Kako albatros leti toliko dugo?

albatros, Foto: Shutterstock
Ažurirano: 17.11.2013. 14:14h

Albatros ima poseban ritam letjenja uz pomoć koga uspijeva da se otisne na nevjerovatno dugačka putovanja, pokazuje istraživanje objavljeno u Časopisu za eksperimentalnu biologiju.

Albatros je jedna od najvećih letećih ptica sa težinom od 11 kilograma i rasponom krila od 3 metra. Ova fascinantna ptica može da bez slijetanja preleti oko 16 hiljada kilometara.

Kada bi letio na način na koji leti većina ptica, albatros bi trošio previše energije i tokom leta bi izgubio polovinu svoje težine.

Naučnici Univerziteta u Minhenu su otkrili poseban način letjenja ove ptice, kojim ona štedi energiju. Oni su istraživali način letjenja 20 ptica koje su pratili uz pomoć GPS-a i zaključili da se albatrosi uzdižu u visine, a zatim propadaju i koriste silinu koju dobijaju tokom pada za ponovno uzdizanje. Uz pomoć uzdizanja i spuštanja albatrosi uspijevaju da ostanu u vazduhu bez velikog utroška snage.

Naučnicima nije u potpunosti jasno zašto i veliki broj drugih vrsta ptica nije tokom vremena razvio ovakav način letjenja.

Primjera radi, kolibri, čija masa je 98 odsto manja od mase albatrosa, mora da napravi 70 pokreta krilima tokom sekunde, dok albatros može jako dugo da ostane u vazduhu bez mahanja krilima. Inače, zbog “neekonomičnog” letjenja, kolibri tokom dana mora da pojede hranu u količini koja je tri puta veća od njegove mase.