U meteorima koji su lani pali na Zemlju otkriveni sastojci za nastanak života

Pronalazak sugeriše da je je putem meteora dostupno znatno više organskog materijala za planete, nego što su to naučnici i pretpostavljali
meteor, Foto: Space.com
Ažurirano: 10.09.2013. 08:09h

Naučnici Univerziteta Tempe u Arizoni otkrili su nevjerovatne sastojke za nastanak života, odnosno organske molekule dosad nikad viđene u meteorima, unutar djelova meteorita Sutter's Mill, koji su u aprilu prošle godine pali na Zemlju iznad Kalifornije.

Meteoriti koji padaju na zemlju većinom su fragmenti asteroida koji se nalaze između planeta Marsa i Jupitera. Meteori mogu da budu bogati organskim spojevima, uključujući i one koji se nalaze na Zemlji.

"Stoga je njihova kompozicija uvijek bila posmatrana kao preteča evolucije te da se život na Zemlji možda razvio iz vanzemaljskih meterijala u meteorima", istakla je za space.com Sandra Picarelo, autorka studije u kojoj se prezentuju podaci analize kamenja meteora, koji je pao u Kaliforniji.

Pizarelo je biokemičarka sa Univerziteta Tempe u Arizoni.

"S obzirom na to da je porijeklo života u potpunosti nepoznanica, navedena ideja ima svoju težinu", dodala je ona.

Organske hemikalije u meteorima mogu da se izvade pomoću otapala. Koristeći taj standardni metod, naučnici u fragmentima meteora Sutter's Mill nisu pronašli puno organskih spojeva, čak štaviše i manje od uobičajene količine.

Ipak, pokušali su da do boljih rezultata dođu drugom metodom, a ona je dala kudikamo bolje rezultate. Naime, biohemičari su ponovo pokušali, ali na način da su reprodukovali uslove kao kod hidrotermalnih izvora na Zemlji, što je odgovaralo ranim uslovima na Zemlji u kojima je možda i nastao život.

Djelovi meteora tom su metodom oslobodili pregršt molekula koje naučnici nikad prije nisu otkrili u meteorma. Taj pronalazak sugeriše da je je putem meteora dostupno znatno više organskog materijala za planete, nego što su to naučnici i pretpostavljali.

Organske molekule koje su biohemičari pronašli u Sutter's Millu "mogli su formirati osnovne nakupine molekula, koje su mogle da sadrže spojeve korisne u predbiološkoj evoluciji", zaključuje Pizarelo.