksa i biljojedima poput triceratopsa.

Novootkriveni dino, nazvan Acheroraptor temertyorum, bio je dvonožni mesožder i blizak rođak velociraptoru.

„Više od jednog vijeka imali smo oskudne dokaze da su raptori živjeli u vrijeme Ti-reksa, do kraja krede.“ rekao je Kiri.

To je, međutim, promijenjeno otkrićem vilice u Hel Krik formacijama u Montani, djela slagalice koji je nedostajao kako bi Dejvid Evans iz Kraljevskog muzeja u Ontariju, uz pomoć Kirija, mogao da aheroraptora postavi na pravo mjesto u porodičnom stablu dinosaura.

Kako se ispostavilo, Paleontološka laboratorija za kičmenjake već je imala veliku količinu izrazito nazubljenih zuba novootkrivenog raptora.

„Bili biste iznenađeni koliko je teško odrediti vrstu nekih primjeraka koje smo pronašli, uključujući i hiljade zuba koje imamo u našoj kolekciji, a koji nam ne pružaju informacije osim ukoliko ne identifikujemo životinju kojoj pripadaju.“ objasnio je Klajv Koj, viši tehničar Kirijevog tima i jedan do Kirijevih najbližih kolega u proteklih 33 godina.

„Paleontološka zajednica je veoma bliska. Svi sarađujemo kako bismo uspjeli da identifikujemo sve tragove koje smo pronašli.“

Aheroraptor je živeo prije 67 ili 66 miliona godina na sjeveru Sjeverne Amerike, čineći ga najmlađim članom porodice raptora, poznatih kao dromeosauridi. Bio je oko tri metra dugačak, težio je oko 40 kilograma, što je poprilično za jednog raptora i vrlo vjerovatno je bio prekriven perjem.

Gledajući u aheroraptorove zube i veliki broj uzoraka zuba malih dinosaura mesoždera, naučnici kažu da dokazi ukazuju na opadanje raznolikosti raptora u Severnoj Americi nešto prije kraja krede.

„Aheroraptor nam pruža kompletniju sliku ekosistema u Sjevernoj Americi prije velikog izumiranja koje je označilo kraj Doba dinosaurusa.“ rekao je Evans, kustos Kraljevskog muzeja u Ontariju.

„Bliska evolutivna veza između aheroraptora i male grupe kasnijih azijskih vrsta koje uključuju velociraptore, ukazuje na migraciju iz Azije koja je nastavila da oblikuje sjevernoameričke zajednice dinosaura prije kraja krednog perioda.“