"Vodeno tijelo" van Zemlje: Otkrivena riječna dolina na Titanu

Titan, Foto: Sen.com
Ažurirano: 16.12.2012. 11:36h

Naučnici su otkrili do sada najveće "vodeno tijelo" van Zemlje – 322 kilometra dugačku riječnu dolinu na Saturnovom mjesecu Titanu.

Male rijeke i "vodeni" putevi primijećeni su ranije na Titanu, međutim ovako velika rijeka, koja se proteže preko njegovog sjevera, prva je do sada otkrivena na najvećem Saturnovom satelitu. Naučnici su je upravo zbog veličine prozvali "mini-Nil".

Astronom Kristijan Hajgens, koji je otkrio Titan 1655. godine, još tada je predvidio postojanje ovog fenomena.

"S obzirom da Zemlja i Jupiter imaju svoju vodu i oblake, nema razloga zašto ih i druge planete ne bi imale", rekao je Hajgens.

Titanova "voda", naravno, nije H20, već je u pitanju tečni metan ili prirodni gas. Voda bi na Titanu bila zaleđena, jer se temperature na površini kreću oko -143 stepeni Celzijusovih.

Periodični pljuskovi na Titanu

Naučnici kažu da izvor "vode" može da bude kiša, jer je mjesečeva atmosfera vlažna i zabilježeni su periodični pljuskovi.

Najnovije otkriće daje Titanu potencijal za ovozemaljski pejsaž.

"Sastojci koji su potrebni za dugu su sunčeva svjetlost i kiša. Titan ima oboje", kaže atmosferski stručnjak Les Kauli.

Na Titanu možda ima i talasa, procjenjuju stručnjaci, koji bi mogli da budu i sedam puta veći nego na Zemlji, ali i tri puta sporiji. Iako nema dokaza o životu na Titanu, naučnici ukazuju da nova otkrića povećavaju tu mogućnost.