Praistorijske ptice su imale četiri krila

praistorijska ptica, Foto: Wikimedia.org
Ažurirano: 15.03.2013. 16:59h

Pojedine primitivne ptice su imale četiri krila, da bi kasnije tokom evolucije izgubile nožno perje u korist opni ili krljušti, tvrde kineski naučnici.

Prethodnim istraživanjima je otkriveno da su postojali pticoliki dinosaurusi sa perjem na zadnjim nogama, ali je bilo veoma malih dokaza za to kod ptica, za koje se vjeruje da potiču od dinosaurusa.

Iako najnovija otkrića potvrđuju da su rane ptice imale pernate noge, još se pouzdano ne zna da li je to perje korišćeno kao pomoć prilikom letjenja.

Kineski naučnici, koji stoje iza ovog otkrića, čiji su detalji predstavljeni u studiji objavljenoj u američkom naučnom časopisu "Nauka" (Science), navode da 11 nedavno opisanih fosilizovanih jedinki pružaju dokaz da su njihove pernate noge bile dio četvorokrilnog sistema za letjenje.

Istraživači su ove podatke prikupili proučavajući fosile koji se čuvaju u kineskom Šandong Tianiju Prirodnjačkom muzeju (na sjeveroistoku Kine), kazao je vođa istraživanja i poznati istraživač dinosaurusa Sing Su.

Veće od vrane, manje od ćurke

Kako prenosi AFP, 11 pomenutih jedinki pripadaju vrstama ptica koje su bile relativno velike i snažne: veće od vrane, ali manje od ćurke, objasnio je Su, koji je profesor Laboratorija za evoluciju kičmenjaka i ljudsko porijeklo pri Kineskoj akademiji nauka.

Proučavanjem muzejskih fosila utvrđeno je da su ove rane ptice imale lepezu perja na svakoj peti, od kojih su neke bile dugačke i do pet centimetara, što je navelo istraživače na zaključak da su služile za letjenje.

Ptice opisane u studiji potiču iz perioda Krede i letjele su prije oko 121 do 125 mliona godina, u vrijeme kada su dinosaurusi vladali zemljom, kazao je Su.

Svi naučnici se međutim, ne slažu da je perje na nogama ptica služilo za let. Pojedini, kao što je biolog Kevin Padijan sa Kalifornijskog univerziteta, smatraju da je perje pticama koristilo za privlačenje partnera.

Ipak, Padijan je pohvalio istraživanje, nazivajući ga "značajnom studijom" jer pokazuje evoluciju nožnog perja kod pticolikih dinosaurusa i primitivnih ptica.

Nožno perje se javlja i kod nekih modernih ptica, poput egzotičnih pilića ili golubova koji se uzgajaju zbog svoje ljepote i rijetkosti.

Pojedine ptice, kao što je zlatni orao, zadržali su perje na nogama, ali ono im ne služi kao pomagalo pri letjenju već kao zaštita od sunca i hladnoće.