Naučnici s Oksforda otkrili gen koji udvostručuje rizik od smrti od korone

Vakcine su ključne i pomažu značajno u smanjivanju rizika, kažu istraživači s Univerziteta Oksford

Ilustracija, Foto: Shutterstock

Naučnici sa Univerziteta Oksford otkrili su gen koji udvostručuje rizik od otkazivanja pluća i smrti od Kovida-19.

Kažu da 60 odsto ljudi južnoazijskog porijekla i 15 odsto ljudi evropskog porijekla nosi visokorizičnu verziju gena.

Vakcine su ključne i pomažu značajno u smanjivanju tih rizika, kažu istraživači.

Studija "Nature Genetics" otkriva zašto su neke zajednice u Ujedinjenom Kraljevstvu i Južnoj Aziji izložene većem riziku od kovida - ali to ne objašnjava u potpunosti, prenosi Indeks.

Nadovezujući se na prethodni genetski rad, istraživači su upotrijebili kombinaciju vještačke inteligencije i nove molekularne tehnologije kako bi odredili tačan gen - nazvan LZTFL1 - odgovoran za povećane rizike.

"Ljudi s većim rizičnim genom imaće posebne koristi od vakcinacije"

Procjenjuju da je rizična verzija gena prisutna kod oko dva odsto ljudi afričko-karipskog porijekla i 1,8 odsto ljudi istočnoazijskog porijekla .

Vodeći istraživač, prof. Džejms Dejvis, rekao je da je otkriće da rizični gen ne utiče jednako na sve populacije bilo vrlo važno.

Ipak, rekao je da je složena mješavina činilaca - posebno starosna dob - doprinijela individualnom riziku svake osobe.

"Socio-ekonomski činioci takođe su vjerovatno važni u objašnjavanju zašto su neke zajednice posebno teško pogođene pandemijom", dodao je.

"Iako ne možemo promijeniti svoju genetiku, naši rezultati pokazuju da će ljudi s većim rizičnim genom vjerovatno imati posebne koristi od vakcinacije."

Zašto je otkriveni gen problematičan?

Istraživači vjeruju da rizična verzija gena čini pluća ljudi osjetljivijima na koronu

Pretpostavljaju da visokorizični gen izbacuje iz funkcije ključni zaštitni mehanizam koji stanice koje oblažu pluća obično koriste za odbranu od virusa.

Kada ćelije koje oblažu pluća stupe u interakciju s koronom, jedna od njihovih odbrambenih strategija je da se pretvore u manje specijalizovane ćelije i postanu manje dobrodošle za virus.

Taj proces despecijalizacije smanjuje količinu ključnog proteina nazvanog ACE-2 na površini ćelija, koji je ključan za pričvršćivanje koronavirusa na ćelije.

Ali za ljude s rizičnom verzijom gena LZTFL1 taj proces ne funkcioniše tako dobro, a ćelije pluća ostaju osjetljive na invaziju virusa.

Novi, prilagođeni ljekovi?

Naučnici kažu da je značajno da uključeni gen utiče na pluća, ali nema uticaj na imuni sistem.

To znači da ljudi s visokim rizikom još uvijek mogu dobiti imunološku zaštitu od vakcine, kažu.

I naučnici se nadaju da će otkriće pomoći dovesti do novih prilagođenih ljekova koji se usresređuju na pluća - sadašnji se uglavnom fokusiraju na imuni sistem.