Šimpanze rane liječe insektima

1999 pregleda 1 komentar(a)
Ilustracija, Foto: Shutterstock

Kako zaliječiti ranu? Ljudima bi prvi instinkt bio dezinfikovati je i staviti zavoj. Šimpanze imaju kreativniju metodu - hvataju insekte i stavljaju ih na otvorenu ranu. Naučnici su uočili ovo ponašanje kod šimpanza u zapadnoafričkoj zemlji Gabonu. Primijetili su da ti majmuni koriste insekte kako bi liječili svoje, ali i rane drugih pripadnika svog čopora, prenosi Index.hr.

Istraživanje objavljeno u časopisu Current Biology važan je doprinos aktuelnoj naučnoj raspravi o sposobnostima šimpanza - i životinja uopšte - da nesebično pomažu drugima.

"U školi u knjigama iz biologije čitate o nevjerovatnim stvarima koje životinje mogu učiniti i mislim da bi u budućnosti ova studija mogla biti jedna od tih nevjerovatnih stvari", kazala je AFP-u Simone Pika, biologinja s njemačkog Univerziteta u Osnabrucku i koautorka studije.

Projekt je započeo 2019. kada je uočeno da odrasla ženka šimpanze imena Suzee pregleda ranu na stopalu svom sinu. Suzee je tada iznenada uhvatila insekta u letu, stavila ga u usta, stisnula ga i stavila na ranu mladunčeta. Nakon što je insekta uklonila s rane, "aplicirala" ga je još dvaput.

Ova scena odigrala se u nacionalnom parku Loango na obali Atlantika, gdje su istraživači proučavali grupu od 45 šimpanza koje spadaju pod ugrožene vrste. U sljedećih 15 mjeseci naučnici su barem 19 puta uočili da šimpanze ponavljaju taj postupak na sebi. U još dvije prilike uočili su da povrijeđenim šimpanzama rane na ovaj način liječe drugi članovi čopora.

Rane, ponekad duge nekoliko centimetara, mogu uzrokovati sukobi između članova iste ili suparničke grupe. Ranjene šimpanze nisu protestovale zbog liječenja, naprotiv, činilo se da im je drago.

"Potrebno je puno povjerenja za stavljanje insekta na otvorenu ranu", kazala je Pika. "Čini se da razumiju da će, ako stave inesekta na ranu, njihove rane brže zacijeliti. To je zapanjujuće".

Empatija?

Istraživači nisu mogli identifikovati kojeg insekta koriste na ranama, ali vjeruju da se radi o letećem insektu jer ih šimpanze hvataju naglim pokretom. Pika kaže kako je moguće da insekti sadrže protivupalne supstance koje imaju ublažujući učinak. Poznato je da insekti imaju razna medicinska svojstva i istraživači bi trebali sprovesti dalja istraživanja da bi saznali o kojem se tačno insektu radi.

Samoliječenje je uočeno kod ptica, medvjeda, slonova i drugih životinja, a jedna od metoda samoliječenja je i jedenje biljaka. Kod šimpanza je, doduše, jedinstveno što ne liječe samo sebe nego pomažu i drugima u svojoj grupi.

Neki naučnici i dalje sumnjaju u sposobnost životinja da se pokažu kao da su prodruštvenog ponašanja, kao što je na primjer briga za druge, izjavila je Pika. Ali u ovom slučaju šimpanze nemaju nikakvu dobit, naglasila je. Pa zašto to onda rade? Kod ljudi, prodruštvena ponašanja najčešće su povezana s empatijom.

Može li isti osjećaj biti u pitanju i kod šimpanza, zapitala se Pika. "Tu hipotezu trebalo bi dodatno istražiti", rekla je.